Speech Paul Rosenmöller VO-congres 2014

Bron: www.vo-raad.nl/dossiers/vo-congres-2014/speech-paul-rosenmller-vo-congres-2014 .

Paul Rosenmöller:

  • De uitdaging is om ons goede onderwijs nog beter te maken. Maar ik zag de laatste weken ook een worsteling. Een worsteling met de huidige structuur, met de organisatie. De inrichting in jaarlagen, klassen. Alles op een rij: de structuren lijken gedateerd, het onderwijs is op orde. Er is een enorm potentieel om het onderwijs meer eigentijds te maken.  Maar ik zag ook een verlangen naar rust. En dat is toch zo’n beetje zoeken naar de kwadratuur van de cirkel.
  • En ik zag een sector die graag het initiatief wil. We hebben 17 bijeenkomsten georganiseerd waarin we meer dan vijfhonderd bestuurders en schoolleiders en tientallen docenten hebben gesproken in die VO2020-tour.
  • Maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de individualisering, de krimp, de ontgroening, de digitalisering, de informatisering, de internationalisering, hebben grote gevolgen voor het onderwijs.
  • Dat gepersonaliseerde leren moet hand in hand gaan met wat leerlingen willen: en dat is  samenwerken.  Dit staat nog los van de vraag hoe belangrijk de vaardigheid samenwerken in de 21e eeuw zal zijn.
  • Die docent en zijn rol zal veranderen. Het is van doorslaggevend belang dat we de docent meenemen in die transitie. Maar gebruikmakend van digitale hulpmiddelen biedt het ook enorme kansen.
  • De ambitie om een doorbraak te realiseren in die digitale leerhulpmiddelen is een breed gekoesterde wens.Velen noemden het verband tussen talentontwikkeling aan de ene kant en die digitale hulpmiddelen aan de andere kant.
  • Vele leerlingen vinden de school nu saai, er is een neiging tot demotivatie. Maar met de realisatie van de zojuistgenoemde ambities kan de leerling nu ook onderwijs krijgen dat aansluit bij zijn talenten en behoeftes.
  • Er zijn perverse prikkels in het systeem die het allerlei vormen van het eigentijds maken van het onderwijs eerder ontmoedigen en afstraffen.
  • U uitte de zorg over de toenemende bemoeienis van de overheid over het onderwijs. Iemand sprak zelfs van nationalisering van dat onderwijs. De overheid is geen supercollege van bestuur van dat voortgezet onderwijs. Zelfs al zouden alle ministers in dit kabinet verstand van onderwijs hebben dan zouden zij zich niet met dat hoe moeten bemoeien.
  • Het is van belang dat de lerarenopleidingen de studenten klaarstomen voor de 21e eeuw.
  • We willen ook dat de vaardigheden beschreven worden, dat ze gemeten worden. Tijdens de tour zijn er veel voorbeelden gegeven om de mate van creativiteit, ondernemerschap, burgerschap, om die op een bepaalde manier te beoordelen. Wat ons betreft verlaat de leerling de school met een kennisdiploma en een vaardigheden- en activiteitendiploma.
  • Het is belangrijk dat er een inspectiekader komt dat afscheid neemt van die eenzijdige kijk op cijfers. Wij vinden dat scholen elkaar onderling moeten controleren en dat die vreemde ogen van de andere school voldoende zijn om die ene school scherp te houden.
  • Het gaat natuurlijk allemaal om het eigentijds maken van het onderwijs in Uw school en wij kunnen U helpen door afspraken te maken met de politiek en met de vakbonden.
  • Er zit in de sector zo ongelofelijk veel kennis en ervaring, als we dat eens plaatsen naast de relatie met de politiek en de vakbonden, dan moet het mogelijk zijn om zelf als sector de regie te pakken.
  • De financier, het department,  bepaald het wat, maar we willen ook graag met de politiek in gesprek over dat wat.
  • De docenten en hun vakorganisaties roep ik op dit gesprek, wat wij met elkaar gehad hebben, verder te voeren, want samen richting geven aan de toekomst van het onderwijs is veel productiever dan mekaar negen maanden achterna lopen met CAO-onderhandelingen.
  • Bij gemoderniseerd onderwijs horen moderne arbeidsvoorwaarden.
  • Soms gaat het in het onderwijs allemaal zo verschrikkelijk langzaam. Laten we het ijzer smeden nu het heet is. Het tempo van die moderniseringsslag mag wat mij betreft omhoog en ik ben buitengewoon gemotiveerd dat gevoel van urgentie te verhogen en een bijdrage te leveren aan dat nog betere onderwijs met altijd maar één belang voor ogen: dat talent van die leerling en dat maximaal benutten.

