Volgens Ferry Haan, docent economie, smoort ons onderwijs de ambities van zowel leerlingen als docenten (zie De Volkskrant van 3 juli). Dit kwam naar voren uit een rapport van de Inspectie van het Onderwijs in april. Ferry onderschrijft dit met voorbeelden uit zijn dagelijkse werk. En inderdaad ook ik zie het dagelijks om me heen, leerlingen hebben veel te weinig ambitie en zen zijn ook niet gemotiveerd om kennis tot zich te nemen . Laptops en mobieltjes houd ze stil en dom en kun je het als goedwillend docent verder wel vergeten. De oplossing van Ferry is wel een merkwaadige: "Marktwerking en private scholen zijn de sleutel tot succes om dit ambitieloze probleem uit de wereld te helpen". Ik zelf heb hele andere ervaringen met het private onderwijs (gewoon nog slechter dan slecht) en we hebben niet voor niks nog onlangs het gerommel gehad met 'nepopleidingen voor Polen (P3-transfer) en busschauffeurs van Connexion (ROC Twente en Summa College)'. Daarnaast is het goed om te weten dat het begrip marktwerking (lees volkomen concurrentie of volledige mededingen) die in de boeken 'Inleiding Algemene Economie ' wordt beschreven als pure theorie en niet iets wat werkelijk ook zo is. Maar desondanks houden velen die verstand denken te hebben van economie vast een deze mythe. Misschien dat daar de ambitie al is gesmoord.
Reacties zijn gesloten.
Een link naar het artikel van
Een link naar het artikel van Ferry Haan.
In de Volkskrant staat een
In de Volkskrant staat een ingezonden brief van een docente uit Alphen aan den Rijn. Daarin verwijst ze naar een onderzoek van de Task Force Deeltijd Plus, waaruit zou blijken ” dat voltijders niet per se ambitieuzer zijn dan deeltijders”. Ferry de Haan beroept zich op de eigen ervaringen, dus dan mag ik dat ook wel doen en zeggen dat mijn ervaringen inzake voltijd/deeltijd corresponderen met die van dit onderzoek. Maar misschien hebben anderen weer andere ervaringen, dat weet je niet. Maar de waarnemingen van de Inspectie in deze neem ik toch met een grote korrel zout. Dat geldt trouwens voor meer waarnemingen van die kant. Ik vraag me wel eens af door welke bril daar naar het onderwijs gekeken wordt. Eigenaardig, dat onderzoekers als Hooge en wetenschappelijke economen als De Haan daar blindelings op afgaan. Je ziet natuurlijk wat je wilt zien. Een scherpere blik op het onderwijs levert het niet op .Wel jammer dat De Haan hier zo vals kraait. Jammer en gemakkelijk want we hebben weer een aanwijsbare zondebok. Als we het hebben over het criterium “wetenschappelijk” dan moet ik even kwijt dat het essay van Edith Hooge, goedgekeurd door Bussemaker, waar nu veelvuldig naar wordt verwezen, bij mij als eindscriptie (HBO) er zo niet was doorgekomen Als men zo “ambitieus ”is, geef dan ook het voorbeeld.
Als we de lat hoger zouden
Als we de lat hoger zouden leggen. Het is vloeken in de 'lump sum' en gelijkheidskerk, i.e. de vrijage tussen politieke partijen met tegengestelde ideologieën. Dat moet dan maar. Het niveau van het onderwijs wordt dankzij het ideologische drijfzand met elk beleidsplan verder ondergraven (is de ervaring van de afgelopen jaren). Er ontbreekt een 'masterplan'. Beleidsmakers willen beleid maken. Dat is hun vak. Bij gebrek aan beter worden OESO- en EU-plannen uitgevoerd. Daarom de 'vrije' markt (welkom corruptie) bij Ferry Haan (weer een econoom)? Je hoeft geen bestuurskundige of socioloog (macro) te zijn om te weten hoe goed onderwijs (micro) tot stand komt. Nederland is in een bureaucratisch moeras geraakt. Vluchten kan niet meer?
De lat hoger.
"Statistiek
Helaas hebben veel opleidingen in het hoger onderwijs vakken als statistiek, business intelligence, information science, operations research en modelleren uit hun programma's gehaald. De opleidingen moester beter 'studeerbaar' zijn. Dat betekent in mensentaal: eenvoudiger. We hebben geen calculerende kampioenen meer. Er is dringend behoefte aan calculerende studenten met plannerstalent." [het artikel gaat over de flexibiliseringsslag in de logistiek, en is geschreven door een docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek.]
De logistiek is verweven met de Nederlandse handel waar het kabinet zo trots op is, en ten behoeve waarvan voortdurend door politici en steeds wisselende delegaties van multinationale bedrijven naar het (verre) buitenland wordt gereisd. De logistiek heeft 'calculerende studenten' nodig. Deze keer gaat het eens niet om de portemonnee van de instellingen, of de calculerende volkspolitici, maar om een kwaliteit.
Ach hoe gaat zo iets? Bij een
Ach hoe gaat zo iets? Bij een module (1e jaars) over kwantitatief onderzoek (hbo) wordt heb begrip standaarddeviatie waarschijnlijk gesloopt, want ach daar doen ze toch niks mee en anders komt het later wel aan de orde. Opmerkelijk overigens dat de studenten waar het om gaat in het geheel geen moiete hebben met die standaarddeviatie. Voor velen is het het eerste wiskundige begrip in tijden dat ingewikkeld lijkt, maar eenvoudig blijkt als ze uitleg en oefening hebben gehad. Bezwaren van de docenten die de module geven en zelfs van de 'modulecoordinator' die de module ontwikkelt leggen geen gewicht in de schaal. Als et maar past in het alomvattende project.