Op expeditie met de CBE Group: een mindmap

*De PSG-expeditie. Maak de school van de toekomst.*

We zien een glossy folder waarin de aftrap aangekondigd wordt van de ‘Expeditie Purmerendse Scholengroep’ op 16 september 2010.  Voortaan mogen ze zich van de CBE Group ‘High Performance School’ noemen.

De sprekers op die dag bestaan uit de grote namen Pim Pollen, Leo Lenssen, Margareth de Wit, Olaf Mac Daniel, Peter Overgaauw en ter complementering nog iemand van het ministerie en Sywert van Lienden van het LAKS.

Op pagina 3 staat een indrukwekkende mindmap van deze expeditie. Ook de naam BON komt erin voor, met pijltjes naar ‘alles geregeld en vastgelegd’, ‘weinig speelruimte onderwijsveld’. Verder een prominente plek voor de goeroe Adjiedj Bakas.

 

De CBE Group over hun exclusieve concept: de  ‘High Performance School’:

“High Performance Schools zien excellente beheersing van kennis als basisvaardigheid en zijn daarnaast gericht op het ontwikkelen van metacognitie en life-time skills. Leerlingen leren eigenaar te worden van hun eigen leerproces, zij presenteren hun ontwikkeling aan de hand van een portfolio en ontwikkelassessment en stellen in overleg met de begeleidende docenten leerdoelen voor zichzelf. Een High Performance School biedt onderwijs aan afgestemd op persoonlijke leerbehoeften van leerlingen. High Performance Schools vragen om krachtig en breed gedragen leiderschap. Vanuit de theorie van distributive leadership  neemt collectieve capaciteit de plaats in ten opzichte van individuele en solitaire sturingskracht. High Performance Schools werken vanuit een maatschappelijke waardencreatie op langere termijn, waarin de verbinding gemaakt wordt tussen een breed en steeds vernieuwend mondiaal perspectief en een smaller, veilig en beschermend lokaal perspectief. De high performance school geeft uiting aan het motto ‘Think global, act local’ en slaat voor haar leerlingen een brug tussen heden en toekomst.Het streven naar High Performance Schools vraagt om een brede aanpak. De interventies en activiteiten die ingezet worden, zijn gebaseerd op drie met elkaar verbonden pijlers learning, research en empowerment die alleen in gezamenlijkheid kunnen zorgen voor het bereiken van een duurzame performanceontwikkeling. Niet de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers is het startpunt, maar de ontwikkeling van de gehele schoolorganisatie. Een expeditie met onzekerheden, twijfel, angst voor het onbekende, en ‘uitproberen wat werkt’. Maar zeker ook met moed, daadkracht, reflectie en indrukwekkende stappen vooruit.”

 

De grote dag

“De groots opgezette startdag op 16 september 2010 van de PSG-expeditie die de Purmerendse Scholengroep ‘onderwijs van de 21ste-eeuw’ moest brengen, is veel docenten flink in het verkeerde keelgat geschoten. De consultants van de CBE Group en de gastsprekers die zij hebben meegebracht, slaan een betweterige en intimiderende toon aan. ‘We waren kennelijk bijeen om de oren gewassen te worden’, merkt een docent op.  De aftrap voor het vernieuwingstraject zou van de scholengroep een High Performance School gaan maken. Tweeënhalf jaar later winden docenten zich nog op over het ‘hautaine en onbeschofte’ optreden van PSG-directeur Peter Overgaauw en CBE-chairman Pim Pollen. ‘Iedereen heeft die dag als een klap in het gezicht ervaren’, weet de docent Nederlands. ‘Het kwam erop neer dat de wereld verandert en dat daarom het onderwijs ook moet veranderen’, weet de wiskundedocent. ‘Een boterzacht verhaal dat onderbouwd werd met YouTube-filmpjes’.  ‘Oh ja, en het ging natuurlijk ook over het brein’. ‘Ze waren op reis geweest naar Singapore en China en daar was alles aan het onderwijs beter. Daarom moesten wij het ook zo gaan doen’, weet de docente Engels.”  Onderwijsblad (april 2013)

