Het onderzoek van Sue Ramsden waarvan de resultaten in het derde trimester van dit jaar in Te Lancet verschenen kan voorstanders van inhomogene klassen in het secundair onderwijs nieuwe munitie geven. Uit haar onderzoek blijkt dat het IQ van een leerling in het voortgezet onderwijs tot aan twee tientallen eenheden naar boven of beneden kan gaan. Dat pleit tegen een splitsing van de leerlingen over meerdere niveaux van schoolklassen. We moeten om te beginnen voorzichtig zijn met haar te geloven. De onderzoekmethoden van Stapel en de resultaten van de TIMSS–onderzoeken wijzen er op dat veel wetenschappers en politici het niet zo nauw met de waarheid nemen. Ook om andere redenen zouden haar uitkomsten wel eens niet kunnen kloppen.
Men heeft immers vastgesteld dat intelligentie in hoge mate erfelijk is. Zou het kunnen zijn dat het IQ van de volwassen wordende kinderen zich in de richting van dat van zijn ouders ontwikkelt? In dat geval is de IQ–ontwikkeling van een kind voorspelbaar. Intelligente kinderen met intelligente ouders kunnen dan met goed vooruitzicht aan een programma voor intelligente kinderen verbonden worden en opgenomen worden in een schoolklas voor intelligente kinderen.
Iemand die veel oefent met fietsen kan na enige tijd sneller en langer fietsen dan de meeste mensen die dat niet doen. Ook bij de ontwikkeling van de hersenen zou dat effect kunnen optreden en dan zou IQ–afname een gevolg van mentale atrofièring en de IQ–toename het gevolg van het stimuleren van het gebruik van de hersenen bij moeilijke zaken kunnen zijn.
Dan zou een moeilijk onderwijsprogramma er voor kunnen zorgen dat de IQ van intelligente kinderen alleen nog maar kan toenemen.
Sue heeft ook ontdekt dat intelligentie-toename of -afname aan veranderingen in de hersenen af te lezen is.
Voorlopig zullen de resultaten van het onderzoek van Sue nog geen nieuwe bedreiging voor intelligente kinderen vormen voor voor hen passend onderwijs. Maar bij het gevaar dat zij zich aan het hen niet passende passend onderwijs zullen moeten aapassen past oppassendheid.
medischcontact.artsennet.nl/archief-6/tijdschriftartikel/104163/tieners-hebben-zeer-variabel-iq.htm
www.balansdigitaal.nl/data/nieuws/2011/oktober/iq-kan-in-puberteit-nog-veranderen/