14 Reacties

  1.  Hoe kun je nu onderwijs meer

     Hoe kun je nu onderwijs meer eigentijds maken. Dat is een contradictio in terminis, dus gote onzin.

    Ik, Seger Weehuizen, wil graag samenwerken om om het onderwijs weer verleden tijds te maken. Alleen ben ik kansloos. Maar het verwerken van leerstof doe ik liever in mijn eentje. Dat is veel efficiënter. Nadenken over wat anderen denken leidt dan alleen maar af. Overigens valt mij nooit in ‘ik wil zo graag samenwerken’. Uit de tijd dat ik leerling was kan ik mij dat helemaal niet herinneren. Paul spreekt niet namens mij.

    De ambitie om een doorbraak te realiseren in die digitale leerhulpmiddelen is een breed gekoesterde financiële wensvan de onderwijstop die waarschijnlijk niet zonder kwaliteitsverlies in het onderwijs kan worden verwezenlijkt.

    “U uitte de zorg over de toenemende bemoeienis van de overheid over het onderwijs. Iemand sprak zelfs van nationalisering van dat onderwijs. De overheid is geen supercollege van bestuur van dat voortgezet onderwijs. Zelfs al zouden alle ministers in dit kabinet verstand van onderwijs hebben dan zouden zij zich niet met dat hoe moeten bemoeien”. Je wilt geen pottenkijkers, Paul. Maar de ministers hebben nog een zekere demokratische legitimiteit, jij niet.

    Er is, lijkt mij, geen bezwaar om activiteiten te vermelden op een eindexamendiploma, vooropgesteld dat ze geen enkele invloed hebben op het wel of niet slagen van de kandidaat. De eindexamenkandidaat moet een diploma kunnen verwerven dat enkel gebaseerd is op verworven kennis en inzicht.

    “De docenten en hun vakorganisaties roep ik op dit gesprek, wat wij met elkaar gehad hebben, verder te voeren”. Moeten de docenten en hun organisaties jouw blauwdrukken goedkeuren. Hebben de docenten op de scholen nog wel voldoende immuniteit om het met jou oneens te kunnen zijn?

    Natuurlijk zijn ook bij Paul modern en voortreffelijk synoniem.

    De ouders ziet Paul niet eens staan.

  2. De leerling, de docent, de

    De leerling, de docent, de modernisering, de vaardigheden, de technologie, de modernisering, de 21e eeuw. 'One size fits all'. Dan heb ik er ook nog een paar: de ouders, het belastinggeld van de ouders, de levensopvattingen, de behoeften en wensen van een individueel kind, de keuzevrijheid, de zelfontplooiing, de verschillen in begaafdheid tussen mensen, de verschillende onderwijsvormen, de vrijheid van onderwijs, de mensenrechten, de democratische samenleving, de diversiteit van mensen, de individuele wensen van een werkgever, de overheid als controlerende instantie. Onderwijs komt tot stand door mensen voor mensen. Rozenmoller is een technocratische beul. 

  3. Bij deze zin:

    Bij deze zin:

    "meer dan vijfhonderd bestuurders en schoolleiders en tientallen docenten hebben gesproken"

    Zouden alle alarmen al in werking moeten treden: 50x meer bestuurders dan docenten gesproken!?

    Er zijn grofweg zo'n 800 VO scholen in NL, met dan ongeveer 20.000 docenten (?geen idee?), dus je hebt dan minder dan 1% van de werkvloer gesproken. Dan durf je te beweren  'dat het veld dit zelf aangeeft'? En in mijn boze gedachten vraag ik me dan af, welke docenten waren dat, waren ze vantevoren geselecteerd of zaten hier ook kritische docenten bij?

    Het gepersonaliseerd leren lijkt, nee blijkt, wederom niet uit de kokers van de docenten te komen, maar uit de kokers van bureautjes, instituten, managers en anderen die nog nooit het stoffen en blik zelf vastgehouden hebben.

