clique-claque weg

Als voorbereiding op een door mij gehoopte omslag in het strategisch denken van het bestuur van BON waarbij onder de kritische ouders woede zou moeten opgewekt over de minachting van de politici van de ouders en hun rechten en de bekwaamheid en het inzicht van de leraren alsmede het deserteren van de politici van hun verantwoordelijkheid voor het onderwijs door het op ongrijpbare afstand te plaatsen, bestudeer ik het boek Drammen, dreigen Draaien van Leo Prick nauwkeurig op gebeurtenissen en uitspraken van progressieve onderwijspolitici waaruit hun arrogante minachting voor de wensen en rechten van de ouders blijken en probeer ik daarbij ook vat te krijgen op de chronologie van het vernieuwingsdilerium. Ik ben daarbij onder de indruk gekomen van de manipulatieve gaven van Wallage die een beter doel waardig zouden zijn geweest. Voor een beter inzicht in de handel en wandel van de clique rondom Wallage en daarvoor de onderwijssocioloog en minister van Kemenade heb ik ook gelezen in het boek Waarvan Akte, geschiedenis van de MO-opleidingen 1912-1987 van Jozef Vos en Jos van der Linden. In 1971 schreef  Knoers in zijn boek Opleiding van leraren voor de school van morgen: “MO-opleidingen zullen worden vervangen door nlo’s”. en Een professioneel voorbereid leraar is niet in de eerste plaats een vakspecialist. maar praktisch werkzaam onderwijskundige, hetgeen betekent dat in het beroep van leraar de volle nadruk moet liggen op het gewenste functioneren in de onderwijssituatie alsmede dat de taak van de leraar is  Leerprocessen op gang brengen, begeleiden en evolueren, steun verlenen wanneer zich individueel of in de groep moeilijkheden voordoen, stimuleren tot zelfstandige kritische verwerking, leiding geven aan groepsprocessen, leerlingen hulp bieden om de aan hun leeractiviteiten  adequate werkwijzen of relevante informatie te vinden, al deze praktische onderwijskundige activiteiten vormen de taak van de leraar van het jaar2000 (blz 163 van Waarvan Akte). Zouden die leraren nog wel tijd hebben om de leerlingen hun leervak bij te brengen? En waarom mag ik mijn kinderen niet naar een school sturen waar ze hun tijd gebruiken om goed Frans, Duits, Engels, Latijn, Grieks, Echte Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie en geschiedenis te leren? En blijkt uit mijn bijdragen aan deze website dat het mij geschaad heeft dat ik geen les van Knoerse leraren heb gehad?

Als spin-off van mijn zijdelingse verkenning werd ik mij ervan bewust dat men een goede opleiding ook realiseren kan vanuit de volgorde doelstellingen, exameneisen, leergang in plaats van doelstellingen, schoolcurriculum, exameneisen. Niet alleen de succesvolle opleidingen voor aktes en het MO-A en MO-B examen is door de wallage-vankemenade-clique de nek om gedraaid, ook heeft zij door het stellen van niet-examineerbare eisen de volgorde waarin deze opleiding tot grote bloei gekomen is onmogelijk gemaakt. BON zou alleen opleidingen moeten ondersteunen die op eerstgenoemde volgorde gestoeld zijn.

P.S. Nadat Kennedy vermoord was hebben zijn opvolgers er voor gezorgd dat zo veel mogelijk technische informatie over het maanbezoekproject vernietigd werd zodat anderen daar niet op voort konden bouwen. De genoemde clique heeft het nog bonter gemaakt. Meer dan 2000 jaar onderwijservaring is in de vuilnisbak gekieperd en het zal daarom decennia duren voor we weer goed onderwijs zullen hebben.