Tajne Szkolnictwo

Er is zeker een grote groep van ouders die ontevreden is over het huidige onderwijs in Nederland. Onder die ontevreden ouders zijn het vooral de hoogopgeleide en de financieel bemiddelde die in staat zijn om op te komen voor wat in hun ogen de onderwijsbelangen van hun kinderen zijn. Hun belangstelling richt zich daarbij vooral op het verbeteren van op de universiteit voorbereidend onderwijs. Een veel voorkomende methode om veranderingen in het onderwijs te bereiken is lobbyen in Den Haag, een methode waarvan BON gebruikt maakt maar die haar niet voldoende blijkt op te leveren. Het is niet waarschijnlijk dat bovengenoemde laatstaangeduide ouders met lobbyen wel beter gratis secundair onderwijs voor hun kinderen uit Den Haag los kunnen krijgen.

Een andere, door mij hieronder voorgestelde weg lijkt mij voor hen kansrijker en zou uiteindelijk aan veel meer kinderen ten goede kunnen komen dan aan die met hoogopgeleide of rijke ouders. Zij is: Onderwijs een zwaar door de moderniseringen getroffen vak gedegen op BONse wijze gescheiden van de lessen in het gelijknamige vak op school zodat het in die concurrerende vorm als in de echte representatieve vorm gezien wordt.

Niet alle ouders streven dezelfde verbeteringen in het onderwijs met dezelfde gedrevenheid na. Sommigen willen dat onderwijs in talen per taal weer gecombineerd wordt met de literaire cultuur van dat land en niet meer op utilitaire en ongestructureerde wijzegegeven worden. Andere willen weer wiskundige wiskunde. Ik zou mij in mijn onderstaand voorstel op de laatsten willen concentreren.

Ouders die hun kinderen een ander onderwijsprogramma willen laten volgen dan een van die welke de overheid aanbiedt en/of willen dat hun kinderen op een andere wijze onderwezen worden als de overheid mogelijk maakt lopen tegen 2 hindernissen aan. Ze moeten er zelf voor betalen en zij moeten met het door hen gewenste onderwijs aan de leerplichtwet voldoen. Door die leerplicht is thuisonderwijs verboden en moeten scholen, schoolprogramma’-s en scholenden aan een verplicht onderwjjs-quantum en -.quale van overheidseisen voldoen. Maar onderwijs voor een cruciaal leervak naast een verplicht schoolprogramma kan niet verboden worden en moet voor een redelijk aantal ouders betaalbaar te verwezenlijken zijn.

Om invulling aan bovenstaande te geven: In de 10 grootste Nederlandse steden moet het mogelijk zijn om leerlingen tegen betaling een ouderwets wiskundeprogramma te laten volgen waarvoor je alleen toegelaten kunt worden als je het rekenen zoals dat getest werd op de vroegere toelatingsexamens voor Gymnasium en HBS beheerst. Als de lessen volgens dat programma een succes worden steekt het ouders die daar niet voor kunnen betalen en zouden die lessen daardoor na verloop van tijd door de overheid gesubsidieerd kunnen worden. We hebben bij zo’n otwikkeling, zij het slechts voor één vak, de situatie van 50 jaar geleden terug toen de socialisten nog zeiden “alle arbeiderskinderen naar het Gymnasium”. Op dat moment ontstaat er ontsporingsgevaar en gaat het er om voor de extracurriculaire wiskunde wel subsidie binnen te halen maar geen concessies te doen op het gebied van kwaliteit en inhoud want anders zou die zij-opleiding net zo verwateren als de vroegere Gymnasiumopleiding. Het programma voor de extracurricuaire leergang zou bij voorbeeld overgenomen kunnen worden van het intracurriculaire wiskunde-programma van Singapoerese VWO-scholen. Wiskunde maakt maar in beperkte mate gebruik van alle mogelijkheden van een spreektaal dus lesgeven in het Engels zou hier geen probleem zijn en niet tot verzwakking van de positie van Nederlands leiden. Wiskunde in een paralleleaanbieding kan wel degelijk gaan functioneren als een stormram die bressen slaat in het bolwerk met de descriptie politiek-educatief  complex.