  4. Leraren in het MBO  van het

    Leraren in het MBO  van het Noorderpoort College in Groningen staken. Vanwege de hoge werkdruk waardoor ze geen tijd hebben om de laatste ontwikkelingen in het vakgebied bij te houden. Een docent Nederlands: "Wij moeten vrij veel dingen eromheen doen". Dan is er weer een nieuw plan om kwaliteit in het onderwijs te verbeteren. Dan wordt het plan weer teruggedraaid om het vervolgens weer uit de kast te halen. Leraren moeten zich vooral weer richten op het lesgeven en een zeker deel van hun aanstelling moet daarvoor beschikbaar worden gesteld.

    "Als er niets verandert, zit het personeel straks overspannen thuis en krijgen leerlingen een waardeloos diploma", zegt vakbond AOb op hun website. De vakbonden steunen de acties. Als er niets gebeurt volgen er meer scholen. (Bron: NOS)

    Dit zijn de werkelijke problemen in het onderwijs. Ik veronderstel dat BON deze acties ten volle steunt.

  5. @J de Groot

    @J de Groot

    Zo vreemd is het niet dat Reuzenmoller bijna uitsluitend met bestuurders gesproken heeft: de VO-raad is de vakbond van bestuurders. Het vreemde is dat Reuzenmoller (en de overheid) net doet alsof de VO-raad de vertegenwoordiger van het Voortgezet Onderwijs is.

  6. Mijn hoop is dat dat enige

    Mijn hoop is dat dat enige BONners de koppen bij elkaar steken er een er parallelle MO-raad van ouders en leraren wordt opgericht zodat de dissidenten onder de ouders en leraren  zich kunnen laten horen. De MO-raad van Rösenmöller is immers, zoals Mark79 stelt, een belangenorganisatie van schoolbesturen en het is fair dat ook de andere balanghebbenden ideeën over het onderwijs kunnen laten horen en verwezenlijken. Voorafgaand aan de Franse Revolutie verklaarden de vertegenwoordigers van de Derde stand  zichzelf tot de enige vertegenwoordigers van het gehele Franse Volk. Een gewone burger was immers gelijkwaardig  (hier heeft dat woord betekenis en wel als “gelijk in rechten”) aan een adellijk persoon of een prelaat en er waren veel minder edelen en prelaten dan gewone burgers. Het moet mogelijk zijn om de buitenwereld op soortgelijke wijze duidelijk te maken dat de parallele MO –raad, ook al bezit zij geen scholen,  meer te vertellen zou  moeten hebben dan de belangengroep van die paar schoolbestuurderen. Tot de eisen die de dissidente ouders stellen moet zeker horen dat ook aan de macht vanJelle Kaldewei  en zijn organisatie een einde wordt gemaakt.

  7. Iedereen heeft de mond vol

    Iedereen heeft de mond vol over professionalisering. Daarbij wordt helaas geen moment gedacht aan verbetering van de vakkennis en -wellicht ook- algemene ontwikkeling. Leraren in het VO die geschiedenis of Engels geven moeten óók foutloos Nederlands kunnen schrijven en weten waar Winterswijk of Seattle ligt.

  8. Wat ook raar is aan dat hele

    Wat ook raar is aan dat hele betoog van Reuzemoller: hij wil het héle onderwijs veranderen. Alles moet tegelijkertijd meeveranderen. Een beetje veranderingsmanager weet dat je beter eerst pilots kunt doen als je iets wilt veranderen, omdat je anders het hele systeem destabiliseert en daarmee het onderwijs, dat hij zelf zo goed vindt, beschadigt. Als de pilots succesvol zijn, kun je kijken wat je daarna gaat doen.

     

    Natuurlijk zie ik eventuele pilots ook mislukken; Reuzemoller-achtige initiatieven zijn al zo vaak compleet mislukt. Maar als Reuzomoller zo in zijn denkbeelden gelooft, laat het hem dan zelf aantonen dat het werkt. Niets is overtuigender dan dát. Laat de VO-raad een speciale pilotschool oprichten, en de daarvoor geschikte docenten in dienst nemen, en kijken of ouders daar warm voor lopen.

     

    Natuurlijk bestaan er allang scholen die compleet op de vernieuwingstoer zijn. Waarom is dat voor Reuzemoller niet genoeg? Ouders kunnen nu toch ook al kiezen? En als ouders vinden dat ze nergens terecht kunnen, kunnen ze hun eigen school oprichten.

