De Dam Keert Het Schip.

In een rubriek in het Parool mag de ene bekende Nederlander aan een andere een vraag stellen:
In de krant van zaterdag 7 december de vraag van Arnold Boot aan Geert ten Dam, voorzitster van de Onderwijsraad: "Door smartphones kunnen kinderen zich steeds moeilijker concentreren. Hoe moet het onderwijs hiermee omgaan?"

Eerst maakt van Dam duidelijk dat ze wel een kritische toeschouwer is. Dat multitasken is toch niet zo'n goed idee, vindt ze, je kunt je maar op één taak tegelijk concentreren. Vervolgens denkt ze dat je samen met de leerlingen regels moet opstellen over het gebruik van sociale media op school.

Maar dan komt het: "Maar bovenal moet het onderwijs zelf meer online in plaats van leerlingen offline. Het is toch niet meer van deze tijd dat een leraar in iedere klas opnieuw dezelfde instructie geeft. Om geen gebruik te maken van de buitenwereld en deze te verbinden met de leerinhoud. Studies wijzen erop dat het gebruik van sociale media kan helpen cognitieve processen en bovenal de motivatie van leerlingen te verbeteren. Dat laatste bevordert ook hun concentratie. Hoopvol is de verzuchting van een docent van het Montaigne Lyceum in Den Haag, tijdens een werkbezoek van de Onderwijsraad: hoe moet ik nu lesgeven als leerlingen hun smartphone niet bij zich hebben".

Meestal staan de beste stuurlui aan de wal en blijven ze daar gelukkig. Maar deze staat aan een roer. En dat roer moet om. Niet linksom, niet rechtsom, maar recht de zee in. Ze heeft in elk geval de Boot gemist.

Er is nog een extra kanttekening te maken" "Studies hebben aangetoond dat …". Opvallend hoe vaak wetenschap tevoorschijn wordt getoverd door onderwijsvernieuwers. De competentiegerichte onderwijskundigen hadden daar een handje van. De leerpyramide met zijn afgeronde getallen waaruit zou blijken dat hoorlessen uit den boze zijn, werd steeds gepresenteerd met de opmerking "de wetenschap heeft aangetoond..". Kirschner van de Open Universiteit heeft al die broodje aap-verhalen ontmaskerd, pas nog in zijn e-college. Op LinkedIn voeren innovators ook voortdurend wetenschappelijke onderbouwingen voor hun hersenspinsels aan. Mevrouw van Dam noemt dat "studies" en die bewijzen dus – schrijft ze zo maar uit de losse hand- dat gadgets de concentratie bevorderen. We wachten nu op het volgende hoorcollege van Kirschner.

 

2 Reacties

  1. Hoopvol? Wat is er nu zo

    Hoopvol? Wat is er nu zo hoopvol aan de verzuchting van die docent? Ik heb andere verzuchtingen gehoord, die je ook hoopvol kunt noemen. En weer andere die bepaald hopeloos waren. Ga hier geen "regels" opstellen maar laat het aan de docenten over.

  2. Waarom wil men toch altijd

    Waarom wil men toch altijd het onderwijs van bovenaf vormgeven en het niet aan de docent zelf overlaten? Waarom denken ze het zelf beter te weten dan duizenden hoogopgeleide docenten met concrete leerlingen voor hun neus? Als een docent niet meer les kan geven zonder gadgets en sociale media, tja, zélf geloof ik er niet in, maar laat elke docent dat zelf uitmaken, zolang andere docenten die op een andere manier willen lesgeven, bijvoorbeeld zónder digitaal speelgoed en kletswebsites, daar geen last van hebben.

Reacties zijn gesloten.