16 Reacties

  1. De kleine man kon naar het

    De kleine man kon naar het gymnasium in de jaren ’60. Ik ging naar een internaat, waar naast 38 lesuren per week nog eens 21 uur onder toezicht werd gestudeerd. Daar heb ik nooit spijt van gehad. Je krijgt kwaliteit niet cadeau. Als je in de 10 grootste steden kwaliteit wilt bereiken, begin dan met een systeem van studie onder toezicht, teminste tot de leeftijd van 15 of 16 jaar. Niet de leerling ‘helpen’. Ieder werkt zelf. Helpen bij huiswerk is de weg naar de woestijn.

    De gedachte van een eigen schoolvereniging spreekt me zeer aan. Als je gebruik maakt van de vrijheid van opvoeden (grondwettelijk, maar ook vastgelegd in verschillende internationale verdragen) kun je het hele sociaal-wetenschappelijk geïnspireerd gelul over sociale gelijkheid achter je laten. Je selecteert op gedrag. Ik heb verschillende jongens uit mijn eigen lagere school, met van huis uit bescheiden financiële middelen, zich zien opwerken. Vereist was niet een dikke portemonnee, maar fatsoenlijk gedrag en de discipline om te werken voor wat ze wilden bereiken.

    Smijt die sociaal-wetenschappers er uit. Selecteer op gedrag. En voer studie onder toezicht in: mondje dicht en op belsignaal studeren. Dan mag Malmaison van mij Pythagoras, de cosinusregel en andere meetkunde hebben.

  2. Ik heb, neker en laat, een

    Ik heb, neker en laat, een paar maal in mijn discussiebijdragen de uitdrukking leerwillige leerling gebruikt. Daarmee bedoelde ik zowel de leergierige, intrinsiek gemotiveerde leerling als de extrinsiek gemotiveerde die het hem gegeven onderwijs willens volgde om later daardoor een betere maatschappelijk positie te bekleden. Een leerling die tegen zijn zin op school moet verblijven en dan maar kiest voor meedoen mag er ook nog toe horen. Andere leerlingen zouden niet in en klas geduld hoeven te worden  omdat zij hun medeleerlingen in hun rechten aantasten. Een goede leraar moet natuurlijk wel proberen zo veel mogelijk leerlingen intrinsiek gemotiveerd te maken.

    Een bijlesleraar vertelde onlangs dat de moeder van een van zijn cliëntjes voor haar kind uittreksels maakte zodat hij sneller zou kunnen leren. Dat is natuurlijk niet de goede manier. Het maken van een uittreksel is voor veel leerlingen juist wel een goede manier om de leerstof onder de knie te krijgen. Ik heb ook twijfel aan het rendement van werken met teksten gevolgd door vragen. Een kind van mij vroeg mij eens om hulp bij aardrijkskunde of geschiedenis. Haar leermethode was om te beginnen met de vragen en daar de antwoorden van op te zoeken in de tekst. Ik heb haar aanbevolen om eerst de tekst geconcentreerd door te lezen. In het ideale geval zou ze daarna onmiddellijk alle vragen kunnen beantwoorden. Later in je werk krijg je in de regel geen teksten meer onder ogen die voorzien zijn van vragen. Die kunnen wel bij jou zelf opkomen.

    In een spreektaal kan de betekenis van een woord tekstafhankelijk zijn en/of in de loop van de tijd veranderen. Dat is één van de problemen die kunnen ontstaan bij het redeneren in die taal. Bij het beoefenen van de Euklidische Meetkunde doet zich dat probleem niet voor. Wel zijn de Euklidische begrippen heel abstract. Een punt heeft geen afmetingen maar kan wel op een lijn liggen. Een lijn heeft trouwens alleen maar een uitgestrektheid in één richting. Wat een enorme stap in de wereld van de abstracties! Op Gymnasia zou de Euklidische Meetkunde mooi ondergebracht kunnen worden bij Oud-Griekse Taal en Cultuur! Trouwens op de vroegere Gymnasia werden alpha’s op het eindexamen voor wiskunde alleen maar geëxamineerd in Euklidische Stereometrie. Je zou Euklides kunnen toevoegen aan de lijst van te lezen auteuren waartoe ook Platoon behoorde.