     

    Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: stél dat de overheid toestemming zou geven voor een pilot, en dan ook inclusief aangepaste eindtermen, aangepaste inspectie, maar ook aangepaste diploma's (die ook onverwarbaar en onuitwisselbaar zijn met de huidige, reguliere diploma's), dus de totale Reuzemollerspeeltuin. En gesubsidieerd met dezelfde hoeveelheid belastinggeld. Hoeveel belangstelling zou daar dan van ouders voor komen? Als zo'n school je een voorsprong geeft op de rest, want dat is immers waar Reuzemoller in gelooft, moet dat toch een enorme leerlingmagneet worden? Maar volgens mij zien veel ouders zo'n school met een geavanceerd "klaar voor de 21-ste eeuw diploma" juist totaal niet zitten. Steeds een beetje daling van de onderwijskwaliteit, dat vinden veel ouders tot daar aan toe, zolang het maar over de volle breedte plaatsvindt en niet alleen op de school waar hun kinderen op zitten.

  9. @em70

    @em70

    Je reactie geeft mij weer eens de mogelijkheid om een link te geven naar Project Follow Through. Dat was zo een grootschalige pilot (in Amerika): verschillende initiatiefnemers mochten hun favoriete methode implementeren op "hun" scholen en de resultaten werden vergeleken. Conclusie: "Het Nieuwe Leren" achtige methoden zijn veel slechter dan "Direct Instruction". Dit is in het onderbewuste van onderwijsvernieuwers gaan zitten: doe geen pilot, maar grijp de macht over het gehele onderwijs en voer de onderwijsnieuwling verplicht overal in.

  10. ‘Project Follow Through’, zie

    'Project Follow Through', zie B.12.A.

     

    Ik kan niet meer kiezen. Is het machtsvertoon? Gaat het om status? Is het een centenkwestie? Flagrante corruptie? Internationale politiek? Wat levert het iemand op? Of zijn het toch goede bedoelingen? In integriteit geloof ik niet meer. Welke verborgen agenda wordt hier gevoerd? Denise zei 11.10 u dat een onderwijshervorming voor schoolbesturen de ideale bliksemafleider voor het op afstand houden van overheid en inspectie is. Zo politiek kan het zijn.

     

    *Deze* kan het ook zijn. Beleidsvorming is een door beleidsmakers gevoerd autonoom proces. Een mammoettanker die gewoon doorvaart. Of er nu over de docenten heen wordt gevaren, of niet, dát maakt eigenlijk niet zoveel uit. De mensheid wordt belangrijker geacht dan de mens. Nog beter: de technologische vooruitgang wordt hoger geacht dan de mens. De machtigste lobby wint. Velen hebben belang bij het voeren van 'progressief' beleid. Het is hun brood. Zij menen de hoogwaardige mensheid aan hun kant te hebben staan, en de handen in onschuld te kunnen wassen als het voor de mens niets oplevert. Dictators denken ook zo.

  11. In het onderwijs en de media

    In het onderwijs en de media (denk aan de hausse berichten bij Het Nieuwe Leren indertijd) lijkt men moegestreden van de zoveelste hervorming op dezelfde leest. Wordt deze gelaten ondergaan? Is de baanzekerheid het belangrijkste? 'Take it or leave it'. Het wordt steeds moeilijker het vak zelf vorm te geven met bemoeials op de 'bandwagon'.

     

    De toespraak van zenmoller brengen mijn gedachten terug naar een schoolbezoek aan de DDR, jaren geleden, waar mensen met sombere gezichten, en gehuld in vaalgroene parka's door de straten liepen. Het avondeten bestond uit vage prut op een bord. In de etalages lagen drie dezelfde televisies ludiek opgestapeld. 's Avonds kon je op de staatszender via die ene soort televisie de roem van de door de partij uitgevoerde werken zien. De Lada's stonken hun weg door de straten. Glorieuze industrieschoorstenen beroetten de lucht. Langs de weg stonden controletorens met 'VoPo's' die met verrekijker de omgeving monsterden.

     

    Overal hingen leuzen 'tegen het facsisme'. Het einde van de tweede wereldoorlog (tegen de rechtse klassevijand) werd door de machthebbers en trawanten uitbundig gevierd. Ons bezoek was rondom de eerste mei. De rode vaandels begroetten ons van ver. De speldjes met beeltenissen van Marx, Engels en Lenin werden tegen spotprijzen verkocht, net als de opvoedende 'literatuur' met zwart-witfoto's van stoere volkshelden. In speciale winkels lagen westerse goederen die zowel door de communistische elite als ons met harde Amerikaanse dollars konden worden aangeschaft. Het systeem wekte hypocrisie, achterbaksheid, en stilzwijgend verzet op.

