Het mbo moet weer ingrijpend hervormd worden volgens mevrouw Bussemaker in door Bart Dirks geschreven interview in de Volkskrant van maandag 2 juni. Met een dampend en stampend ambitieus plan voor het mbo haalde ze zelfs de voorpagina. In haar brief aan de Tweede Kamer herhaalt de minister haar plannen met het mbo nog eens uitvoerig. In eerste instantie werkelijk weer een goed en degelijk onderbouwde visie die het mbo ten goede komt? Vergeet het. Het staat bol van de ouderwetse retoriek uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Slechtshet woord schaalvergroting is veranderd in schaalverkleining en kleinschaligheid.
De minister wil uitdagender beroepsonderwijs, dat bereik je niet door het inkorten van opleidingen en meer uren in de klas. In totaal komt het er op neer dat de totale studiebelasting 400 klokuren minder is. Uitdagender beroepsonderwijs bereik je door de lat hoger te leggen, meer kwaliteit en het creëren van kansen. Het mbo is niet voor niets dé emancipatiemotor. Er is 300 miljoen euro beschikbaar, maar dat gaat niet naar de leerling. Dat gaat in het Regionaal Investeringsfonds. En wie snoept deze transactie op? Het geld verdwijnt dus weer in de potjes van de bobo’s, zoals de ‘Stichting Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven’, het bedrijfsleven en regionale overheden. Bovendien is die extra 300 miljoen euro een koekje van eigen deeg want het komt uit eerdere bezuinigingen op het mbo. Trouwens waarom krijgen mbo docenten geen beter salaris? Daarnaast verplicht de minister mbo-instellingen alleen opleidingen te verzorgen die leerlingen perspectief bieden op het tijdig vinden van een baan. Lijkt mooi maar is eigenlijk kolder. Je kunt in deze snel wisselende economische tijden moeilijk drie jaar van te voren vaststellen of er een baan aan vast zit. Met zo’n verplichting gaat het perspectief van het mbo als emancipatiemotor verloren. Het is begrijpelijk en verstandig dat het mbo wel rekening houdt met een werkgelegenheidsperspectief, maar een verplichting gaat veel te ver. Bij de examinering pakt de minister niet door. Het aantal uitzinnige examenvormen moet terug naar de vormen die te wel objectief te examineren zijn, zoals een mondeling, een schriftelijk en een praktijkexamen en/of gezonde combinaties van deze vormen. Uitwassen als porfolio’s, criteriumgerichte interviews, proeve van bekwaamheden, meesterproeven, reflectie- en evaluatie gesprekken zijn geen goede examenvormen, omdat ze erg fraudegevoelig en erg subjectief zijn en vaak niet meten wat er geëxamineerd moet worden. Voorbeeld: de automonteur die het examen olie-verversen doet wordt beoordeeld of hij tijdens het olie-verversen communiceert met de klant!. Helaas, het bestaat nog steeds. Een tijdje geleden was er sprake van dat het aantal kwalificatiedossiers en dergelijke drastisch verminderd zouden worden, daar zie ik in de brief niet zoveel van terug. Tot slot het bestuursmodel. In de brief lijkt het er op dat het College ven Bestuur gezien blijft worden als een heilige op een zwevende wolk boven de partijen hangt en af en toe als een soort van Zeus of Wodan bliksemschichten naar de werkvloer stuurt. Kortom met dit plan tekent het mbo voor het einde van haar bestaan.
amen
amen
Ik zie het, de vraag onder de
Ik zie het, de vraag onder de andere post is afdoende beantwoord.
De uitgebreide ‘Kamerbrief
De uitgebreide 'Kamerbrief over toekomstgericht middelbaar beroepsonderwijs' van 2 juni 2014.
Brief van minister Bussemaker (OCW), mede namens staatssecretaris Dijksma (EZ), aan de Tweede Kamer over toekomstgericht middelbaar beroepsonderwijs.
**
'SBB biedt de minister één aanspreekpunt, dat vanuit een gemeenschappelijk belang namens onderwijs en bedrijfsleven gezamenlijke adviezen geeft' (over het MBO). De huidige plannen zijn deels gebaseerd op adviezen van SBB. Tijdschrift De Verdieping van SBB (februarinummer 2014, p. 12 over toekomst).
