Lees www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/7270.pdf nog eens na. De wetenschap.
April 2021: de @onderwijsraad heeft zonder @daisym41 maar met @rkneyber weer een stuk geproduceerd. In het rapport waar @oppers_alida voor tekende is @marcvzanten het reken- en wiskunde gezag. U kent Alida wellicht nog als @minOCW voorvechter van het #lerarenregister, nu heeft ze een functie bij de @onderwijsinspectie. Hop hop hop. Maar wie is Marc? Hoog tijd om een oud blogje bij te werken. Op de Lange Mars naar @curriculum_nu.
Ik kreeg net (dank @ariannemantel!) een voorpagina van 4 december 2015 (!) waarvan ik deze snapshot met u deel:
Een bedragje van 22 verspilde miljoenen kwam boven water dankzij een succesvolle WOB-procedure. Waar het geld gebleven is mag Joost weten, maar alle claims in een berekende brandbrief van een groep rekencoordinatoren aangevoerd door de directrice van een huiswerkburootje in Delft bleken onjuist. Een stukje journalistiek waar de kwaliteitskranten een puntje aan kunnen zuigen:
Slecht leesbaar? Dit is een pdf:
20151204-Binnenland-NL-TP002—Tlg-1-
De berekenende pressieclub van Lonneke Boels speelde tijdens de hoorzitting over de #rekentoets een al even bedriegende hoofdrol, aangemoedigd door @marcvzanten. Lees nog eens terug: ProMemoriedeHoorzitting.pdf. Vak @SLO_nl op de twitter tribune liet zich niet onbetuigd.
Opmerkelijk is dat deze directrice inmiddels is begonnen aan een ‘wetenschappelijke’ promotie:
www.uu.nl/medewerkers/default.aspx?lng=NL&Profielpagina=LBMMBoels&t=0
Ook Marc is ‘wetenschapper’, nu bij @SLO_nl toen bij, u raadt het niet, de Freudenthalgroep:
www.uu.nl/medewerkers/default.aspx?lng=NL&Profielpagina=MAvanZanten&t=0
Alles kan daar, onder de paraplu van @hetNRO.
De kop waarmee in de Telegraaf de #rekentoets lobby van de groep Boels wordt omschreven is misschien wat ongelukkig. Het betreft immers een groep rekencoordinatoren in het VO, waarvan een enkeling deels voor de klas staat. Rekencoordinatoren zijn een nieuw fenomeen in het leven geroepen door Kees Hoogland, zie:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/rekencoordinatoren-voor-het-realistisch-rekenonderwijs
De #rekentoets ramp en de rekenramp kunnen niet los gezien worden van de sturende rol die eduquackademics zich hebben weten te verwerven in het onderwijs:
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/12/unscience-and-education/
De discussie onder
Reactie op “De onderwijskundige moet worden gestopt”
nuanceert de soms eenzijdige kritiek op onderwijskundigen in dit verband.
De #rekentoets is nog steeds niet echt weg, maar wat echt veel erger is: de #rekentoets firma zit in de driver’s seat van @curriculum_nu. Hoofdstuk 11 in
newsroom.didactiefonline.nl/uploads/PDF/curriculumspiegel-2017.pdf
bijvoorbeeld is van dezelfde Marc van Zanten en #rekentoets baas Victor Schmidt. Meer daarover via
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2016/12/waar-staan-we-nu-met-het-reken-en-wiskundeonderwijs/
alwaar u ook een link naar een verslag van de bijeenkomsten in Hilversum vindt, de hernieuwde ontmoeting met Victor. Marc van Zanten, inmiddels ook bij @SLO_nl dus:
———————————————————
Eerder werden rekentoets en Onderwijs2032 door Sander Dekker samengenomen.
Opmerkelijk is de opstelling op de site van Hans Wisbrun in de discussie rond de rekentoets. Recent gaat het over het zwarte gat waar rabiate tegenstanders in dreigen te vallen. Onder de voorstanders van de rekentoets de man van de kennisbasisrekenen voor de pabo, promovendus bij TAL-professor Marja van den Heuvel-Panhuizen, dezelfde @marcvzanten. En ook APS en de man die daar jarenlang directeur was, @watdoetkees nog?
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2019/01/kees-hoogland/
Onder de tegenstanders een bestuurslid van BON en lerares wiskunde, die in een blog genaamd “De verkrachting van het = teken” wordt weggezet met zinnetjes als “Waarschijnlijk hebben we hier te maken met ….”. Met een snack en een borrel erbij kon op twitter de lol ook niet op tijdens de hoorzitting over de rekentoets. Belanghebbende voorstanders werden bejubeld, de anderen… U vindt het allemaal wel.
