Geachte Heer / Mevrouw,
Mijn naam is Kim Dijkhuizen en ik studeer de Pabo aan Stenden Hogeschool te Emmen.
Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek over Kurzweil 3000.
Het onderzoek is gekoppeld aan een basisschool waar ik aankomend
schooljaar mijn eindstage ga verrichten. De hoofdvraag van mijn onderzoek
luidt als volgt :
Op welke manier kan het programma Kurzweil 3000 door leerkrachten ingezet worden tijdens taal, rekenen en de zaakvakken om aan te sluiten bij de specifieke lees-ondersteuningsbehoeften van de dyslectische leerlingen uit groep 6,7 en 8 van de ……school?
De bedoeling is dat ik aan de hand literatuurstudie en praktijkervaringen een handreiking ga
schrijven voor de school over het inzetten van Kurzweil 3000.
Voor mij is het daarom van belang om informatie te verwerven over het gebruik van Kurzwel 3000
en de ervaringen van mensen die werkzaam zijn in het basisonderwijs.
Ik heb hiervoor een vragenlijst ontworpen en ik wil u vragen deze in te vullen. De lijst bevat 6 vragen en kost slechts 5 minuten tijd. De vragenlijst kunt u vinden door op de onderstaande link te klikken.
Ik wil u zeer bedanken voor het beantwoorden van de vragen, op deze manier heeft u
bijgedragen aan de voortgang van mijn studie!
www.survio.com/survey/d/A0Y2E8V9A5G4N4J8S
Beste Kim,
Beste Kim,
Welkom op dit forum. Ik ben graag bereid om een student te helpen met zijn/haar onderzoek. Dat geldt vast voor meerdere mensen die deze website bezoeken. Als hbo-docent ken ik de aard van het hbo-onderzoek van nabij en ik permitteer me daarom een paar opmerkingen. Zie het als feedback.
Onderzoek doen is moeilijk en eerlijk gezegd vind ik dat studenten op het hbo meestal onvoldoende zijn toegerust om goed onderzoek te doen. Onerzoek, ook praktijkonderzoek, zou eigenlijk in een meer wetenschappelijke context moeten gebeuren. Daar kun jij niets aan doen en ik waardeer de keuze voor je onderwerp en je inspanningen, maar het is eigenlijk alleen zinvol als de beoordeling van het onderzoek heel streng geschiedt. Anders krijg je de foute illusie dat onderzoek doen weinig meer is dan wat deskresearch en het stellen van vragen door middel van enquetes en panelgesprekken.
Hoe voorkom je eigenlijk dat mensen van Kurzweil zelf die enquete gaan invullen om op die manier promotie te maken voor hun product? Het is een serieus risico dat je loopt. Ook kun je onzininvullers niet tegenhouden, of mensen die meerdere keren dezelfde enquete invullen. Kortom: panelgrsprekken met geselecteerde gebruikers en anderen lijkten me meer geschikt in dit geval.
Succes met je studie en later met je beroep. Basisschoolleerkracht is het allerbelangrijkste beroep dat er bestaat!
Gerard Verhoef
Mooie reactie Gerard.
Mooie reactie Gerard.
Weet jij hoe het gaat met de academisch gevormde basisschool leerkrachten?
Onderzoek op HBO is onderdeel
Onderzoek op HBO is onderdeel van het probleem vrees ik. Maar of het op de academie beter is?
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/academische-pabo
De moderne leraar als
De moderne leraar als onderwijsexpert
Als ambitieuze leraar ben je nooit uitgeleerd. Je moet je kennis van de vakinhouden – zoals Nederlands, rekenen, aardrijkskunde – op peil houden en reflecteren op de onderwijspraktijk. Ook onderzoek je onderwijskundige vraagstukken. Je wordt opgeleid tot een expert die een voortrekkersrol binnen een school op zich neemt door voortdurend praktijk en theorie te verbinden en met een kritische en onderzoekende attitude in het werk te staan.
Deze prachtige omschrijving van leraarschap kwam ik tegen bij de academische pabo UU. Wat is hier eigenlijk 'modern' aan? Wat is het verschil met de 'ouderwetse leraar'?
Kim, ik heb je enquete
Kim, ik heb je enquete ingevuld om te kunnen kijken wat je wilt weten.
Je kunt mijn antwoorden in de prullebak gooien.
@Hendrikush, je hebt volkomen
@Hendrikush, je hebt volkomen gelijk met je opmerking van 3 over 9.
Maar ik kan je reactie van 7 minuten later niet beoordelen. Ik ben geen basisschoolleraar, dus ik kan de enquete niet betrouwbaar invullen. Wat is er mis?
@Philippens, ik kon de vragen
@Philippens, ik kon de vragen inderdaad niet allemaal betrouwbaar invullen maar "doen alsof" lukte me als de beste.
Zonder gewetenswroeging heb daarom ook aan Kim gevraagd om mijn antwoorden in de prullebak te gooien.
Uit de wel betrouwbare antwoorden kan ze ongetwijfeld opmaken dat ik niet competent ben voor de toets.
Mijn commentaar op de toets zelf heb ik achterwege gelaten want het zou niets toevoegen aan de pedagogisch verantwoorde opmerking van Gerard.