U weet wel wie dit schrijft. Tip: eerst lezen en dan pas free klikker de klik op de links die nu de juiste namen hebben op het nieuwe mooie forum. Doet een link het niet google dan op de naam en u zult vinden.
De rekentoetsramp
Op 20-1-2015 stond de rekentoetsramp op de voorpagina van de Telegraaf en was dezelfde avond het hoofdonderwerp in RTL Late Night bij Humberto Tan. De uitzending is vast nog terug te kijken. In dezelfde week was ook de jaarlijkse PANAMA-bijeenkomst van de TAL-gemeenschap. Het programma stond ooit hier.
www.fisme.science.uu.nl/panama/Programma_Panama_2015.pdf
De pagina bestaat niet meer, het instituut helaas nog wel.
Wat is/zijn TAL? De Tussendoelen Annex Leerlijnen waren een mijlpaal in de hervormingen van het rekenonderwijs en de rekenramp die daarop volgde, en vervolgens was TAL ook de basis voor de referentiekaders van de expertgroep Van Streun en daarmee ook voor de rekentoetsramp ingezet met de rekentoetswijzer 2F3F van de commissie Schmidt (zie de derde bijlage). Met TAL en de referentiekaders werd de inhoud van het rekenvak opzij gezet en een gat in de markt geschapen voor de pedagogische centra, SLO, etc. om zonder de verder niet meer nodige kennis van zaken over alles en nog wat realistisch te adviseren, gevraagd of ongevraagd, betaald of duurbetaald. Meer over wat TAL- en taalrijk rekenonderwijs is leest u hier:
www.few.vu.nl/~jhulshof/TAL.pdf
WDA? Waar ging het nog meer over dit jaar bij Panama? Nu de NVvW tonnen uit de delen heeft aan ondermeer de Wiskundige Denkactiviteiten (WDA) zoals gepresenteerd in
www.beteronderwijsnederland.nl/wp-content/uploads/2014/11/WDAgoogle_0.pdf
lag de vraag voor de hand of ons rekenonderwijs niet moet voorbereiden op die WDA. We zien bijvoorbeeld in het programma:
Grenzen verleggen: Probleemoplossend denken binnen wiskunde ontwikkelen bij toekomstige onderwijzers
Het volgende gat in de markt (lees: in de hand van OCW)? Wanneer komt het besef dat de rekentoetsramp waar kinderen nu massaal slachtoffer van dreigen te worden een symptoom is van het TAL/WDA syndroom dat zowel in het PO als VO alom aanwezig is, op het gezag van een club hoogleraren die de naam van Diederik Stapel nodig had voor het eigen ideologische gelijk? Nu de teller weer op 18 staat, dit schreef ik voor de val van Stapel (die inmiddels wel voldoende boete gedaan heeft):
www.few.vu.nl/~jhulshof/17.pdf
Betreft het dezelfde firma? Ja:
Zijn er lessen getrokken uit de voor iedereen waarneembare feiten? Nee, niet echt. NWO en KNAW negeren of ontkennen het probleem en het blijft vrij spel voor de hoofdrolspelers:
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/11/nwo-nro/
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/12/creativiteit-en-ict-wetenschap-en-praktijk/
www.beteronderwijsnederland.nl/content/creativiteit-en-ict-wetenschap-en-praktijk
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/07/hoe-realistisch-is-de-nieuwe-pabo-rekentoetsgids/
Meer problematiek in het verlengde van TAL
Dezelfde ideologische club die van de inhoud van het mooie vak dat wiskunde heet geen kaas heeft gegeten roept zichzelf thans uit tot akela van de wiskundige denkactiviteiten. SLO, APS en meer:
Opmerkelijk
Het pseudowetenschappelijke TAL-circuit heeft zo zijn eigen omgangsvormen. Waar het in de wetenschap gebruikelijk is om ook met andersdenkenden te communiceren is in TAL-kringen Oostindische doofheid een deugd. Onder