Opmerkelijk is verder dat de VO-raad vanaf dag 1 betrokken was bij de rekentoets maar net als altijd niet thuis gaf op inhoudelijke zaken. De VO-raad was wat dat betreft de enige niet. In bijlage 2F3F ziet u welke experts de invulling van de rekentoets bedacht hebben. In de commissie ook een NVvW-bestuurslid en FI-senior met sterke meningen over de provinciale kijk die sommige tegenstanders hebben, en, in een dubbelrol zelfs deze universitaire docente wiskunde van de UU (bekend van de referentiekaders die Anne van Streun als doodlopende leerlijnen in ons staatsblad wist te krijgen):
www.dub.uu.nl/de-werkplek/2013/06/18/ontwerpstudio-monica-wijers.html
Meer weten, ook over de rol van onze KNAW? Lees verder hier:
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/12/panama2015/
Meer weten over wie en wat bij de rekentoets? Dit is al weer wat ouder, nog steeds leerzaam:
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2015/04/de-realistische-staat-aps-en-onderwijs-op-maat/
De rekentoets blijft de gemoederen bezighouden en drijft kinderen en ouders tot wanhoop, vooral in het beroepsonderwijs, waar niemand meer weet wat rekenen is omdat 21st century problem solving skills belangrijker zijn, althans volgens de APS-FI-experts.
De meest recente toetsexamenwijzer hang ik hieronder.
Nog elf google tipjes:
Ceci n’est pas une Blokken, Sander Dekker deel 0,…, deel 8 afsluiting serie, nooit meer flipperkastdemocratie
Uit de laatste leren we dat de SGP niet voor de doodlopende leerlijnen van Anne van Streun stemde. Dat wist ik niet. Complimenten. Maar de man kreeg daarna vrij spel. Niet alleen in het rekenonderwijs:
Joost Hulshof
hanswisbrun.nl/2013/11/21/rondetafel-over-rekentoets/
Bijlagen:
- zelfvernietiging.pdf
- zwartgat.pdf
- VOraaddestijds.pdf
- 2F3F_1.pdf
- zijzelf.pdf
- zotter.pdf
- uitgerangeerd.pdf
- oekazes.pdf
- hobby.pdf
- bescheiden.pdf
- ach.pdf
- politiekdoel.pdf
- verbetenverstand.pdf
- protected.pdf
- 2f3ftoetsexamen.pdf
- is.pdf
- eduquackademics.pdf
- trots.pdf
- vakantie.pdf
- augustus2016.pdf
- ProMemoriedeHoorzitting.pdf
- 2017-11-2-NVORWO-concept-visiedocument-tbv-curriculum-nu
- herdenking
Ik vind het lastig om de
Ik vind het lastig om de redenering achter je links te begrijpen.
De column in het AOB blad
De column in het AOB blad werd door onze wijze Hans Wisbrun meteen in een dropbox gezet met wat vriendelijk commentaar. Die dropbox verdween en verscheen een paar keer. Ik meen dat de column nu op zijn home page staat. Je vindt het wel. Als ik op die home page kijk krijg ik een persoonlijke boodschap. Maar jij kunt vast gewoon kijken bij onze emeritus vakdidacticus, wat'ie zoal schrijft over deze en gene.
Leerzaam zijn ook de reacties
Leerzaam zijn ook de reacties onder
www.dub.uu.nl/de-werkplek/2013/06/18/ontwerpstudio-monica-wijers.html
Ik zal het even uitleggen.
Monica is 1 van de FI-rekenexperts die samen met Vincent Jonker het MBOrekenonderwijs aanstuurt vanuit het Freudenthal Instituut. Geen van de twee heeft enige expertise maar toonaangevend zijn ze wel. Monica mocht bijvoorbeeld bij RTL ook haar licht laten schijnen over de rekentoets. De RTL-redacteur was immers misleid door haar dub-website. NA de RTL uitzending (ook met BONbestuurder Karin de Heijer) verschenen daar wat reacties.
Die reacties zijn verhelderend, zowel met betrekking tot Monica als wel met betrekking tot de wijs trollende trotse vakdidacticus die daar (eerst anoniem, daarna onder eigen naam) reageert.
Wisbrun heeft een eigen agenda waar ik geen mening over heb. Hij heeft het steeds over zijn boek, waar ik wel eens in gekeken heb. Niks mis mee. Maar is gericht opeen vrij specifieke doelgroep. Concurrent van Jan van der Craats, en dat laat'ie merken. Op zich ook geen probleem, maar de man schuwt geen enkel middel.