    Op school je huiswerk onder toezicht maken was vroeger iets van katholieke scholen. Die beschikte daarvoor over een uitgebreid prêtraille. Maar of er nu wel of geen toezicht is: iedere leerling heeft recht op een rustig plekje waar hij zijn huiswerk kan maken. Als ik zelf mijn huiswerk op school had moeten maken had ik dat het liefst in een studeerkluis gedaan.

    In principe hebben de sociaalwetenschappers natuurlijk recht om gehoord te worden. Maar er zijn er zo veel van dat je zo nooit aan het voeren van actie zou komen. Luisteren naar sociaalwetenschappers is zoiets al je laten filibusteren. Zo zou het vernielen van het onderwijs nog eindeloos kunnen doorgaan.

    Hoe krijg je nu de eerste 10 wiskundeklassen van zo’n 25 leerlingen, verspreid over de 10 meestbevolkte steden, bij elkaar? Mogelijk willen de zelfstandige Gymnasia daarbij helpen. Als de 250 leerlingen gevonden zijn en de klassen gaan van start volgen er vanzelf berichten in de media  en krijgt het initiatief voldoende naamsbekendheid. Daar zal bij voldoende steun van BON nog eens goed over nagedacht moeten worden

  3. “Twee honden vechten om een

    “Twee honden vechten om een been, de derde loopt er vlug mee heen. Wiskundigen en mensen die zich zo noemen of er voldoende verstand van menen te hebben vechten over de inhoud en de didaktiek van het wiskunde-onderwijs”. De politici, schoolbesturen en instellingen die zich met de begeleiding en ontwikkeling van onderwijs van pas komt kiezen daaruit wat in hun kraam te pas komt en varen daar wel bij. Om deze toestand permanent te maken voorkomen zij dat er vele wegen bewandeld worden en je zo kunt meten hoe hoog je langs elke weg komt. Het mistgordijn van "best practices” dient alleen maar om die praktijk te maskeren. Wat was en wat goed was wordt zo veel mogelijk vernietigd om een weg terug onmogelijk te maken. De leervakinhoudelijke opleiding van leraren wordt verminderd en de schoolgebouwen verliezen hun lokalen. Deugdelijkheidscriteria worden zo gesteld dat het moeilijk gemaakt wordt te bewijzen dat je beter een andere weg kunt bewandelen. Schaamteloos wordt gebruik gemaakt van Newspeak om dwaalsporen te leggen.

    Rekenkunde wordt niet meer afgewerkt op de basisschool en in de onderbouw van het VWO, die volgens veel onderwijs- en maatschappij-hervormers eigenlijk niet zou moeten bestaan maar geïntegreerd zou moeten zijn in de eenheidsworst van een middenschool, wordt geen stevige wiskundige basis meer opgebouwd. Daarom moeten we ouders een kans geven hun kinderen echt wiskunde-onderwijs te laten volgen buiten het voorgeschreven om. Onderwijs dat gelukkig niet tajna (geheim) hoeft te zijn want ongesubsidieerd (extra) onderwijs is vrij maar wel deel uit van een geheel apart staand szkolnictwo (onderwijswezen).

    We leven in een kynische (cynische, hondse) wereld en moeten daar proberen een slimme wolf te zijn. Canus cano lupus

  4. Euklidische meetkunde naar de
    Euklidische meetkunde naar de klassieke taal- en cultuurvakken, dat lijkt me wel een goed idee. Op school zou algebra en/of kansrekening, axiomatisch opgezet, de plaats van Euklidische meetkunde goed in kunnen nemen, bij Wiskunde B wel te verstaan.