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2011/06/verbied-de-rekenmachine-bij-rekenen-en-wiskunde/
hangt een openhartige uitnodigende brief aan de TAL-professor, waarop uiteraard geen reactie kwam. Ook mijn annotaties bij de TAL-boekjes, die u leest onder
www.few.vu.nl/~jhulshof/TALtalk
waren geen reden voor de professor om te reageren. Erger, na het lezen van het daarna door mij geschreven bovengenoemde TAL.pdf (uiteraard geweigerd voor publicatie in Euclides) liet zij Marc van Zanten (inmiddels promovendus bij professor Marja) een uitnodiging aan mijn persoontje om te spreken op PANAMA intrekken. De andere TAL-professor was weliswaar bereid tot een gesprek, maar een wetenschappelijk vervolg zat er niet in. Aan het inventariseren en analyseren van de meningsverschillen ten behoeve waarheidsvinding zoals in wetenschap normaal hebben deze pseudowetenschappers geen behoefte. De KNAW laat dat gebeuren, alsmede mijn wiskundige collega’s die positieve adviezen geven over benoemingen van deze (ik mag het woord niet zeggen) charlatans. Het zal u niet verbazen dat onder dit filmpje de comments disabled zijn:
————————————————————————————————-
Free klikker de klik, verklarende woordenlijst en overzicht uitspraken:
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2013/01/uitspraken-rekenen/
Panama/ELWIeR, wat is dat?
www.fisme.science.uu.nl/wiki/index.php/ELWIeR_-_Onderzoek
Addenda
Zie de bijlage poppetje.pdf hieronder. Gefinancierd met gelden die dankzij IMO2011 van Google loskwamen. Een discussiestuk over de inhoud van diverse VO-vakken leest U hier:
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/10/slo/
Een dossier over een halve eeuw rekenonderwijs vindt u hier:
benwilbrink.nl/projecten/rekenproject.htm
While Panama33 was in full swing this appeared:
benwilbrink.nl/BW_TK_28-1-2015.htm
If you don’t read Dutch use googletranslate. About Dutch export products you can read in Dutch English here:
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/12/unscience-and-education/
Sad? You won’t be. Skip the local politics and jump to 28 minutes or so in
av-media.vu.nl/VUMedia/Play/f3cf47bfd20f424e8719f9c3c58aa15b1d
OK, Math, (in) Science (of all places) and FUN. Dividing by infinity and more.
De kat van Ad: http://www.few
De kat van Ad: www.few.vu.nl/~jhulshof/trap
De link in trap loopt dood.
De link in trap loopt dood. Maar gelukkig is het FI er nog:
www.fisme.uu.nl/nl/nieuws/20090323_rekendiscussie.pdf
Voor dat ik van de TAL
Voor dat ik van de TAL boekjes wist schreef ik al aan de TAL-projectleider:
www.beteronderwijsnederland.nl/node/7721
Blijft leerzaam dit. In
Blijft leerzaam dit. In gesprek met:
www.rekencentrale.nl/Recent/Discussie_met%20Nelissen.pdf
Helaas, de link doet het niet
Helaas, de link doet het niet meer. Maar andere links op deze site wel. Bijvoorbeeld
www.rekencentrale.nl/Recent/Terug_naar_de_twaalde_eeuw.pdf
Opmerkelijk blijft hoe het
Opmerkelijk blijft hoe het bestuur van de NVvW bekeerde tot het TALgedachtegoed.
Hoe staat het me de
Hoe staat het me de #rekentoets ?
www.beteronderwijsnederland.nl/content/rabiate-tegenstanders-rekentoets
Typo: me -> met
Typo: me -> met
Lees ook http://www
Lees ook www.beteronderwijsnederland.nl/content/oeso-rapport-memorisers-zijn-losers
Eens kijken of dit nog werkt. Het is inmiddels 2018. Waar staan we nu?
www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2016/12/waar-staan-we-nu-met-het-reken-en-wiskundeonderwijs/