Het weeshuis van de algebra: vergelijk de hits

Leestip: eerst lezen dan pas doorklikken.

Wiskundige DenkActiviteiten staan sterk in de belangstelling, bijvoorbeeld:

www.beteronderwijsnederland.nl/sites/beteronderwijsnederland.nl/files/WDAgoogle.pdf

Waar moeten die WDA over gaan in de schoolpraktijk? In de presentatie een aantal voorbeelden. In de eerste reactie hieronder de vraag:

Toen ik eenmaal doorhad hoe makkelijk die sommen waren als je wat algebra toepaste ging er een wereld voor me open. Was dit nu WDA avant la lettre?

Een wat ludieke passage in de presentatie betreft de suggestie om het aan Google te vragen. Wat je dan krijgt is account/werkplek gevoelig vermoed ik. Vergelijk de hits in de bijlage hieronder met die in WDAgoogle.pdf.

Google was overigens sponsor van IMO2011, de internationale wiskunde olympiade in A'dam. Na het vrolijke afscheid

web.archive.org/web/20141007082517/https://www.imo2011.nl/

doneerde Google nog een keer 750.000 euro, maar dat geld werd helaas via Platform Beta en Techniek bestemd en besteed.

Ondermeer voor:

www.leergangwiskunde.nl/home.html

Meer voorbeelden van WDA, speerpunt in de nieuwe examenprogramma's

(www.beteronderwijsnederland.nl/content/nieuwe-examenprogrammas-wiskunde-het-onderwijzen-en-toetsen-van-wiskundige-denkactiviteiten),

in digibijlage 11 van het handboek:

www.epsilon-uitgaven.nl/E72.php

Meer voorbeelden, en meer over denken en ICT hier:

www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/Oratie_Paul_Drijvers_facsimile_20150521.pdf

Binnenkort een alternatief, via de eerste bullet onder:

www.few.vu.nl/~jhulshof/

8 Reacties

  1. WDA is “niet-routine

    WDA is "niet-routine problemen oplossen die een beroep doen op analytisch denken, creativiteit, strategieontwikkeling, flexibiliteit en reflectie".

    Dit is een circulaire definitie van "wiskunde toepassen". Het blijft handig om dan eerst wat wiskundekennis aan te brengen anders zadel je achteraf iedereen op met het gevoel "als ik dat had geweten was het allemaal veel eenvoudiger geweest". Op de lagere school kregen we indertijd ingeklede sommen; opgaven die moesten laten zien waar je wiskunde voor kon gebruiken. Toen ik eenmaal doorhad hoe makkelijk die sommen waren als je wat algebra toepaste ging er een wereld voor me open. Was dit nu WDA avant la lettre?

  2. @hendrikush Een goede vraag.

    @hendrikush Een goede vraag. Ik herhaal hem hierboven, met wat referenties. Meer over WDA in de nieuwe exmaneprogramma's wislunde hier: www.beteronderwijsnederland.nl/content/nieuwe-examenprogrammas-wiskunde-het-onderwijzen-en-toetsen-van-wiskundige-denkactiviteiten Het lijkt me goed om de voorbeelden te bekijken. Bijvoorbeeld die met het bepalen van de afgeleiden van a tot de macht x. Zie in dit verband ook de reactie van Henk Pfaltzgraff in www.wiskundebrief.nl nummer 704 op het CE Wiskunde B: waar is de analyse gebleven?

  3. Wat ik deed was wel verboden;

    Wat ik deed was wel verboden; want algebra kreeg je pas ná de lagere school. Maar ik had "stiekum" zelf al wat zitten neuzen in de boeken van het mulo.

  4. Tja die algebra. Wat schreef

    Tja die algebra. Wat schreef men daar ook al weer over?

    www.few.vu.nl/~jhulshof/17.pdf

     

    IT use might lighten the traditional algebra curriculum for them. In the meantime, the integration of technology raises questions concerning the goals of algebra education and the relevance of paper-and-pencil techniques, now that they can be left to a technical device. 

  5. Interesting to see link put
    Interesting to see link put by Drijvers between paper-and-pencil techniques (read again) and what the reform math community considers to be algebra.

Laat een reactie achter