het zit al in je opslagfactor

Om de urenstaat die op mij slaat in een juist persectief te zetten, geef ik meer toelichting op de opsomming van de opslagfactor. ( ik heb nu alweer een rekenfout eruit gehaald en beloof dat ik geen cijfers meer plaats voordat ik ze uitgeslapen heb gecontroleerd. Sorry. De cijfers van dit bestand kloppen nu weer wel met de cijfers van de andere bestanden)

Degenen die al een tijdje opletten, weten dat de "moderne" cao nog minder specificaties bevat.

Het liefst wordt echt alles op de grote hoop gegooid, dan is dit lijstje er nog helemaal niks bij.

 

Waarom staan er bij mij zoveel meer uren dan dat "de gemiddelde "docent draait met de standaard taken? ( Aan wie vervolgens buitengewone taken aan worden opgedragen)

Omdat de locatie waar ik werkte met  een uniek feit reclame maakte: het takenkaart systeem.

Planners en takenoverzichten worden er overal gemaakt, maar bij ons diende het huiswerk afgetekend te worden.

Dat kan of met een hele losse franse slag of je pakt het systematisch aan.

Om het systeem zo te integreren in het schooljaar, dat de kinderen er ook veel profijt van begonen te krijgem, vergde een strikte naleving.

Dat kwam erop neer, dat ik echt KEEK naar wat er stond. Elke docent weet dat het verleidelijk is, dat als er maar inkt op de pagina zit, je krabbel te zetten. Dat levert bij nadere beschouwing interessante dingen op:

een boodschappenlijstje als economie opdracht af laten tekenen.

schriften die meer dan eens op mijn bureau lagen, uit naam van verschillende personen af laten tekenen.

Om dat te ondervangen hoef je geen uren aan een schrift te besteden, maar je moet wel even echt kijken.

Door alle? oplichters eruit te halen en strafwerk te geven ( hoe saaier des te beter) EN het huiswerk opnieuw in te laten leveren, weten de engeltjes dat het menens is.

De volgende stap was om de leerlingen zelf na te laten kijken en verbeteren. Je hebt namelijk als docent wiskunde geen tijd om dat allemaal zelf te doen. Je kunt wel je bedoeling overbrengen. Het was heel interessant werken. Langzaam maar zeker zag je het besef groeien waar we samen mee bezig waren.

De manier waarop ze hun eigen schrift hadden afgetekend vertelde mij bijna altijd of ze echt nagekeken hadden of alleen een krul hadden gezet. Het volgende decreet was dan ook: als iemand zijn/haar verbeteringen laat zien en er blijken nog fouten in te zitten, dan kost je dat je punten voor die paragraaf. Het is vrij snel duidelijk dat het vaak dezelfden zijn, die het toch blijven proberen.

Het lukte me binnen twee maanden de boel zo gestroomlijnd mogelijk toe te gaan passen, maar het is en blijft de verplichting om minimaal zoveel tijd aan de kinderen hun gemaakte werk te besteden. Als de school er reclame mee maakt, dan hoef ik dat toch niet in mijn eigen tijd te doen?

Als de school er reclame mee maakt, en we het op de open dag nadrukkelijk toonden, dan mag ik toch aannemen dat ik opdracht kreeg?

Voor collega's van andere vaksecties: bij VMBO wiskunde dien je elk jaar minimaal 12 hoofdstukken uit te werken en te toetsen. Het programma zit bomvol. ( alleen in de 4e zijn het er 8, maar dan heb je ook minder tijd). Dit type leerling heeft so's nodig. Die kun je er niet straffeloos uitkiepen. Ik gaf lesuren van 45 minuten. Tussen de persoonlijk begeleiding, klassikale uitleg etc etc etc door aftekenen werkte niet goed. Ik had die lestijd nodig voor de les zelf. Elke keer als er problemen ontstonden, kwam dat omdat ik probeerde onder lestijd af te tekenen. Dan kon ik niemand even iets uitleggen. Je kunt je nu eenmaal niet splitsen.

 

Behalve dit unieke systeem, diende elke docent op de locatie zijn/haar eigen inhalers te verzorgen. Een draak van een systeem, waarvan ik vaak heb voorgesteld het structureel op te lossen. Dat is gebeurd, nadat ik weg was. Ik heb nogal wat uren  aan nakijkperikelen op kunnen voeren en dat is niet overdreven. Elke klas had 12 so"s en minimaal 10 proefwerken per jaar, aangevuld met wat kleine practische opdrachten. Dus er was altijd wel een klas die iets moest maken en er waren altijd kinderen die iets in moesten halen. Ik heb een wekelijkse sessie ingesteld, maar dat was niet helemaal voldoende.

In dit getal zit nog niet eens de jaarlijks weggegeven klassikale herkansing voor een examenklas of een voor examen klas.Die heb ik bij het gewone nakijkwerk mee laten tellen, het was immers elk jaar raak. Toen ik vroeg waar ik die uren werk voor de klassikale herkansing op kon voeren kreeg ik het vaste antwoord: dat zit al in je opslagfactor.

Wat ik gedaan heb, is simpel alles onder elkaar zetten "wat in je opslagfactor zit". Is er iemand die denkt dat het opgesomde werk in ruim vierhonderd uur past?