HET BTW-EQUIVALENT EN DE ZZP-ER IN HET ONDERWIJS

Toen de vrije handel tussen de landen van de Europese Economische Gemeenschap geïmplementeerd moest worden werd de omzetbelasting in Nederland vervangen door de Belasting op de Toegevoerde Waarde, de BTW. Voor ouders die hun kinderen slechts naar een school willen sturen om daar kennis en inzicht op te doen met de daarbij behorende denktraining is een schoolkwaliteitscontrôleorgaan dat op scholen vrijwel alleen controleert op de door overheid en ouders overeengekomen resultaten van het schoolonderwijs ideaal. TKC Toegenomen Kennis Controle.

Als de overheid het recht van ouders op een gesubsidieerde  kale school  voor hun kinderen zou erkennen moeten ouders en overheid het eens worden over de leerstofinhoud. Het doel van het onderwijs is immers tweeledig. Door scholing moeten leerlingen later zowel kunnen bijdragen aan het goed functioneren van de maatschappij alsook hun talenten kunnen ontwikkelen. Het karakter van onderwijs is dus tweeledig: dienstplicht en voorbereiding op pursuite of happiness. Dat laatste is vooral de verantwoordelijkheid van de ouders die daarom de kale school zouden moeten mogen opsieren met zaken als toneel, muziek en rhetorica. De kwaliteitscontrôle daarop hoort in handen van de ouders te zijn die deze contrôle onder meer kunnen uitoefenen door vrije schoolkeuze.

En wat heeft een zzp-er nu met het bovenstaande te maken? Toekomstige scholen zouden de rechtsvorm van een maatschap van leraren kunnen hebben. Bestaande scholen zouden met vakleraren kunnen werken die naar eigen inzicht een bepaalde opdracht zouden moeten vervullen. Bij voorbeeld een groep leerlingen in twee jaar zo ver te brengen dat ze Xenophoon kunnen vertalen (X is één van de gemakkelijkere Griekse auteuren). Of leerlingen de Euklidische Meetkunde bij te brengen. Dat past goed binnen een kale school waarin het accent ligt op het verwerven van meetbare kennis en inzicht. Maar op dit moment houdt de fiscus een klopjacht op zzp-ers die mogelijk ten onrechte deze status bekleden. De daarmee verbonden onzekerheid perkt de mogelijkheden voor een kale school aanmerkelijk in.

(De website software heeft in mijn bijdrage onbedoeld de minisculen in majusculen omgezet)