  5. # Malmaison – Post “apud

    # Malmaison – Post “apud Cannas” lingua Latina prohibita erat. Me paenitet. Ad annum novum: prosit.

  6. Wanneer ik in een winkel in

    Wanneer ik in een winkel in Duitsland wil betalen door te pinnen schakelt het beeldschermpje onmiddellijk van Duits over op Engels. Ik wordt blijkbaar geacht de Engelse tekst wel en de Duitse tekst niet te begrijpen. Keurig in lijn met de politiek van de Nederlandse overheid die bepaald heeft dat het voor het verkrijgen van een eindexamendiploma niet meer mogelijk is om gebrekkige resultaten op het centraal schriftelijk eindexamen voor Engels, onze inheemse taal en wiskunde te compenseren met de resultaten van het schoolexamen. Waarom onze eigen taal zich op dat korte lijstje bevindt is mij niet duidelijk. De universiteiten zijn hard bezig om helemaal over te schakelen op Engels en te gelijker tijd eisen de immigratie-autoriteiten dat laaggeschoolde immigranten Nederlands leren om in Nederland te mogen blijven. Voeren die autoriteiten een achterhoedegevecht of zijn we in Nederland op weg naar een sociale twee lagen structuur: Een sociale bovenlaag die bij alle formele contacten Engels gebruikt en een laag van ongeschoolden voor wie Nederlands goed genoeg is? Bij mijn keuze van de titel van dit BLOG heb ik verder gekeken dan mijn verlangen naar beter onderwijs mij ingaf. Tajne Szkolnictwo is ook en oproep voor het behoud van onze eigen taal en cultuur en een oproep tot verzet tegen de bemoeials "Brussels" en TIPP die zowel ons schoolwezen als laatstgenoemden bedreigen.

  7. Zijn er nog meer bezoekers

    Zijn er nog meer bezoekers dan ik van de website van BON die willen onderzoeken of er in elk van de 10 grootste Nederlandse steden 25 ouderparen of alleen-opvoedende ouders te vinden zijn die hun kind naast het reguliere VWO-onderwijs een ouderwets degelijk wiskundeprogramma willen laten volgen en daarvoor bereid zijn om te betalen? Met behulp van het geschrift “Minder bekende problemen van het Nederlandse wiskunde onderwijs, een kleine analyse van het wiskunde onderwijs binnen twee generaties” geschreven doorLiesbeth van der Plas-Eskes dat via www.rekenhulp-basisschool-pabo.nl/DaanEnSanne/PISA.pdf op te roepen is moet het toch mogelijk zijn om die te vinden? Als je denkt aan het jubileumboek Steeds Minder Leren dat uitgegeven is door de vereniging van ouders van leerlingen op zelfstandige gymnasia kom je tot de conclusie dat die 250 ouder(pare)(s/n) er echt wel zullen zijn!

  8. @malmaison

    @malmaison

    Op 18 april 2015 is het 'World Day against the TTIP'. Vertegenwoordigers uit bijvoorbeeld het (hoger) onderwijs kunnen zich dan laten horen. De rijksoverheid informeert omtrent het onderhandelingsschema, en komende consultatierondes (verstreken consultaties). De Europese Commissie stelt meer transparantie na te streven. Zou deze transparantie meer dan spinfluence zijn? De EC-website is nogal hallelujah over TTIP.

     

    The negotiations for the TTIP will cover many parts of the economy, including manufacturing, services and agriculture.  By removing barriers to trade it will provide a boost to economic growth, create jobs and lower prices.  An independent study [:-); zie 'corporate members'] by the London-based Centre for Economic Policy Research (CEPR) suggests the EU's economy could benefit by €119 billion a year – equivalent to €545 for an average EU household – and the US' by €95 billion a year.

  9. # Mailmaison – Als je pint

    # Mailmaison – Als je pint bij de post in Italië, kun je kiezen uit  Deutsch, English, Français en Italiano. In alle gevallen krijg je dan Italiano. Ga je naar binnen in het kantoor, dan zegt men je dat je een pincode van 5 cijfers moet hebben. Je hebt er maar 4. Voordat je in paniek raakt bij de gedachte dat je zonder geld staat aan de andere kant van de Alpen: “prelievo” betekent geld opnemen. Italië is een heerlijk land.

    Huiswerk onder toezicht zag je op veel katholieke scholen. Daar waren zusters, broeders of priesters die surveilleerden. Vandaag de dag maakt men er een opgedirkte boel van met een kopje koffie, assistentie bij huiswerk etc. Er moet geld worden verdiend! Gooi die koffie er uit, schaf dat funeste “helpen” af, huur een paar studenten in die met surveilleren wat willen bijverdienen, dan is een studie onder toezicht goedkoop en effectief. Houd het sober. Dat werkt bovendien het best. Misschien is een verrijking met meetkunde te combineren met een sober studiesysteem.

