Een mooi betoog in de Volkskrant van de in BON-kringen niet onbekende Marion van Voorst (compleet met foto!) voor het belang van goed reken- en taalonderwijs in het mbo. Goed gedaan Marion!
Reacties zijn gesloten.
Een mooi betoog in de Volkskrant van de in BON-kringen niet onbekende Marion van Voorst (compleet met foto!) voor het belang van goed reken- en taalonderwijs in het mbo. Goed gedaan Marion!
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2024|WordPress thema door MH Themes
Dank voor het compliment! Ik
Dank voor het compliment! Ik ben er zelf ook blij mee! Telkens weer komt de discussie terug, vooral geïnitieerd door mensen die de MBO-ers niet van nabij kennen. Mijn leerlingen zijn géén wandelende handjes! Ook in zogenaamd eenvoudige beroepen is taal en rekenen noodzakelijk. Ze zijn ook burgers en ze willen ook doorstuderen. Zeggen dat taal-en rekenvaardigheden voor hen niet nodig zijn is uitermate denigrerend.
Laat vaker van je horen,
Laat vaker van je horen, Hinke!
Uiteraard geheel met Marion
Uiteraard geheel met Marion/Hinke van Voorst/Douma eens. Het begint natuurlijk bij het basisonderwijs.
En het basisonderwijs staat
En het basisonderwijs staat nog steeds onder controle van het circuit:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/panama2015
TAL- en taalrijk rekenonderwijs van de hoogleraren uit Utrecht:
www.nieuwarchief.nl/serie5/pdf/naw5-2010-11-2-120.pdf
hanswisbrun.nl/2015/05
hanswisbrun.nl/2015/05/24/twecibel-en-logaritmes/
De wiskunde makelarij reajert.
Ik kan het met deze mevrouw
Ik kan het met deze mevrouw eens zijn. Taal & rekenen zijn ook voor mbo-ers van belang, o.a. vanwege de gewenste maatschappelijke redzaamheid.
Ik kan de opmerkingen van FriendlyFoe niet zo goed plaatsen. Ik lees in het ingezonden stuk namelijk niets over 'het circuit'. Wat bedoelt hij daarmee?
Victor Schat, emeritus vakdidacticus Duits
Ik kan het wel met het
Ik kan het wel met het gestelde van mevrouw van Voorst eens zijn: taal & rekenen zijn ook voor mbo-ers van belang, o.a. vanwege hun maatschappelijk functioneren.
De opmerkingen over 'het circuit' van FriendlyFoe kan ik echter niet zo goed plaatsen. Daar sttat toch niets over in het ingezonden stuk?
Victor Schat, emeritus vakdidacticus Duits
Meneer Foppe laat zich niet
Meneer Foppe laat zich niet foppen Hans.
Meneer Wijzer heeft gelijk
Meneer Wijzer heeft gelijk Friendly Foe, jouw reacties zijn erg cryptisch en lijken soms op formules. Dat verhoogt een ons-kent-ons gehalte op dit forum en het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het mensen buitensluit.
Overigens (het lukt me weer
Overigens (het lukt me weer niet om een nieuwe draad te starten) heeft dezelfde Marion van Voorst ook afgelopen vrijdag van zich laten horen in De brief van de dag mét een foto. De volkskrant wijzigde ten onrechte de kop, maar dit was de originele tekst:
Massa-ontslag bij IHC
Marion van Voorst schetst
Marion van Voorst schetst precies waar de schoen wringt en niet alleen in het mbo. Goede actie!
Marion van Voorst schetst
Marion van Voorst schetst precies waar de schoen wringt en niet alleen in het mbo. Goede actie!
Sorry @hinke, ik had
Sorry @hinke, ik had hierboven wat wijzer moet zijn.
Wat het circuit is wordt duidelijk als je googlet op mbo rekenen. Dan tref je hits als
www.fisme.science.uu.nl/mbo/rekenen/opleiding/
Of deze:
www.fi.uu.nl/wiskrant/artikelen/314/314juni_jonker-wijers.pdf
Wie is de docent rekenen in het MBO?
Achtergrond:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/excellentie-ongeveer-1040-uur-het-dedain-jegens-de-leraar-waar-gaat-het-om
Dank, Hinke/Marion,
Dank, Hinke/Marion,
Ik begrijp nu van u dat de heer FriendlyFoe zich wel vaker in onbegrijpelijke taal uit. In dit geval leek zijn reacvtie niets met uw artikel te maken te hebben. Wat is zijn werkelijke naam eigenlijk, weet u dat misschien?
Als ik zijn link hierboven aanklik (hanswisbrun.nl/2015/05/24/twecibel-en-logaritmes/) krijg ik een dreigende boodschap, als zou ik iets misdaan hebben. Weet u misschien iets meer over de achtergronden hiervan?
