“Zuipkeetles op de basisschool”

Het houdt niet op met alle maatschappelijke problemen de basissschool in te schuiven. 
 
 
In de basisschool leer je, zoals de naam al uitdrukt, de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen. 
Daarnaast is er het noodzakelijke bewegingsonderwijs, leren de leerlingen via maatschappelijke vakgebieden hoe de maatschappij in verleden en heden functioneert en hoe je je creatief in muziek en beeldende vorming kunt uitdrukken. 
 
Hoort daarbij ook dat je leert 'hoe je een zuipkeet opzet? 
Bekrachtig je juist op deze manier negatieve maatschappelijke verschijnselen niet? Wordt het daardoor dan juist niet legitiem voor de kinderen? 
Werkt voorlichting (aangetoond) effectief? ( www.profnews.nl/996386/waarschuwende-voorlichting-werkt-niet )
 
Waar ligt de grens van wat je de basisschool binnenhaalt? Hoe bepaal je die? 

Ben Hamerling

 

2 Reacties

  1. Ik denk dat ik niet al te

    Ik denk dat ik niet al te veel fantaseer als ik zeg dat een belangrijk deel van onze tieners en twintigers flink aan de 'zuip' is. Een generatie die met een zeer grote mate van waarschijnlijkheid 'lessen' op de basisschool heeft gehad over 'alcohol, drugs  en dergelijke'.

    Lessen die vooral leuk moesten zijn maar die eveneens als doel hadden de kinderen voor de rest van hun leven te waarschuwen voor alcohol en drugs.

    Ik heb zulke lessen altijd belachelijk gevonden, want we gingen een wereld aan die kinderen voorleggen waar zij nauwelijks notie van hadden. Ik vond het net zo belachelijk als dat we kinderen al gingen vertellen over onveilige seks.

    We bespreken met die kinderen een wereld die nog volkomen vreemd voor hen is. Ik denk zelfs dat zulke 'lessen' die kinderen wel heel erg nieuwsgierig gaan maken naar dat 'grote' leven. Eenmaal op  gevorderde leeftijd wordt het natuurlijk stoer gevonden die waarschuwingen van de basisschool in de wind te slaan.

    Alleen kinderen die toch al serieus en gewetensvol zijn, zullen zulke lessen onthouden. Maar juist voor hen waren die lessen eigenlijk niet speciaal bedoeld.

    Daarom zijn zulke 'lessen' op de basisschool volstrekt overbodig en kunnen ze beter per direct van het rooster worden geschrapt. Tijd die beter besteed kan worden aan het aanleren van echte vaardigheden. De lessen waren wel 'leuk' en  de school kon er, op papier, goede sier mee maken.

    Maar zinvol? Allesbehalve!

     

  2. Mooi weerwoord moby. De

    Mooi weerwoord moby. De onderwijsschil die deze pulp loslaat op onze kinderen moet op de brandstapel.

    En de schoolleiders die dit in hun gebouw toelaten moeten zich diep schamen.

Reacties zijn gesloten.