  10. ad sympathisantem

    ad sympathisantem

    Ik ben de problemen niet vergeten die ontstonden met de Europese regelgeving toen de quaestie van de gratis leerboeken voor scholieren speelde. Leerboeken bleken plotseling Europees aanbesteed te moeten worden waardoor complicaties en extra kosten ontstonden  die verder niets met de controverse te maken hadden. Toen Canada overwoog om geen fracking voor oliewinning toe te staan bleek dat op grond van het NAFTAverdrag internationale maatschappijen mogelijk met succes schadevergoeding van de Canadese regering konden eisen. Ik moet er niet aan denken dat Nederland direct of indirect bij zijn beslissingen op het gebied van onderwijs gebonden is aan TIPP-bepalingen en de Amerikaanse Republikeinen bij ons gaan meeregeren. Op dit moment zit Nederland al vast aan een Europese beslissing dat probleemkinderen zo veel mogelijk “samen naar school” moeten met andere kinderen. Zo zouden de Europese “richtlijnen” best een belemmering kunnen vormen voor terugkeer naar onderwijs aan homogene groepen. Straks gaan de Amerikanen misschien wel door suing bepalen hoe ons onderwijswezen er uit moet zien. Aan het voorbeeld van de leerboeken voor scholieren kunnen we zien dat de organisatie van het onderwijs ook beïnvloed kan worden door manufacturing, services, terreinen waarover TIPP gaat. Politici die ons voor de gek gehouden hebben worden vrijwel nooit gestraft dus er is geen rem op het transformeren van voorlichting in spinfluence.

    En dat voordeel van 546 EURO per gezin? Dat betreft een gemiddelde. In de Verenigde Staten neemt het verschil tussen arm en rijk steeds verder toe dus het is maar afwachten hoeveel mensen in Europa werkelijk van TIPP zouden profiteren. Moeten wij in Europa Amerikaanse sociale toestanden bevorderen? Nee!

    aan Neker en Laat

    Op het Protestants Lyceum (een VWO voor de niet-Roomsch-katholieken in Zuid_Limburg) waren geen broeders en paters die in een studiezaal de rust handhaafden. Huiswerk was huiswerk. Het is natuurlijk fijn als een school een studeerzaal waar uiterste rust heerst of geluiddichte studeercellen aanbiedt maar het recht om thuis je huiswerk te maken moet blijven bestaan. En in een studiezaal kun je niet affectief studeren als andere leerlingen in die zaal te gelijker tijd geholpen worden. Hulp geven mag niet te snel aangeboden worden want het beste onthoud je iets dat je op eigen kracht na je in te spannen begrepen hebt.

    ad omnes

    Als ouders het op een Amerikaanse Highschool de ouders het klaargespeeld hebben dat aan kinderen die dat willen een aankunnen een speciaal programma van moeilijke wiskunde wordt aangeboden blijken steeds meer ouders te willen dat ook hun kinderen dat gaan volgen. Dat leidt er na enige tijd toe dat de druk om dat programma te vergemakkelijken toeneemt. Dat kun je ook bij een extracurriculair programma van wiskunde verwachten. Maar eerst krijg je een tijdvak waarin steeds meer leerlingen die moeilijkere wiskunde willen volgen. Daarom denk ik dat het experiment met losstaande extra wiskunde zou kunnen slagen. Maar eerst: Hoe kom ik aan 2 andere mensen die met mij het experiment op poten willen zetten?

  11. # Malmaison – Helpen bij

    # Malmaison – Helpen bij huiswerk is typisch commercieel denken. De leerling die zich laat helpen, kan beter meteen vertrekken. Hij leert geen fluit. Maar hij consumeert wel aandacht, zodat anderen daar betaling voor kunnen krijgen. Van die commercie moeten we af. Leren is zelf werken. Of daar aan te verdienen valt, moet secundair zijn.

     

    Mag de leerling ook thuis werken? Waarop discrimineert een brugklas? Ze scheidt degenen die huiswerk laten schieten van degenen die aktief blijven. Je zou minstens jongeren tussen 12 en 15 met een te zwak cijferniveau kunnen verplichten onder toezicht te studeren. Anders heeft die school voor velen geen zin. Maar denk je commercieel, dan accepteer je ook de lanterfanters. Ze brengen immers allen geld binnen, lerend of niet lerend.

