Leestipje vooraf: eerst lezen, dan free klikker de klik op de links.
Tot u spreekt
www.few.vu.nl/~jhulshof/FriendlyFoe.png
Hij houdt van lege vellen:
Maar dit is belangrijker: de #rekentoets en al die andere flauwekul die over leerling en leraar heen komt uit het circuit van Martin van Reeuwijk, Vincent Jonker, Monica Wijers en Peter van Wijk. Die schreven in 2010 al dit stuk over over het waarom en hoe van de rekentoets in onze Realistische Staat:
Een publicatie van APS en Freudenthal Instituut:
Speciale dank gaat uit naar Kees Hoogland, Madeleine Vliegenthart en Suzanne Sjoers voor hun waardevolle bijdragen aan deze publicatie. Meer informatie over rekenen en over het toetsen van rekenen is te vinden op de volgende websites: www.gecijferdheid.nl en www.fi.uu.nl/wiki.
De bekende namen (www.beteronderwijsnederland.nl/node/8196) waaronder nog steeds een lid van de Commissie Onderwijs van Platform Wiskunde Nederland. Het lijkt me toch nuttig om eens door deze glossy heen te lopen. We lezen
Deze publicatie is ontwikkeld door APS voor ondersteuning van het regulier en speciaal onderwijs in opdracht van het ministerie van OCW. APS vervult op het gebied van R&D een scharnierfunctie tussen wetenschap en onderwijsveld.
En daarna:
Het is toegestaan om, in het kader van een educatieve doelstelling, niet bewerkte en niet te bewerken (delen van) teksten uit deze publicatie te gebruiken, zodanig dat de intentie en aard van het werk niet worden aangetast.
Bronvermelding is in alle gevallen vereist en dient als volgt plaats te vinden: Bron: Martin van Reeuwijk (red.), Vincent Jonker, Monica Wijers en Peter van Wijk, Toetsen van rekenen in het voortgezet onderwijs. Referentieniveaus getoetst! Waarom en hoe?, 2010, APS, Utrecht, in opdracht van het ministerie van OCW.
In de voetnoten zien we nog meer bronnen:
2. gebaseerd op: Wijers, M., & Jonker, V. (2009). ‘Eerst een referentiekader of eerst een toets?’ In: Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 28(2), 23-27.
3. Voor achtergrondinformatie zie www.taalenrekenen.nl en voor een interactieve versie www. fi.uu.nl/rekenweb/referentiekader (link loopt gelukkig dood)
4. zie onder andere brief 7-7-2010 van OCW aan scholen po, vo, mbo, terug te vinden op www.taalenrekenen.nl.
Doorbladerend komt er nog wat propaganda tegen de staartdeling langs, zie de bijlage, en vervolgens, we konden er op wachten,
Voor meer informatie en bestellingen: lectoraat gecijferdheid, gecijferdheid@hu.nl.
Volg ondertussen twitter.com/APS_NL/with_replies
Zie bijvoorbeeld hoe APS en de VO-raad elkaar gevonden hebben met “onderwijs” op maat:
www.volkskrant.nl/binnenland/scholen-gaan-van-massaproductie-naar-maatwerk~a3926869
Dat gaat dan zo:
“Gepersonaliseerd leren is te vergelijken met het dashboard van een auto. Daarop staat allemaal informatie. Het dashboard is het hulpmiddel dat een bestuurder gebruikt om veilig, snel en op een slimme manier op zijn bestemming aan te komen. Op dat dashboard zitten verschillende aparte instrumenten die er voor zorgen dat je reis soepel verloopt.”
Verder in deze ‘APS actueel’ veel aandacht voor de rol van ICT. Wij organiseren bijvoorbeeld een werkplaats om te leren programmeren en een inspiratiesessie ‘Rekenen en ICT’. Ook leest u over het doorbraakproject ‘Onderwijs & ICT’, over de inzet van een ICT-coach bij u op school.
Meer APS: https://www.linkedin.com/in/olafdegroot77
Sad-eyed stories from the low lands:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/unscience-and-education
Our minds are changing:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/aps-weet-het-onze-hersens-zijn-aan-het-veranderen
Onze hersenen zijn aan het
Onze hersenen zijn aan het veranderen.
Olaf de groot ( Medewerker bij Kennisnet en APS; spreker op De Grote Professionaliseringsdag):
“Onze hersenen zijn aan het veranderen. We hebben basiskennis nodig en moeten een kritische houding creëren. Het opslaan van kennis gebeurt al heel anders, dus slaan we andere kennis op en we slaan minder kennis op. Maar we slaan wel op hoe we bij bepaalde kennis kunnen komen en waar we die kunnen vinden. Dat is interessant voor het onderwijs. Want onderwijs is op dit moment vooral kennisoverdracht. Maar je vraagt je af of dat nog wel relevant voor de toekomst? ”
Bron: www.degroteprofessionaliseringsdag.nl/leerlingen-leren-actiever-als-ze-mogen-leren-wat-ze-willen-leren/
Ik vrees dat de sommige
Ik vrees dat de sommige onderzoekers over het hoofd zien dat onze hersenen veranderen (zie bijvoorbeeld www.nro.nl/kb/405-14-502/) terwijl er toch genoeg contacten zijn met APS om op de hoogte te zijn van de nieuwe inzichten.
‘Onderwijskundigen’ die ons
'Onderwijskundigen' die ons de situatie en/of de werking van de hersenen gaan uitleggen, moeten diep gewantrouwd worden. Voor de hersenspecialist is de werking van de hersenen en de werking van intelligentie en bewustzijn, nog grotendeels maagdelijk terrein. Komt dan een onderwijskundige ons even vertellen dat onze hersenen aan het veranderen zijn (m.b.t. welke periode vraag ik mij dan af). Hier zijn dus kwakzalvers aan het werk met zulke beweringen. De wens als vader van de gedachte. Want dat geloof in die 'nieuwe mens' moet behouden blijven. Ik geloof niet in een nieuwe mens en daarom tel ik niet meer mee.
Nog steeds zit @watdoetkees
Nog steeds zit @watdoetkees in de Commissie Onderwijs van Platform Wiskunde Nederland.
www.platformwiskunde.nl/onderwijs.htm
Deltaplannen?