Ik hoop ook in het vervolg hier met reacties te kunnen komen. Dank voor uw stuk in de Volkskrant! Rekenen is, ook in het mbo, een belangrijk vak, wat FriendlyFoe hier ook van moge zeggen.
Victor Schat
Beste Victor / Wijzer,
Beste Victor / Wijzer, Friendly Foe is een pseudoniem. Helaas is dat in BON-kringen regelmatig noodzakelijk omdat veel werkgever niet van kritiek gediend zijn. Wellicht kunt u via de redactie van dit forum toegang krijgen tot het mailadres van de vriendelijke heer Foe.
@Hinke
@Hinke
De discussies op Twitter volgend heb ik de indruk dat de heren Foe en Schat elkaar wel kennen
Foe has gone according to
Foe has gone according to www.beteronderwijsnederland.nl/sites/beteronderwijsnederland.nl/files/attentiealstublieft.pdf
Leerzaam:
Leerzaam:
www.dub.uu.nl/de-werkplek/2013/06/18/ontwerpstudio-monica-wijers.html
@Hinke,
@Hinke,
Dank. De opmerking van de @redactie hierboven kan ik niet goed plaatsen: ik heb niet eens een Twitteraccount! Ik heb gelukkig interessantere zaken te doen. Voor speurneus ga ik maar niet spelen, ik vroeg slechts naar de de identiteit van de heer @Foe, omdat ik niet zo van al die anonimi hier houd. Vandaar ook dat ik telkens mijn echte naam vermeld, ik heb niets te verbergen.
Victor Schat, voormalig vakdidacticus Duits
@Hinke,
@Hinke,
Dank. De opmerking van de @redactie hierboven kan ik niet goed plaatsen: ik heb niet eens een Twitteraccount! Ik heb gelukkig interessantere zaken te doen. Voor speurneus ga ik maar niet spelen, ik vroeg slechts naar de de identiteit van de heer @Foe, omdat ik niet zo van al die anonimi hier houd. Vandaar ook dat ik telkens mijn echte naam vermeld, ik heb niets te verbergen.
Victor Schat, voormalig vakdidacticus Duits
De reactie is wellicht in de
De reactie is wellicht in de war met www.beteronderwijsnederland.nl/sites/beteronderwijsnederland.nl/files/TheEnd_0.pdf
Kennelijk een vergissing.
Kennelijk een vergissing. Beschouw de opm als niet geschreven.
@redactie
@redactie
Dank! De heet @FriendlyFoe schrijft hierboven dat de reactie wellicht in de war is. Ik denk dat dat genoeg zegt over wie er nu werkelijk in de war is ;-).
Ik wens u allen hier een goed weekend toe!
Victr Schat, , voormalig vakdidacticus Duits
@redactie
@redactie
Dank! De heet @FriendlyFoe schrijft hierboven dat de reactie wellicht in de war is. Ik denk dat dat genoeg zegt over wie er nu werkelijk in de war is ;-).
Ik wens u allen hier een goed weekend toe!
Victr Schat, , voormalig vakdidacticus Duits
Dank je, we willen Victor
Dank je, we willen Victor Schat niet in verlegenheid brengen. Emeritus vakdidacticus Duits, daar zijn er niet veel meer van helaas.
Meer over de
Meer over de rekenproblematiek onder www.beteronderwijsnederland.nl/content/panama2015
Problemen veroorzaakt door het circuit raken juist het MBO publiek hard.
Volg twitter.com/mariekedewijk
@redactie: kunt u wellicht
@redactie: kunt u wellicht iets doen tegen mensen als @FriendlyFoe die volstrekt off-topic reageren? Daar is moderatie toch voor?
Lukt dit niet, dan vrees ik dat ik eventuele volgende discussies op uw site maar moet laten voor wat ze zijn. Over het vak Duits op mbo en in vo valt ook nog wel het een ander op te merken.
Victor Schat
MBOrekenen:
MBOrekenen:
@hetNRO en het Fisme scoren er lekker op:
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/mbo-rekenen
Overigens wel hartverwarmend
Overigens wel hartverwarmend die interesse van een vakdidacticus Duits voor de exacte vakken:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/slo
@FriendelyFoe
@FriendelyFoe
Ach ja, ik doe mijn best, ben gelukkig ook breed geïnteresseerd. Maar de relevantie van met name uw links voor het door de redactie ingebrachte onderwerp ontgaat mij totaal.
Als het bij dit niveau van discussie blijft en die anonimiteit hier gehandhaafd blijft, zal ik mijn heil voortaan maar bij discussies op Levende Talen moeten zoeken.
Victor Schat
Kennen ze je daar Victor?
Kennen ze je daar Victor?
