ZZP’ers in het onderwijs

In de volkskrant staat een opinieartikel over ZZP'ers in het onderwijs.

 

De context:

Een ZZP'er is een Zelfstandige Zonder Personeel. Veel bedrijven ontslaan mensen om hen daarna (tegen een lager salaris en slechtere arbeidsvoorwaarden) als ZZP'er in te huren. Deze ZZP'ers hebben vaak maar 1 opdrachtgever en zijn dus helemaal geen zelfstandige. De overheid wil dit misbruik tegengaan.

Uit het artikel maak ik op dat de overheid de inzet van ZZP'ers in het onderwijs geheel wil verbieden. De drie auteurs van het opinieartikel werken als ZZP'er in het hoger onderwijs. De drie auteurs lijken (blijkens de informatie op hun websites) wel "echte" ZZP'ers: ze werken voor meerdere opdrachtgevers (de meesten niet in het onderwijs). Overigens opvallend: alle drie zijn journalist/communicatieadviseur/"iets met media".

De auteurs miskennen wat mij betreft dat er wel degelijk een (potentieel) probleem is. In Amerika heten ZZP'ers in het hoger onderwijs "adjunct professors". Deze adjunt professors krijgen per college series ingehuurd en betaald en werken vaak voor meerdere universiteiten om hun geld bij elkaar te sprokkelen (in die zin voldoen ze dus aan het criterium van zelfstandig ondernemer: ze hebben meer dan 1 opdrachtgever). De meerderheid van het onderwijs aan universiteiten in Amerika wordt inmiddels gegeven door deze adjuncts. De betaling en arbeidsvoorwaarden van adjuncts zijn vrijwel zonder uitzondering zeer slecht.  Dit is de proletarisering van de docent en is een gigantisch groot gevaar voor de kwaliteit van het onderwijs.

2 Reacties

  1. Ook in de NRC is vandaag een

    Ook in de NRC is vandaag een arttikel verschenen over de klopjacht op zzp-ers (artikel: Fiscus, denk na, je stuurt een zzp’er de bijstand in door Yaël Vinckx 0p 12/13 april j.l.)

    In mijn BLOG Het BTW-equivalent en de zzp’er in het onderwijs dacht ik slechts aan het secundair onderwijs. En wel in het geval dat de kwaliteit van zo’n school door een externe instantie beoordeeld wordt op wat de leerlingen er opsteken. Op toegenomen kennis en inzicht dus. In een situatie waarin scholen failliet gaan als ze op dit gebied onderpresteren. In een situatie waarin scholen van een bepaald type met elkaar moeten concurreren. In een situatie waarin het voortbestaan van een school in hoge mate afhankelijk is van de kwaliteit van haar leraren als overbrengers van kennis en inzicht. En de scholen ook in staat zijn om goede leraren goed te betalen door het reduceren van de overhead en de bestuurderssalarissen. Mij leek dat in principe mogelijk. De Amerikaanse universiteiten hebben mogelijk de keuze uit veel goede docenten waardoor ze lage salarissen kunnen aanbieden zonder dat dat hun studenten of de ranking van de universiteit schaadt. Maar voor het huidige Nederlandse middelbaar onderwijs met slechtbetaalde overvorderde leraren geldt dat niet. Er zijn zo weinig in hun leervak door en door opgeleide leraren overgebleven dat scholen flink in hun buidel zullen moeten tasten om aan goede leraren te komen en zo het voortbestaan van henzelf veilig te stellen.

  2. Als er voldoende knappe

    Als er voldoende knappe koppen zijn om op een Amerikaanse universiteit een daartoe bekwaam iemand tegen een gering salaris een aanstelling van adjunct professor  te kunnen geven is dat op dat moment voor de betreffende universiteit aantrekkelijk. Voor alle universiteiten bij elkaar bestaat dan natuurlijk het risico dat de arbeidsmarkt weer in evenwicht komt en te veel van die knappe koppen iets anders gaan doen.  Pas dan wordt merkbaar dat  dit  egoïstische korte termijn denken  schadelijk was voor de kwaliteit van het onderwijs.

Reacties zijn gesloten.