     

    Mensen keken met een mengeling van vijandigheid en jaloezie naar ons. De rechtse klassevijand kwam op bezoek. De muur was bedoeld om de kapitalisten tegen te houden. 😉 Leden van de officiële jeugdbeweging stonden ons op te wachten om het sprookje van de DDR aan ons te vertellen (lees: ons nauwgezet te begeleiden). Men keek niet blij. Indoctrinatie en repressie komen niet zachtzinnig. Soms was er één die voorzichtig trachtte het ware verhaal te vertellen. Op fluistertoon, en schichtig om zich heen kijkend. Dat kon hem zuur komen te staan.

     

    Ik moet hieraan denken als Rözenmoller aan het woord is. 'Onze taak is leerlingen optimaal voor te bereiden op de toekomst'. De zwakste partij wordt aangesproken: de leerling; zonder zijn ouders of docent. Makkelijk. Slechts met dwang kun je mensen jouw ideologie opleggen. Hoe kunnen mensen als Rözenmoller zo  idolaat zijn (geweest) van het communisme? Vanwege de abstracte mensheid die groter is dan de mens? Karel van het Reve geeft een verklaring. 

    Het westen is niet groot geworden vanwege totalitaire ideologieën. Laat de docenten, ouders, en ons allen, de maatschappij, de vrijheid van keuze. Het is een grondwettelijk recht.

  12. De invloed van het wensdenken

    De invloed van het wensdenken van ideologen op wetenschap en onderwijs wordt hiernavolgend besproken. Tegenwoordig is het marktdenken dominant aanwezig, opvallend genoeg gevoed door constructivisten. De ideologie vormt een giftig mengsel dat via OESO, UNESCO, EU, enz. de gehele wereld overspoelt. IT rules. In de 21e eeuw heeft men gefragmenteerde informatie nodig, die via de computer is op te vragen. Kassa!

     

    E. D. Hirsch, Jr. (professor emeritus of Education and Humanities, University of Virginia), 'An Address to California State Board of Education', April 10, 1997 [via A.7; ook]

     

    "Insistence upon ideological conformity makes for unreliable science, and it hinders the best research from getting disseminated to the education world — to journalists, policymakers, publishers, teachers, and administrators. As a result, there is an information gap regarding the findings of mainstream psychology as applied to education.

     

    This is a situation that is reminiscent of what happened to biology in the Soviet Union under Lysenkoism, which is a theory that bears similarities to constructivism. In Stalin's day, Lysenko was the powerful bureaucrat-scientist who controlled Soviet biological research, and declined to fund any that didn't conform to the received ideology, which consisted in the view that nurture can transform nature. During the Lysenko period, the dominance of this ideology over disinterested research not only retarded Soviet biology, it caused mass starvation. There are analogies lurking in that history. Over the door of every board of education should be posted the watchword: "Remember Lysenko."

     

  13. @  sympa, hierboven  18:12

    @  sympa, hierboven  18:12

    (geciteerd)   – –  'literatuur' met zwart-witfoto's  – –

     

    Dan doe wij het nu toch stukken beter  :  glossy color prints op milieu-schadend superwit (met titaniumoxide) opaak papier in formidale formaten, van tropische plantages op desastreus gerooid natuurlijk bos, met stinkende dieseltractoren gerooid en met dito vrachtwagens naar de fabriek getransporteerd en aldaar in een hyper-vervuilend proces met onvoorstelbare hoeveelheden vers water tot papier getransformeerd ; never mind het afvanwater. Om over de vijf kleuren-persen in de drukkerij en dezezelfs afvalwaters nog maar nix te zeggen. Altijd minder electriciteit per kilo glossy papier voor die schoolboeken, dan een ritje met de Tesla, om de kinderen naar school te brengen. Op dat papier lezen we meteen ook de laatste society berichten, Ivo, Maarten, Youp, en Mark en Geert, heel efficient, dubbel gebruikt (en vervuild). Wacht ! We recyclen dat papier immers  –  wat al deugd !  –  tot kleurig bedrukt melk karton, waar dan weer een impermeabele laag plastic op moet vanwege de lekkage  –  plastic dat de vissen in de indische oceaan (die nu rond het MH 370 wrak zwemmen) opvreten en niet kunnen verteren zó dat er naast het wrak een kerkhof van dode vissen groeit. Wel stukken beter !

Reacties zijn gesloten.