"In SBB pakken bedrijfsleven en onderwijs de zaken op die alle sectoren aangaan. Hierover adviseren zij de minister. Ook toetst SBB of de kwalificatiedossiers en exameneisen aan de wettelijke eisen en gemaakte afspraken voldoen. Het biedt een overzicht van alle dossiers op Kwalificatiesmbo.nl. Daarnaast maken onderwijs en bedrijfsleven binnen SBB algemene afspraken over de beroepspraktijkvorming. Dit brengt diverse activiteiten met zich mee. Zo houdt SBB bijvoorbeeld de website Stagemarkt.nl in de lucht, waarop kenniscentra het aanbod van stageplaatsen en leerbanen publiceren en jongeren naar een stageplaats kunnen zoeken." (SBB, De Verdieping, februari 2014, p. 13)
*
"Een verkaveling van de werkgebieden van de 17 kenniscentra leidt tot de volgende hoofdindeling van sectoren over acht sectorkamers:
1. Gebouwde omgeving en Techniek; 2. Mobiliteit, Transport en Maritiem; 3. Zorg, Welzijn en Sport; 4. Handel; 5. Creatieve industrie en ICT; 6. Voedsel, Groen en Hospitality; 7. Economische en administratieve beroepen; 8. Specialistische ambachten en kleine beroepen." (p. 13)
Sommige autisten zouden
Sommige autisten zouden uitstekende vakmensen kunnen zijn. Dan moet jeze niet dwingend een sociale component gaan opleggen. Een bedrijf kan zeer wel profiteren van een vakbekwame autist om daarna de communicatie met de klant aan een ander over te laten. Ik heb al diverse 'klussers' over de vloer gehad en steeds viel mij op dat de praatjesmakers (goede commnicerenden) het beroerdste werk leveren. In de klas had je ook zulke leerlingen: ze waren de beste praters en wisten velen in te palmen, maar als het op werkelijke resultaten aankwam, lieten ze het afweten.
En ook onder latere collega's (buiten het onderwijs) zag je praatjesmakers die hun onkunde verborgen onder die mist van woorden. De holle woorden klinken nog steeds het hardst.
Onderwijs moet zich bekommeren om de diverse 'kundes' sec. Al die 'sociale' componenten zijn voor later. Want de markt is te divers en altijd vindt men ergens wel meevoelende mensen als het om de persoonlijkheid gaat.
Maar als prutswerk wordt geleverd, is er pas echt sprake van problemen. Het onderwijs moet weer zaakgericht zijn. En dan zullen mannen ook weer belangstellng gaan krijgen.
De dag erna een ingezonden
De dag erna een ingezonden brief in de Volkskrant van een MBO docent.
Gisteren ook een brief van
Gisteren ook een brief van een "eerstegraads docent electronica" in het Parool onder een vierkolomskop "Geef de leraar de regie terug".
"Wat is een goede docent en wat is professionalisering? Is dat weer een seminar competentiegericht leuteren of weer een communicatiedeskundige die open deuren intrapt?"
"Slechte docenten zijn het klaslokaal allang ontvlucht; die zijn nu studieg=begeleider, orthopedagoog of, nog erger, manager. die laatste krijgt een salarisschaal extra en zadelt zijn collega's met overbodig werk op."
"Voor deugdelijk onderwijs moet de regie terug naar de leraar, zijn die bestuurslagen obstakels, zijn peperdure adviesbueaus overbodig en moet die waanzinnig controle- en testcultuur worden uitgdroeid. Er vallen miljarden te besparen. Jet Bussemakers, doe iets zinnigs!"
Prima kansen, prima kansen,
Prima kansen, prima kansen, voor de onderwijsmanagers om eens te kijken hoe ze dat nu beter doen in China of Japan. Mooi hotelletjes, lekker eten, nog even naar de bezienwaardigheden en .. niet te vergeten om nog even die school daar te bezoeken. Zij, daar, die gaan echt wel met hun tijd mee hoor; gaan we ook doen.