De Purmerendse Scholengroep als ‘High Performance School’

“Terwijl CBE het geld de school uitdroeg, moesten de teams plannen maken voor online-leren en het werken met grotere groepen. Om die opschaling mogelijk te maken, werd met spoed de kantine verbouwd tot een auditorium waar hoorcolleges voor zestig leerlingen gegeven konden worden.  Zieke en zwangere docenten mochten niet meer vervangen worden. Docenten werden opgeroepen om gratis in te springen voor zieke collega’s om lesuitval te voorkomen. Hoe kon een consultancybureau een scholengroep met bijna 5.000 leerlingen min of meer overnemen? Het consultancybureau heeft in de twee jaar dat het bij PSG rondliep, naar schatting 2 miljoen euro omgezet. En dat in een periode dat er bij PSG fors bezuinigd moest worden. Halverwege 2010 werd duidelijk dat de scholengroep afkoerste op een tekort van 2,8 miljoen euro. “  Onderwijsblad

“Ouders en leerlingen werden door de schooldirectie geintimideerd, veel docenten vertrokken. Na forse kritiek vertrok Peter Overgaauw in 2011, bonus 122.074 euro. Eén van de 2 vwo-afdelingen stond inmiddels onder verscherpt toezicht van de onderwijsinspectie. De kwaliteit van het onderwijs was beneden peil, sommige leerlingen hebben maandenlang lessen moeten missen omdat er geen docenten waren. Een aantal is daardoor tijdens het examen in problemen geraakt.”

"Maar het zijn niet alleen leerlingen en ouders van het Da Vinci College die ontevreden zijn over het beleid van de PSG. Ook ouders van de andere scholen binnen de PSG, bestaande uit het Jan van Egmond College, Da Vinci College, Nelson Mandela, Antoni Gaudi, Bladergroen en het College voor Beroepsonderwijs, zitten met de handen in het haar. 'De communicatie op school is zó slecht, cijfers worden te laat bekend gemaakt, toetsen worden amper besproken, er vallen ontzettend veel lessen uit en goede leraren vertrekken uit onvrede of worden ontslagen. Leerlingen raken erg gedemotiveerd', aldus een bezorgde ouder die anoniem wenst te blijven."

“’Overgaauw voerde een schrikbewind’, stelt Douwe Tjerkstra die als ouder in de medezeggenschapsraad zat. ‘Niemand durfde een mond open te doen, want hij schopte je gewoon op straat. Zelfs ouders waren bang dat hun kinderen de dupe zouden worden van kritische opmerkingen’.”

Peter Overgaauw in een open brief aan wethouder Blokzijl:

"Het is de laatste jaren gewoonte geworden onder politici om zich laatdunkend te uiten over het functioneren van bestuur en management. In bestuurlijke kringen in het Voortgezet Onderwijs noemen we dat ‘criminalisering van bestuurders'. Uw uitspraken in de krant, mijnheer Blokzijl, of ze nu waar zijn of niet, doen geweldig onrecht aan de inspanningen van de mensen. De PSG is voorloper in het Nederlandse VO als het gaat om de zoektocht naar hoe we de talenten van onze leerlingen zo goed mogelijk tot wasdom kunnen laten komen. Het PSG-management laat, door middel van 360 graden feedback, degenen aan wie zij leiding geven reflecteren op hun functioneren."

