Webinar OU over broodje aap in het onderwijs en wat de wetenschap daarover zegt.

Ik zag de volgende aankondiging voorbij komen en heb zo'n vermoeden dat er bij BON wel geïnteresseerd publiek te vinden is: (via de website van de OU portal.ou.nl/web/webinar221113)

datum: 22 november, 1500-1600 uur. Inschrijven via de OU website.

Tekst aankondiging:

Wij – en hiermee bedoel ik ouders, docenten, schoolleiders, politici, beleidsmakers, onderwijsontwikkelaars, onderwijsonderzoekers en zo verder – worden dagelijks overspoeld met berichten over wat er mis is met het onderwijs. Vaak worden die berichten ook voorzien van ‘nieuwtjes’ over hoe men denkt deze problemen op te lossen of hoe het onderwijs verbeterd kan/moet worden. Aan ‘goede bedoelingen’ geen tekort. Maar soms blijken de voorgestelde oplossingen, hoewel vaak logisch klinkend, elkaar tegen te spreken of zelfs pure onzin te zijn. En hierin ligt het probleem. Het gaat meestal om meningen van mensen en niet over bewijs, en als er al bewijs geleverd wordt, is het vaak geen wetenschappelijk bewijs (zie Ton Derksen over het verschil tussen alledaagse waarheidsvinding en wetenschappelijke waarheidsvinding).

Mark Twain zei ooit:

"In religie en de politiek komen de meningen en overtuigingen van mensen vooral uit de tweede hand, en worden zonder inspectie overgenomen van andere ‘autoriteiten’ die op hun beurt zelf ook zonder inspectie overgenomen zijn van andere non-inspecteurs wiens meningen geen stuiver waard waren."

Helaas lijkt deze uitspraak evengoed te gelden als het over leren en/of onderwijs gaat. Dit zal in dit webinar geïllustreerd worden aan de hand van drie hardnekkige broodje-aap-verhalen, te weten:

  1. mensen, en in het bijzonder adolescenten en kinderen, kunnen multitasken;
  2. kinderen kunnen hun eigen leren sturen en reguleren (denk aan Iederwijs en de Steve Jobsscholen); en
  3. kennisverwerving is niet meer nodig want a) deze wonderlijke wezens kunnen intelligent met ICT omgaan, b) kennis is “even houdbaar als verse vis”, en c) “het staat allemaal op het internet”.

Deze mythes verspreiden zich als een lopend vuurtje door de maatschappij, maar zijn helaas niet op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Wat zegt de wetenschap hierover?

Het antwoord hoor je in dit Webinar!

 

De lezing wordt verzorgd door Prof. dr. Paul A. Kirschner. Paul is hoogleraar Onderwijspsychologie en Directeur Onderzoek Leren en Cognitie aan de Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Hij is ook Visiting Professor Onderwijs met een leerstoel in Leren en Interactie in de Lerarenopleiding aan Oulu University (Finland). Naast zijn wetenschappelijke werk, schrijft hij ook regelmatig voor Didactief (de kolom KirschnerKiest over wat docenten kunnen met wetenschappelijke resultaten) en voor Van 12-18 (zie veel van de voorbereidingsdocument die men kan lezen voor de webinar). Hij wordt gezien als expert op veel gebieden en vooral computerondersteund samenwerkend leren (CSCL); het ontwerpen van innovatieve, elektronische leeromgevingen; mediagebruik in het onderwijs en het verwerven van complex cognitieve vaardigheden.

 

Dit webinar richt zich op docenten, opleiders, onderwijskundigen, ontwikkelaars en adviseurs van onderwijs en opleiding en op andere professionals die geïnteresseerd zijn in effectievere, efficiëntere of toegankelijkere vormen van onderwijs, leren of kennisdelen.

Er is geen specifieke voorkennis vereist om aan dit webinar mee te doen.

4 Reacties

  1. Er is volgens mij wat nadere

    Er is volgens mij wat nadere informatie nodig.

    Want zoals ik het nu lees, wordt een goed herkend 'broodje aap'  nu vervangen door een gelijkend 'broodje aap' in een ander zakje. De professor schijnt deskundig te zijn op gebieden die juist dat eerste broodje aap betroffen, (CSCL)  en het ontwerpen van innovatieve electronische leeromgevingen (HOVIEL).

    Ik vergis mij wellicht?

  2. Ui zijn tweets en blogs ken

    Ui zijn tweets en blogs ken ik Kirschner als een onafhankelijke denker die wars is van hypes en de vele onzin in de onderwijskunde. Iemand waarme de discussie goed gevoerd kan worden. Of we het in alle aspecten met elkaar eens zijn vind ik onbelangrijk. Wat mij betreft is er niets mis mee om te onderzoeken hoe ICT het onderwijs behulpzaam kan zijn. Dat is een veel zinniger uitgangspunt dan het omdopen van je school naar St. Jobsschool.

  3. Waar zijn toch de

    Waar zijn toch de onderwijskundige "wetenschappers" die zulke broodje aap verhalen met wetenschappelijke methoden doorlichten en zorgen voor een harde "core of knowledge" ???

    Of is onderwijskunde zelf een broodje-aap-wetenschap? Heeft dat vak wel recht op een academische status?

  4. Kirschner prikt voortdurend

    Kirschner prikt voortdurend allerlei mythes door die door mensen die "innovatie" als toverwoord op hun voorhoofd hebben staan, steeds weer verspreid worden. Ik heb me daarom met veel zin opgegeven voor het seminar, omdat hij waarschijnlijk waardevolle nieuwe ontmaskeringen zal brengen.

Reacties zijn gesloten.