@FriendlyFool
@FriendlyFool
Kennen wij elkaar? Of moet ik u het onderscheid tussen Du en Sie een keer uitleggen? Het onderscheid tussen Jij en U in NL loopt overigens parallel hieraan. Als je iemand nog niet kent, zeg je U. Zo heb ik dat van mijn Eltern geleerd. Lang niet alles wat ze mij geleerd hebben is het behouden waard, maar dit onderscheid toch zeker! Dat ge-jij-en-gejou hier in 'modern' NL, ik ervaar dat als hoogst onbeleefd.
Om uw vraag te beantwoorden: Ja hoor. Maar de discussies daar zijn nogal voor de incrowd (vergeef mij dit Anglicisme). Ik had gedacht hier een opener omgeving aan te treffen, meer met andersgezinden in contact te kunnen treden. Maar zolang de redactie niet modereert heb ik hier niets meer te zoeken. Redactie: doe wat uw naam aangeeft!
@Hinke
Excuses dat deze discussie weer niet over uw ingezonden brief gaat!
Victor Schat
@Wijzer
@Wijzer
Het weigeren van reacties gebeurt op basis van de spelregels. Moderatie is er om bijvoorbeeld scheldpartijen en nazi-vergelijkingen te voorkomen, niet om de discussie af te dammen. Ook ik (als 1 van de moderatoren) denk soms dat reacties weigeren die off-topic zijn tot een betere discussie zou kunnen leiden. In de praktijk is zo een moderatiebeleid echter heel lastig (wanneer is iets nu precies off-topic?) en mede daarom doen we dit niet.
Waarde Victor,
Waarde Victor,
Ik ben verheugd, hier eens iets anders dan wiskunde-schnabbelen te lezen – dit forum is té eenzijdig in dat opzicht. Never mind het oeverloos-brede palaver over van allerlei vaags hier (dat nooit tot resultaten voert). Alleen in het topic rekenen-wiskunde komt het tot een begin van diepgang – wat we allemaal toejuichen. Maar de rest ; andere vakken ? Nop, nagenoeg niets.
Zo heb ik in de loop van jaren vaak gepleit voor beter onderwijs in talen, te beginnen vroeg in de basisschool – d.w.z. met 1 en dan 2 vreemde talen, vanaf groep 2 of 3 – in de Vrije Scholen doen ze zoiets, Montessori ook, het kan dus heel goed. Maar : dat is niet hetzelfde als wat de staatspaladijn Dekker asuggereert nl. "dat kleuterjuffies hun kindertjes in het engels zullen aanspreken" – daarvoor is de term : it is me something uitgevonden – wat genoeg moet zijn om althans deze suggestie (van Dekker) in de waste bin te doen landen.
Nee, het gaat om systematische opbouw, en het kan engels zijn, of duits, of frans, of spaans, of russisch of chinees – je m'en fiche. In Duitsland zijn er Vrije Scholen die in de eerste klas met russisch als vreemde taal beginnen. De taal spreken, daar gaat het niet om, het gaat om klank gewenning op vroeg leeftijd. een gewenning die zes, zeven jaar later al veel moeizamer tot stand komt – wat het leren in die leeftijdfase nodeloos omslachtig maakt.
Maar pas op : dit is geen pleidooi voor basis-onderwijs geheel in hetengels of zo, wat ook wel wordt bepleit – een suggestie die even stupide als de it-zooi waar groep 1-2-3 kinderen veel te vroeg mee worden bekogeld.
Ik heb ooit (het begin van) duits geleerd, omdat ik, acht jaar oud, de originele text van Max und Moritz (Wilhe;lm Bush) op mijn verjaardag kreeg – en ik de nederlandsse tekst al goed kende van eindeloos voorlezen. Vertalen was niet nodig, in de kortste toijd kende ik beide versies uit het hoofd. Beter dan Star Wars.
Het hoeft ook geen duits te zijn, Le Petit Prince doet het net zo goed, Winnie the Pooh ook. En er zijn schitterende russiche kinderboeken, Babar Yar en zo ; en zelfs Chinezen hebben fascinerende kinderboeken.
Maar ik ben bang dat deze ideeën in dit forum niet tot wasdom komen.
Vr gr, ,maarten
@mark79
@mark79
Dank voor uw reactie. Ik begrijp dat modereren op al dan niet on/off-topic zijn lastig is. Maar als iemand bij herhaling van het onderwerp afwijkt, dan zou ingrijpen toch mogelijk moeten zijn? Gebeurt dat niet, dan vergalt dat het plezier van anderen, in ieder geval mijn plezier. En kennelijk ook dat van @sassoc, die het zelfs over oeverloos-brede palaver over van allerlei vaags en wiskunde-schnabbelen heeft.
