Hoppa, kijk dit eens. We zijn weer 5 jaar verder.
Hier spreekt @arieslob, de minister van leuk onderwijs:
elbd.sites.uu.nl/2019/04/04/terugblik-grote-rekendag-2019/
U kent het circuit @hetNRO @curriculum_nu @uniutrecht van:
Knutsel knutsel knutsel:
“Gelijke kansen in de rekenen”, ze schrijven het.
Dit was 5 jaar terug, op weg naar @curriculum_nu toen dat nog #onderwijs2032 heette:
“Experimenteren met rekenen is belangrijk: het zorgt voor aansluiting bij de dagelijkse praktijk van de kinderen. En het is bovendien heel leuk!”
Dr. Ronald Keijzer, onderzoeker Onderwijsadvies en Training, Universiteit Utrecht en projectmanager Grote Rekendag
De man is inmiddels lector en @curriculum_nu expert.
U begrijpt dat een kennisbasis ontbreekt:
staff.science.uva.nl/j.vandecraats/SGR_KennisbasisRekenenPabo.pdf
De Grote Rekendag heeft dan ook meer met knutselen dan met rekenen te maken. Op twitter reageerde mijn naamgenoot Casper met
Dit jaar het thema kunst en vormen. Rekenen is leuk zolang je niet rekent is de boodschap, vermoed ik.
De analogie met de invulling van WDA is evident. De Wiskundige DenkActiviteiten van Anne van Streun en zijn school van de didactiek zonder vak zijn leuk voor de leraren en leerlingen zolang er maar niet te veel wiskunde in zit. De prangende vraag blijft of er niet genoeg geknutseld is aan ons reken- en wiskundeonderwijs door de alliantie van TALexperts en reformdidactici die jarenlang de koers van PABO’s en vakverenigingen heeft bepaald, met alle desastreuze gevolgen van dien:
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2015/03/500-miljoen-euro-weggegooid-aan-slechte-rekentoets/
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/12/panama2015/
Ondertussen knutselt de KNAW mee:
www.dejongeakademie.nl/nl/nieuws/talent-ontwikkelen-met-wetenschap-en-techniek
Dit is het boek van de wetenschappers die dat Talentkracht mochten invullen: Talent
Een fragment: vervult
Foolfilling. Jan de Lange (PISA) was er een beetje boos over. Meer daarover hier:
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/social-sciences-shining-on-wetenschap-en-techniek/
Voor de goede orde, bovenstaande is geschreven door ene twitter.com/joost_hulshof en niet los te zien van wat er zo al tot ons komt uit het circuit, nu dit weer:
De #rekentoets Fyra dendert ondertussen verder. Een gouden business voor het peleton van adviesburo’s, pedagogische centra en SLO. De rekenramp negerend (je kunt ook zeggen, de vruchten van de rekenramp plukkend en laten plukken, gebruikmakend van de rook die er hangt) holt SLO nog steeds zo hard mogelijk vooruit met de staats op de cover van weer een glossy en het zoveelste toekomstinitiatief:
curriculumvandetoekomst.slo.nl
Communicatie over vakinhoud met SLO blijft lastig, een enkele niet publieke ontboezeming daargelaten. Je mag toch hopen dat een instantie als Platform Wiskunde Nederland hier eens ingrijpt. Korte samenvattingen zullen daarbij niet helpen vrees ik. De problematiek betreft al het beta-onderwijs en is niet van vandaag of gisteren:
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/betaonderwijs-in-context/
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/10/slo/
Bijlagen:
Dit blijft leerzaam:
Dit blijft leerzaam:
www.rekencentrale.nl/Recent/Discussie_met%20Nelissen.pdf
Helaas doet de link hierboven
Helaas doet de link hierboven het niet meer.
Opmerkelijk blijft het
Opmerkelijk blijft het systeem van comments disabled.
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/de-hbo-raad-kennisbasesfraude-beeld
Inmiddels is de
Inmiddels is de Schnabeltjeskrant uit:
www.didactiefonline.nl/47-uncategorised/12649-reken-en-wiskundeonderwijs-voor-2032
Uitgebreide discussie op
Uitgebreide discussie op twitter met Jan van Maanen naar aanleiding van mijn tweet dat de Grote Rekendag weinig met rekenen te maken heeft: twitter.com/JAvanMaanen
Nu we toch het toch over de wetenschap hebben, er wordt geknutseld aan de onderbouwing van het rekenen met rationale getallen en hun tellers en noemers. Uit ongeveer 11 alternatieven zal nog deze eeuw de oplossing voor de Numerator Paradox gekozen kunnen worden. Een verrassende mogelijkheid is dat tolerantie voor deze paradox bij leraren met een voorkeur voor traditionele methoden veel voorkomt.