     

    De cruciale kwestie is of je de school commercieel ziet. Zo ja, dan is leerresultaat nergens voor nodig. Als er maar aan verdiend wordt! Daarbij is betere huiswerkdiscipline overbodig. Die kerkelijke lieden in het verleden dachten anders: het land had intellectuele voortrekkers nodig. Daarbij hoefde het aantal niet onnodig groot te zijn, maar was kwaliteit vereist. De commerciële lieden nu willen veel verdienen en laten zo veel mogelijk toe. Over kwaliteit moet je dan niet mekkeren. Die kost aantal en dus inkomsten.

     

    In een sober studiesysteem zul je leerlingen moeten weren die hun mond niet kunnen houden. Dan zul je zien dat sociaal-wetenschappers geld ruiken en bij de minister lobbyen voor de verplichte aanwezigheid van een orthopedagoog. Kijk, dat is nu slimme commercie. Daar moeten we dus van af.

  12. ad Neker en Laat, deel I

    ad Neker en Laat, deel I

    Aan de nadruk die ik er op leg dat scholen alleen maar van leerlingen hun aanwezigheid op school mag eisen als hun aanwezigheid voor hen meerwaarde heeft is de periode van de ophokplicht waarmee de schoolbesturen formeel voldeden aan de overheidseis van voldoende contacturen maar waaraan de scholieren zelf weinig hadden ten grondslag. Die ophokplicht was er een voorbeeld van dat tegenwoordig de scholen er niet voor de leerlingen zijn maar de leerlingen voor de belangen van de schoolbesturen worden ingezet. Dit was extra verwerpelijk omdat de schoolbesturen frequent verkondigen dat de scholen er voor de leerlingen zijn alsof dat vroeger niet zo was. De leugenachtigheid van de schoolbesturen die ook terug te vinden is in de term passend onderwijs is een bron van voortdurende irritatie.

    De schoolbesturen streven zaken na als leren zelfstandig werken en leren samenwerken maar er wordt niet per leerling gekeken of dat mogelijk is en er zijn geen procedures bedacht die het resultaat van dat soort leren meten. Ik vind daarom dat leerlingen niet verplicht op school aanwezig zouden moeten zijn voor het verkrijgen van vaardigheden van bovengenoemd soort.

    Voor weinig standvastige leerlingen kan de verplichting om hun huiswerk op school te maken heilzaam zijn. Maar leerlingen die ook zonder hulp en toezicht zich voldoende voor school zouden inspannen zouden daarvoor dispensatie moeten kunnen krijgen. Ongelijke monniken ongelijke kappen!

    Kinderen van draagkrachtige ouders met slechte schoolprestaties worden vaak naar bijles gestuurd. Soms presteren die kinderen slecht omdat ze er met de pet naar slaan. Soms omdat ze het schooltype waarom ze terecht gekomen zijn maar nauwelijks aankunnen. Kinderen van armlastige ouders die ook moeite hebben met de leerstof  maar wel hard willen werken om de school af te kunnen maken zouden vanuit het ideaal van gelijke kansen bij ongelijke afkomst gratis bijles moeten kunnen krijgen. En, dat is waar, we moeten er voor zorgen dat mensen die voor bijles een gat in de markt zien niet in dat gat springen om zich mateloos te verrijken. Geen verspilling van belastinggeld om een luilekkerland voor lantefanters in te richten.

  13. Er is mij verteld dat de

    Er is mij verteld dat de Roomsch-katholieke kerk in Nederland geimplodeerd is. Het ging er haar dienaren niet zo zeer om meer intellectuele voortrekkers in het algemeen maar om het oprichten van een defensiemacht van veelzijdig opgeleide intellectuelen te harer bescherming tegen andere zuilen. Het verruimen van de blik van de priesters en leken leidde echter tot geloofsafval en desertie. Het lijkt me ook een onmogelijke opgave om het dogma van de lijfelijke ten hemel opstijging van de kinderbarende maagd Maria aan andere intellectuelen te slijten.