Vervelender is ook de continue hetze tegen Karin en anderen.
Relevanter is de voortdurende invloed van Monica, 1 van Van Streuns experts bij het doordrukken van alle flauwekul in de referenitekaders.
Voor de volledigheid: niks
Voor de volledigheid: niks mis met boekje Wisbrun. Ik beveel het bij deze aan. Wat ik niet begrijp is zijn onvoorwaardelijke steun aan de onderwijsvandaal @sanderdekker. Die heeft geen enkele interesse of sympathie voor vakinhoud zoals in de boekjes van Wisbrun en JvdCr te vinden is. Kortom, ik snap het niet.
Dank voor de toelichting.
Dank voor de toelichting. Persoonlijk zou ik het fijn vinden als je wat vaker met een redenering in woorden in plaats van in links komt. Het is van belang dat dit forum toegankelijk en begrijpelijk is.
Monica Weijers zegt: ” Haar
Monica Weijers zegt: " Haar hart ligt vooral bij de praktische toepassing van wiskunde: “Het is geen geïsoleerde wetenschap: je hebt het niet altijd door, maar je dagelijkse leven zit echt vol met wiskunde".
tegen " je dagelijkse leven zit echt vol met wiskunde" heb ik natuurlijk geen bezwaar. "Het is geen geïsoleerde wetenschap" is een halve waarheid omdat ze wel degelijk in isolatie beoefend kan worden, al zou je logica dan alls hulpwetenschap voor de wiskunde kunnen zien. Wat Monica aan het hart ligt is subjectief en mag daarom de leerlingen niet opgedrongen worden. En je kynt pas in goed vertrouwen wiskunde in van alles en nog wat toepassen als je er maa er op vertrouwen kunt, dus als je gebruik maakt van iets dat bewezen is. Er op vertrfouwen dat iets uit de wiskunde dat je gebruikt door anderen bewezen is is hachelijk, je bent je meestal niet volledig bewust van (rand)voorwaarden bij het gebruik en je komt vaak niet zo gauw op het idee dat je een bepaald stuk van de wiskunde kunt gebruiken als je je er niet intensief op wiskundige wijze mee hebt bezig gehouden.
Monica is geen wiskundige
Monica is geen wiskundige maar doet zich wel zo voor. Deze bewuste misleiding wordt gedoogd door de bestuurderen in Utrecht. Want subsidies wil je niet laten lopen:
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/mbo-rekenen
MBO is een goudmijn voor het FI-APS circuit.
Geachte @redactie,
Geachte @redactie,
Ik ben eraan gewend dat de heer @FriendlyFoe zijn stukjes hier en elders niet om inhoudelijke redenen plaatst, maar om vuil te spuien op deze of gene. Deze keer ben ik kennelijk aan de beurt. Het zij zo, ieder zijn hobby. Wel spijtig dat u dit kennelijk accepteert. zeker gezien het nieuwe redactiebeleid sinds begin juli. Zijn stuk lijkt over een aardig artikel van een columnist gaan, maar dat dan slechts in de eerste zin, daarna beginnen de verdachtmakingen en onwaarheden die met die column geen enkel verband houden.
Ik verzoek u wel de naam van bestuurslid (?) Karin de Heijer uit zijn bijdrage te halen, al zou hij dat eigenlijk zelf moeten doen. Deze naam wordt in mijn blogbericht "De verkrachting van het =-teken" namelijk helemaal niet genoemd (voor al wie goede bedoelingen heeft gewoon te lezen via Google)! Ik voer daar een anonieme docent op. Het gaat mij namelijk om de zaak, niet om de persoon.
Verder merk ik op dat ik tav de rekentoets een veel genuanceerdere opvatting heb dan hierboven verwoord. Dat mag kennelijk niet van @FriendlyFoe. @FriendlyFoe is zeker geen wetenschapper: deze treden onderwerpen namelijk met een kritische, maar open, geest tegemoet.
Hans Wisbrun
Leerzaam voor iedereen: http:
Leerzaam voor iedereen: www.beteronderwijsnederland.nl/content/laks-wil-net-als-bon-bevoegde-leraren
Eduquackademic life in the
Eduquackademic life in the lowlands: www.beteronderwijsnederland.nl/content/unscience-and-education
Van kwaad tot erger:
Van kwaad tot erger:
www.didactiefonline.nl/47-uncategorised/12649-reken-en-wiskundeonderwijs-voor-2032
Didactief heeft de links
Didactief heeft de links veranderd. Nog steeds van kwaad tot erger:
www.didactiefonline.nl/blog/blonz/reken-en-wiskundeonderwijs-voor-2032