Misschien heb ik nog wat nuttige aanvullingen. De reuring over de rekentoets in het VO is een mooie aanleiding om de verplichte rekentoets in VO en MBO eens goed tegen het licht te houden. Het gaat mij om het hoe en waarom. De rekentoets en ook de taaltoets, waar opmerkelijk genoeg niets over gezegd wordt, zijn ingevoerd om een vermeende taal- en rekenachterstand van instromende havisten en mbo'ers in het hoger onderwijs op te lossen. In die tijd prijkte op een bijlage van 'de Volkskrant' een grote foto van en Pabo docent voor een smartboard die zijn leerlingen een staartdeling probeert uit te leggen. Deze foto toont in mijn ogen meteen de toestand aan van ons onderwijs; een kronkelig handschrift en en joekel van een rekenfout. Wie de rekenfout gemaakt heeft is niet duidelijk, maar of de fotograaf heeft een duidelijk oog gehad voor detail of op de fotoredactie van 'de Volkskrant' ontbrak enige kennis van het rekenen. Maar ja, op fotografieopleidingen hoef je tegenwoordig ook niets meer te leren over brandpuntsafstanden, de vergrotingsfactor en de breking van het licht in holle of bolle lenzen. Kortom welke kennis is van belang om je vak of je beroep uit te kunnen oefenen blijkt wel uit dit voorbeeld.
De rekentoets en ook de taaltoets vinden hun oorsprong in een besluit van de Europese Unie uit 2001 om de diverse onderdelen van het onderwijs in de lidstaten beter op elkaar af te stemmen. Hiervoor werd een kader ontworpen waarin de diverse A t/m C niveau's werden beschreven. Onze collega's die de moderne vreemde talen Duits, Engels, Frans en Spaans voor hun rekening nemen zijn hiermee bekend. In en om 2007 kwam de roep om beter onderwijs bovendrijven. Om verzoek van o.a. BON kwam er de verplichte Taal- en Rekentoets. Zodat in Nederland de vakken Taal (Nederlands) en Rekenen destijds ook nog door de commissie Meyer gemangeld werden en die er weer extra referenties aan toe ging voegen. Deze referentie niveaus waren dubbelop en onnodig en voegden niets toe, zoals inmiddels wel is gebleken uit de huidige Rekentoets. De invoering van het verplichte rekenonderwijs, heeft er in het MBO toe geleid dat het buiten de beroepscontext is komen te staan. Het onderricht in de vakken Nederlands en de moderne vreemde talen stond er sowieso al buiten, maar die komen verder niet vaak terug in de beroepsgerichte vakken, rekenen heel vaak wel. De verplichte rekentoets levert vooral problemen op bij leerlingen op niveau 1 en 2. Hier komen veel leerlingen terecht die zowel op de basisschool als in het voortgezet onderwijs niet of slecht met deze vorm van rekenonderwijs uit de voeten kunnen. Als de verplichting blijft bestaan zullen zijn nooit hun opleiding. Veel niveau 4 leerlingen krijgen in de beroepsgerichte vakken volop te maken met rekenvaardigheden die van belang zijn voor hun latere beroep en of hun doorstroom naar het hoger onderwijs.
Het verplichte rekenonderwijs in het MBO is wat mij betreft ter ziele. De beslissing van de bewindslieden om een 4,5 voor rekenen als voldoende te erkennen, is een ernstige belediging van de leraar en vernedering van de leerling. Bovendien is duidelijk dat het verplichte rekenonderwijs een overbodige vulling, laten we zeggen ballast, is voor het middelbaar beroepsonderwijs is. Het voegt niet echt iets toe, want in veel beroepsgerichte vakken is rekenen al een van de, belangrijke, onderdelen die leerlingen bij het afronden van hun opleiding moeten beheersen.
MBO rekenen, dit gaat nog
MBO rekenen, dit gaat nog steeds door:
www.fisme.science.uu.nl/publicaties/subsets/mborekentips/
Schaf de verplichte
Schaf de verplichte rekentoets in het middelbaar onderwijs af en voer hem in aan het eind van de basisschool.
Wie geen voldoende (4,5) kan halen na herkansing en versimpeling mag niet naar het voortgezet onderwijs.