@sassoc/Maarten
Dank voor uw mooie en inspirerende betoog! Max und Moritz, wie leest dat nog? De in uw laatste zin geuite angst, die deel ik. Ik hoop dan ook dat @redactie toch gaat ingrijpen als mensen als @FriendlyFool maar blijven doorgaan met het bereiden van wat kennelijk hun stokpaardjes zijn.
Victor Schat, momenteel Heinrich Böll herlezend
@ Victor, hierboven
@ Victor, hierboven
Es geht erstens oftmal anders, und zweitens als man denkt – is dat ook niet van of vrij naar Wilhelm Busch ??
Het gaat niet (citaat) mijn plezier. In elk geval ben ik geen karretjes-trekker voor-on- en/of-off topic reactioneurs of redacteurs hier. Twee redacteuren en minstens één reacteur weten dat – lang geleden al.
Niettemin : Mijn eigen hoofdzakelijke topics hier zijn drieërlei :
[1] zeer vroegtijdig met vreemde talen beginnen (en dat niet naar het Dekker recept – "it is me something") ;
[2] vroegtijdig met taal en muziek lessen beginnen, vanuit hun gezamenlijke ontogenese ; benefit : veel meer eficiency in het leer-proces, veel meer resultaat door vroeg te beginnen ;
[3] vroegtijdig doorgaande leerlijnen aanzetten in (vooral) biologie ; en dat vooral niet vanwege de huidige religieuze aanbidding van DNA en Mendel.
En nog deze, over het on-en
En nog deze, over het on-en-0ff palaver dat reacteuren wel en moderatoren niet aanklijft :
(citaat, ja, van Wilhelm Busch) – "Gedanken sind nicht stets parat, man schreibt auch, wenn man keine hat".
@Maarten
@Maarten
Ik denk dat we om werkelijk in deze materie te duiken beter naar een ander topic kunnen uitwijken, maar wil alvast wel kwijt dat ik het wat 1) betreft helemaal met u eens ben! Wat betreft 2) en 3), daar weet ik gewoon te weinig van. Voor anderen mag dat geen bezwaar zijn, maar voor mij telt dat wel.
In der beschränkung zeigt sich den meister
Een groet,
Victor
Welk ander onderwerp Victor?
Welk ander onderwerp Victor?
@FriendlyFoe
@FriendlyFoe
Maakt u zich geen zorgen: gelijkgestemden weten elkaar altijd wel weer te vinden! In deze discussie ben ik, mede vanwege uw off-topic interventies waarbij de @redactie weigert in te grijpen, wel uitgepraat.
Jammer, ik – nieuwkomer op BONsite – had op meer gerekend, bijvoorbeeld een serieuze discussie.
V. Schat
Samenvatting : van Wijzer
Samenvatting : van Wijzer worden we hier niet wijzer.
@sassoc
@sassoc
Prima samenvatting! Wij ontmoeten elkaar vast elders weer.
Gute Nacht, Freunde, Es wird Zeit für mich zu geh'n
Victor Schat, voormalig
Victor Schat, voormalig vakdidacticus Duits: misschien wel goed om je, oh nee, U, aan de juiste uitdrukking te houden: "In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister", met hoofdletters voor de zelfstandige namwoorden en eerste naamval voor het onderwerp, dan doet u uw vak eer aan.
(Wie kent die zin niet uit Wortschatz)
Zouden bovenstaande heren
Zouden bovenstaande heren alsjeblieft willen stoppen met elkaar voor rotte vis uit te maken ten koste van het behartigenswaardige artikeltje over taal en rekenen op het MBO. Dit siert jullie niet.
Misschien goed om te weten.
Misschien goed om te weten. Hans Wisbrun is ZZP-er die op zijn website campagne voert voor het stoppen van het verzet tegen de rekentoets. Regelmatig moedigt hij Sander Dekker aan om vol te houden in zijn rekentoetsbeleid. Bij voortduring valt hij BON-bestuurslid Karin den Heijer persoonlijk aan. Erik Korthof is oud twitteraar voor de NVvW die wellicht nu onder ogen ziet wat voor actieve rol het bestuur van de NVvW gespeeld heeft in de teloorgangvan het rekenonderwijs. Wie Victor Schat is? Joost mag het weten. En ik ben Joost. En het is mischien wel mijn schuld dat de heren zich hier zo manifesteren. Sorry.
@Hinke
@Hinke
Hear! Hear!
Discussies op BONblog worden helaas vaak vervuild door dit soort bijdragen. Vandaar dat ik hier nog maar zelden kom.
Er is weer nieuw project
Er is weer nieuw project binnengehaald door de MBO-rekenexperts van het FI. Rekenen uit de kunst in de klas:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/nwo-nro