 

Bronnen: [Schoolchaos Purmerend (Telegraaf)] [Directeur PSG reageert op aantijgingen] [Hoe CBE de Purmerendse Scholengroep in zijn greep kreeg] [ Chaos in school Purmerend]

4 Reacties

  1. Aan het briefhoofd is te zien

    Aan het briefhoofd is te zien dat ze Purmerend op zijn kop hebben gezet. Om de hele wereld te laten weten dat "onze samenleving dynamischer is dan ooit".  Ach ze hebben natuurlijk, de dynamische veertiende eeuw, de dynamiek van Napoleon en vooral die van de heer A. Hitler vergeten. Of ze hebben vergeten de kijken naar de dynamiek in Zuid-Afrika, zoals die te vinden is in het boek "De Boerenoorlog". Rampen, oorlogen, conflicten, strijd. Dat moet toch een dynamiek zijn die de heren van de CBE-groep aanspreekt. Want overal laten ze slagvelden achter, omdat er gestreden moet worden  voor Grootse Vergezichten en daar mag wat aan worden opgeofferd. 

    Ik zou denken dat het handig is om – zodra de Cynische Buldozerende Eenheden in actie komen het Rode Kruis te bellen dat er werk aan horizon opdoemt. Zet de brancards klaar en vul de infusen!

  2. Belangrijke inbreng. Het laat

    Belangrijke inbreng. Het laat zien hoe reclamemakers weliswaar veel dure woorden weten te verkopen, maar dat de gewone praktijk (die afschuwelijke, ordinaire  gewone praktijk die alle holle woorden zo schaamteloos onderuit blijkt te halen), meestal heel andere werkelijkheden laat zien.

    Bluf betaalt goed, totdat het dagelijks leven de bluf ontmaskert.

    "The proof of the pudding is in the eating."

    Een schitterend Engels spreekwoord waarvoor ik geen Nederlands equivalent zou weten.

    Tal van leerkrachten hebben gorte resultaten weten te behalen met hun klassen; en daar hadden zij geen glossy-humbug van een extern bureau voor nodig. Traditionele en beproefde beginselen bleken te volstaan.

     

    Maar ja, mensen blijken gevoelig voor mode (ouders en regeringen ook) en bewezen waarheden verdwijnen dan al gauw in het laatje '' ouwe, niet interessante hap''.

  3. Waarom zouden de politici de

    Waarom zouden de politici de dure dure falende vooroplopende bestuurders beter niet kunnen criminaliseren? Niet, zoals Overgaauw lijkt te denken omdat die zo ijverig de goede weg zoeken en alleen maar goede bedoelingen zouden hebben zoals die zouden blijken uit het verplicht stellen van 360° reflecteren bij hun ondergeschikten. Een werkelijk goede reden is omdat ze dan ook aan  criminaliteitsbestrijding zouden moeten doen en daarbij moeten stellen dat niemand zich met beweerde goede bedoelingen van schuld kan vrijpleiten. Zo zouden schuldige politici rechter gaan spelen over schuldige uitvoerders van hun onverantwoordelijk mooie praatjes–beleid en dat is natuurlijk pijnlijk.

    Bluf betaalt goed, totdat het dagelijks leven de bluf ontmaskert. Als de bluffer het na het uitkomen van zijn bluf nog veel financiele armslag behoudt dan blijkt bluffen te lonen. De onschendbare parlementariërs zijn zich daar goed van bewust. Maar de andere mensen die met overheidsgeld bluffen daarmee te laten wegkomen is vragen om moeilijkheden in de toekomst. Gemiddeld zou een bluffer of een mooispreker zoals een schoolbestuurder financieel slechter af moeten zijn dan eerlijke mensen.

  4. Een HAVO-VWO-school voor

    Een HAVO-VWO-school voor toptalenten? Ik dacht dat HAVO-VWO voorbereidt op Hoger Onderwijs waarbij de betere leerlingen naar het VWO gaan en later naar de universiteit. Toptalenten onder de HAVO-leerlingen zouden dan op het VWO thuis horen en voor goede VWO-ers zou dan naar een top-VWO kunnen worden opgericht. Dat is momenteel hoogst wenselijk.

Reacties zijn gesloten.