“Meer masters voor de klas”

De details zijn nogal onduidelijk, maar een plan van staatsecretaris Sander Dekker voor een beurs van 3000 euro of 5000 voor studenten aan onderwijsgerelateerde masteropleidingen wordt per 1 September ingevoerd.

Zie de berichtgeving in de NRC, bij de NOS en op de website van de rijksoverheid.

Van de site van de rijksoverheid:

Behalve voor een educatieve masteropleiding zoals pedagogiek of onderwijskunde is de tegemoetkoming bedoeld voor studenten die een master volgen voor een vak met een (dreigend) lerarentekort zoals Frans, Duits of wiskunde.

Een voorwaarde is:

Onderdeel van de regeling is dat studenten hun masteronderzoek doen op een school of daar stage lopen.

Het lijkt er dus op dat iedere masterstudent onderwijskunde die "onderzoek doet op een school" (lees: leraren en leerlingen vragenlijstjes laat invullen) een beurs zal krijgen. Toekomstige leraren in niet-tekortvakken (bijvoorbeeld aardrijkskunde, geschiedenis, biologie?) zullen lijkt het geen beurs krijgen. Ook de volgorde waarin de studies genoemd worden en de woordkeuze is veelzeggend.

Er is geen verplichting dat de bursaal na zijn studie als leraar aan de slag gaat.

Dit is dus precies het soort beurs dat we niet nodig hebben.

 

Een ander opvallend aspect van het bericht op de site van de rijksoverheid is:

Voor het VWO is de ambitie om in de bovenbouw ruim 80% masteropgeleide leraren te hebben, tegen 53% in 2013.

Blijkbaar had in 2013 dus maar 53% van de leraren in de bovenbouw van het VWO een masterdiploma. Het is nog niet zo lang geleden dat dit (of een equivalent zoals de MO akte) wettelijk verplicht was….

7 Reacties

  1. Dekker is helemaal niet van

    Dekker is helemaal niet van plan om het VWO naar den hoger niveau te brengen of een BovenVWO toe te staan. Ook een masteropleiding onderwijskunde of pedagogiek kan dan het rendement verhogen. Bezitters van gemoemde masteropleidingen zijn ook op de lagere niveaux inzetbaar en zullen niet zo snel vanwege een te laag salaris uit het onderwijs verdwijnen. Aan leraren in tekort-vakken kan na het behalen van hun master zonder al te veel boze gezichten van hun medeleraren een hoger salaris aangeboden worden wat de kans dat zo'n leraar het onderwijs verlaat verkleint. Op de vroegere HBS en Gymnsasium waren een eerste graads bevoegdheid in de onderbouw zo niet verplicht zo dan toch wel gebruikelijk. Bovendien, vanuit de misvatting dat een manager alles kan managen, ook dat waarvan hij geen verstand heeft, zou een pedagoog of onderwijskundige in staat moeten kunnen zijn om zo nodig in elk leervak dat goed door een "methode" dichtgetimmerd is les geven of coachen.

  2. Dat van die 53% roept bij mij

    Dat van die 53% roept bij mij vragen op. Zijn er routes naar een eerstegraads bevoegdheid waar geen master aan vastzit? Of is bijna de helft van de leraren in bovenbouw VWO onbevoegd? Ik wist dat de tekorten groot waren bij bepaalde vakken, maar 47% over alle vakken genomen? Dat is nogal wat.

  3. “Onderzoek” doen op school?

    "Onderzoek" doen op school? Wat een ongelovelijke kul!

    Onderzoeken uit de multifactoriële hoek (psychologie, sociologie, onderwijskunde) zijn niet of nauwelijks herhaalbaar en leveren geen valide kennis op. Zelfs de vraag of onderzoek in wiskunde-onderwijs überhaupt zinvol is kan niet worden bevestigd.

    En ze blijven maar doorgaan met het bakken van lucht. Sander vind het zelfs nuttig om te inhoud van het onderwijs in 2030 nu al te definieren. Wanneer komt de goemeente nu eens bij zinnen??

    www.nrc.nl/nieuws/2015/08/28/van-veel-psychologisch-onderzoek-blijft-weinig-over-als-je-het-herhaalt/

    www.math.upenn.edu/~wilf/website/PSUTalk.pdf

     

  4. @classica Route naar

    @classica Route naar eerstegraads bevoegdheid zonder master in het vak: volg een master of education in het HBO.

  5. @Classica en FriendlyFoe

    @Classica en FriendlyFoe

    De MO-B-akte die ik in mijn stuk hierboven noem is een 1e graads bevoegdheid waar geen master aan vast zit. Er zullen vast nog enkele 50plussers in het onderwijs zijn die zo een akte hebben. Tegenwoordig zit aan een eerstegraads opleiding in het HBO een master vast, maar tot een jaar of 10 geleden was dit volgens mij niet het geval. Dus ook een behoorlijk aantal 40plussers zal een 1e graadsbevoegdheid hebben waar geen master aan vast zit. Zoals FriendlyFoe opmerkt is het overigens twijfelachtig of deze HBO'ers thuishoren in de bovenbouw van het VWO.

     

    Maar ook met deze kanttekeningen is 53% over alle vakken genomen wel heeeel erg laag. Bedenk dat bij deze 53% masters ook de HBO-masters zitten en de biologie-master die natuurkunde geeft. Een schokkend cijfer dus.

  6. Er waren vroeger 3

    Er waren vroeger 3 eerstegraadsbevoegdheden. De in hun leervak universitair gepromoveerde leraren, de doctorandussen waartoe ook de (academische) ingenieurs en de meesters in de rechten behoorden en de bezitters van een MO-B-acte. (de ingenieurs waren afkomstig van hogescholen die later universiteit en nog later university genoemd werden). MO-B-ers waren ook degelijk geschoold in didaktiek en pedagogiek; bij de andere twee eerstegraadsbevoegdheden stelde laatsgenoemde scholing heel weinig voor. De leraren werden allen betaald volgens dezelfde salarisschaal maar de doctor liep een paar periodieken voor en de MO-er een paar periodieken achter t.o.v. van de doctorandus

  7. aanvullig:

    aanvullig:

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Behalve op het soort diploma werd je naar leeftijd ingeschaald. Zij-instromen was dus geen probleem. De bevoegdheid verliep niet en iemand die jarenlang buiten zijn vakgebied werkzaam was kon het onderwijs binnenstromen en werd daar direct overeenkomstig bevoegdheid en leeftijd betaald, zelfs als hij werkzaam werd op gebieden waarvoor slechts een tweedegraadsaniveau vereist was. Voor hetzelfde salaris kon hij dus ook overbevoegd les geven

    O tempora, o mores

     

Reacties zijn gesloten.