ER BESTAAT EEN SPANNINGSVELD TUSSEN HET RECHT VAN OUDERS OM HUN KINDEREN NAAR EIGEN INZICHT OP TE VOEDEN EN DE VERPLICHTING VAN DE STAAT OM TE ZORGEN VOOR PASSEND ONDERWIJS VOOR ELK KIND. ("passend" hier in ruime zin)
VEEL NEDERLANSE POLITICI EN PARLEMENTARIËRS, VOORAL VAN DE PvdA VINDEN DAT LEERLINGEN SOCIALE VAARDIGHEDEN MOETEN OPDOEN EN DAT DAT BIJ THUISONDERWIJS NIET MOGELIJK IS.
ERGO HEEFT DE POLITIEK ELKE VORM VAN THUISONDERWIJS VERBODEN (behalve als voor een leerling geen school gevonden wordt met dezelfde levensovertuiging als de ouders).
Johanna Sperling komt in haar proefschrift ‘Moet jij niet naar school?’tot de volgende conlusie: The implicit prohibition of home education is not valid under Article 23 of the Dutch constitution, but under Dutch law parents are unable to rely on this Article"
HET BELANG, DAT VOORAL DE PvdA HECHT AAN HET LEREN VAN SOCIALE VAARDIGHEDEN EN HAAR WENS HET ONDERWIJS ALS MIDDEL TE GEBRUIKEN OM DE MAATSCHAPPIJ TE HERVORMEN VERKLEINEN DE HOOP OP TERUGKEER VAN SCHOLEN DIE OP KENNISOVERDRACHT (COGNITIE) GERICHT ZIJN.
Kijk maar naar de argumentatie waarmee de PvdA-er Masman bereikte dat het thuisonderwijs verboden werd
Volgens hem moest het belang van het kind centraal staan. En het belang van het kind vereiste in dit geval dat aan de voorkeur van de ouders moest worden voorbijgegaan. Hij twijfelde er niet aan dat kinderen die huisonderwijs kregen intellectueel niets tekort kwamen en dat de ouders die voor huisonderwijs hadden gekozen hun kinderen ‘met grote toewijding omringen.’Maar’, zo stelde hij, ‘in de omgang met hun leeftijdgenoten, in de sociale opvoeding, blijft het onvoldoende. […] Het huisonderwijs is in strijd met het belang van het kind.’ 751
Hij vond dat kinderen belang hadden bij een ‘sociale opvoeding’. Hier-onder verstond hij ‘het opgroeien en de omgang met leeftijdgenoten’. Huisonderwijs zou op dit punt onvoldoende zijn en daarom ‘in strijd met het belang van de opvoeding van het kind’. De moderne literatuur was op dit punt duidelijk genoeg, zo stelde hij. Welke literatuur dat was, noemde hij, net als in het Structuurplan voor het onderwijs, niet en hij volstond met het citeren van een versje van Jacob Cats:
‘Het is van den ouden tijd gezeid,
Voor het onderwijs is het beter, dat de moeder even
Dan dat het kind zijn hele leven schreit.’
Verder was Masman van mening dat de behoefte aan huisonderwijs te gering was in het schooljaar 1966-1967 om voortzetting van huisonderwijs te rechtvaardigen. Het zou zijn betekenis hebben verloren en uit de tijd zijn: ‘Ik dacht, mijnheer de Voorzitter, dat wij waren gekomen op een tijdstip, waarop wij moeten zeggen: het huisonderwijs […] is uit de tijd, wij moeten het afschaffen.
CONCLUSIE: Het is in belang van BON dat de PvdA zo veel mogelijk van het politieke toneel verdwijnt
Het proefschift (uit 2010) is
Het proefschift (uit 2010) is hier te vinden. Vooral teleurstellend voor de voorstanders van thuisonderwijs is dat het aanvechten van het verbod op thuisonderwijs op basis van internationale verdragen mislukt is.
Er blijken dus 3 partijen in
@ malmaison. Bij
@ malmaison. Bij Blogberichten tweemaal return voor één witregel. Bij Forumberichten volstaat eenmaal return. Bij het concipiëren van de tekst ziet het er te ruim opgezet uit. Na 'opslaan' verschijnt het gepubliceerde bericht, en worden het mooie enkele witregels.