    Een student van katholieke afkomst verteld mij dat de leerlingen van de katholieke HBS waar hij school ging zich gedisciplineerd gedroegen want als ze van school gestuurd zouden worden wachtte hen het lot van een gewoon fabrieksarbeider. We zitten nu in het andere uiterste. Enerzijds kan een leerling haast niet meer van school verwijderd worden en anderzijds zijn de levensomstandigheden van de laagstgeschoolden sterk verbeterd terwijl diploma’s van het hoger onderwijs geen goed salaris en hoog sociaal aanzien meer garanderen. Verder hebben de politici zich wat onderwijs betreft gericht op de onderkant van de maatschappij en hebben het op zo’n grote bestuurlijke afstand geplaatst dat het een paradijs geworden is voor goudzoekers en fraudeurs wier handel en wandel nog maar slecht geobserveerd kan worden.

    Maar het hoofddoel van mijn BLOG was steun te krijgen voor het opzetten van parallel onderwijs dat leerlingen een kans zou moeten bieden gedeeltelijk beter onderwijs te volgen. Zal mijn poging om via een zijstap een eerste stap naar beter onderwijs te zetten ijdel blijken en de zijstap een misstap blijken te zijn? Ik blijf toch hopen op steun.

  14. # Malmaison – Voor de goede

    # Malmaison – Voor de goede orde: ik weet niet of we elkaar wel begrijpen. De ophokplicht is een kleinigheid. Ik had ooit de ervaring dat op HAVO-3 ongeveer 70% nauwelijks een som kon maken bij een proefwerk natuurkunde. Waarom wordt dat onderwijs dan aangeboden? Om de leerling kansen te bieden? Of omdat er geld mee te verdienen valt? Veel zin heeft het m.i. niet.

     

    Verder heb ik er bij huiswerk onder toezicht geen zorgen over dat iemand zich mateloos verrijkt. Het is veel erger. Ik heb ervaring met het geven van bijles. Je brengt eerst in kaart waar de schoen wringt en vervolgens ga je daar planmatig aan werken. Als de leerling zijn werk doet, kun je verrassend goede resultaten boeken. Maar je maakt er heel wat mee die jou het huiswerk willen laten doen. Je stuurt ze weg en krijgt kwade gezichten. Die rol van onmens was ik zat en ik ben met bijles geven gestopt. Met georganiseerde huiswerkbegeleiding zal het niet anders zijn. Als je de leerling gaat “helpen” zal hij verloren zijn. Als er koffie is, gaat die ten koste van de concentratie en rust. Veel huiswerkbegeleiding produceert voor consumptie, om er aan te verdienen. Maar studeren is werken, geen consumptie. Hoe meer aanbod, hoe meer consumptie en hoe minder eigen inspanning.

     

    Het hele onderwijs is vergiftigd met het principe: koopt elkanders waar, dan helpen we elkaar. Ik besef heel goed dat de consequentie van deze opvatting een rigoureuze sanering is. Welnu, het zij zo.

  15. Bij ophokken ging het om

    Bij ophokken ging het om kindermisbruik. Al was het volkomen asexueel het bleef een geval van machtsmisbruik door mensen die zich er op laten voorstaan het onderwijs zo in te richten dat het in het belang van de leerling opereert.

    Maar wat ik bedoel: De overheid heeft het vervolgonderwijs waarvan vooral kinderen van ouders profiteerden die "het gemaakt" hadden gratis gemaakt om het verschil in kansen tussen kinderen van verschillende sociale afkomst te verkleinen. Heel goed. Maar daarna heeft de overheid het goede onderwijs dat er was vernield en de betreffende ouders gedwongen voor hun kinderen minderwaardig onderwijs te accepteren. Het gaat om de strijd tegen deze gedwongen winkelnering en de weigering van de overheid om die ouders een deel van de door hen betaalde belasting terug te geven zodat hun eigen kinderen weer degelijk onderwijs kunnen volgen.

    Ouders moeten nu ten strijde trekken zodat hun kinderen in de toekomst het onderwijs krijgen dat de ouders goed dunkt. Als de overheid de oude gymnasiumopleiding weer zou openstellen zou ze zowel de ouders tegemoet komen als haar streven naar een hoogopgeleide bevolking kunnen voortzetten. De diefstal van het onderwijs kan niet goed gepraat kunnen worden door te zeggen dat dat slecht is voor de samenleving als geheel!

Reacties zijn gesloten.