Handreiking Bestuursakkoord Primair Onderwijs

Vandaag las ik voor het eerst een stuk uit de Handreiking Bestuursakkkoord Primair Onderwijs. Ik was diep onder de indruk, want ik begreep er eigenlijk weinig van, van wat ik zoal las. Er heeft zich daar een jargon ontwikkled, waar de gewone ouder geen weet meer van heeft. Er worden ambities vermeld op zo een manier dat je denkt dat het om de tien geboden gaat. Die tien geboden, daar kan ik nog wel wat mee, maar wat moet ik beginnen met: "Scholen werken opbrengstgericht" en "Scholen maken hun opbrengsten transparant". Dat lijkt toch vreselijk veel op de procedures uit het competentiegericht onderwijs. Moeten al die scholen nu gaan "bewijzen" dat ze "opbrengstsgericht" werken en dat ze hun opbengsten transparant hebben gemaakt. Hoeveel nodeloze cursussen zou ik wel niet nodig hebben voordat ik "opbrengstgericht" kan werken ? Kortom, er is wederom een papieren model gevormd. Moet er dan echt bewezen worden dat er opbrengstgericht gewerkt wordt ? Het zal mij benieuwen hoe lang dit standhoudt.

8 Reacties

  1. Het lijkt mij ook een taal

    Het lijkt mij ook een taal die nogal misleid. Bij "opbrengst gericht onderwijs" denk ik aan een school waarbij de leerstof een belangrijk uitgangspunt en doel is voor het onderwijs is. De leerresultaten tellen dus.

    Bij "transparantie" denk ik aan de schoolrapporten waarbij d.m.v. een schaalverdeling van 1 t/m 10 een leerrsultaat transparant werd gemaakt. De gebezigde woorden doen mij dus denken aan het traditionele onderwijs.

    Maar nu is een ding ons wel duidelijk geworden gedurende de afgelopen decennia: vernieuwers bezigen vertrouwde onderwijstermen, maar bedoelen daar STEEDS iets anders mee dan de doorsnee ouder die zich het traditoneel onderwijs nog herinnert.

    En daarom zijn bovengenoemde verhalen volstrekt verwarrend geworden.

  2. “Transparantie” wordt net zo

    "Transparantie" wordt net zo'n woord als "duurzaamheid".

    Het zijn overheidsdoelen geworden en het hele ambtelijke apparaat wordt in beweging gezet om de nieuwe koers te varen.

    En het onderwijs moet daarin mee. Niet 'onderwijs' blijft het doel, maar "transparantie" en "duurzaamheid" worden het doel. En als zulke doelen goed onderwijs in de weg blijken te staan omdat ze slecht inpasbaar zijn, dan moet het onderwijs maar even lijden, want de nieuwe overheidsdoelen worden voorlopig heilig verklaard. Als het hele ambtenaren-apparaat met veel moeite de nieuwe koers is gaan varen, kan de overheid geen scholen gebruiken die anders willen varen.

  3. Wordt met ‘opbrengstgericht’

    Wordt met 'opbrengstgericht' eigenlijk 'outcomes-based' bedoeld? Of gaat het om pecunia?

     

    "First is standardization of education. Outcomes-based education reform became popular in the 1980s, followed by standards-based education policies in the 1990s, initially within Anglo-Saxon countries. These reforms, quite correctly, shifted the focus of attention to educational outcomes, i.e. student learning and school performance. Consequently, a widely accepted – and generally unquestioned – belief among policy-makers and education reformers is that setting clear and sufficiently high performance standards for schools, teachers, and students will necessarily improve the quality of expected outcomes."

    pasisahlberg.com/global-educational-reform-movement-is-here 

  4. Voor de liefhebbers. Als het

    Voor de liefhebbers. Als het om de kenniseconomie in Yurp [blurp] zou moeten gaan, en wat we dan zouden moeten doen.

     

    – Pasi Sahlberg, 'Education reform for raising economic competitiveness', Journal of Educational Change, 2006

     

    "This article argues that what schools are expected to do in order to promote economic competitiveness often contradicts commonly accepted global education reform thinking."

     

    "The key features of education reform policies that are compatible with competitiveness are those that encourage flexibility in education systems, creativity in schools and risk-taking without fear on the part of individuals."  

    pasisahlberg.com/wp-content/uploads/2013/01/Education-reform-for-economic-competitiveness-JEC.pdf , via pasisahlberg.com (die zich 'gemakshalve' beroept op het geweldige en internationaal geprezen Finse systeem ;), en waar men nog niet zoals in Nederland volledig de weg kwijt is en als een kip zonder kop voortsnelt richting ravijn opgejut door internationale onderwijshervormingstrends; vroeger had Nederland het uitstekend voor elkaar, en hoefde men nog niet op vergane glorie te teren. Conservatief is het nieuwe innoveren.)

  5. Transparant over

    Transparant over opbrengstgericht onderwijs

    Bij transparantie kan men denken aan de Cito-scores. Oh nee, dat kan niet vanwege artikel 23 van de grondwet:

    Kete Kervezee, als scheidend voorzitter van de PO raad:

    “Ik heb een enorm debat met staatssecretaris Dekker en OCW in verband met het beroep van RTL4 op de Wet Openbaarheid van Bestuur om de Cito-scores openbaar te maken. Ik heb gisteren een indringend beroep op hem gedaan onder verwijzing naar artikel 23 van de grondwet. Aangezien het onderwijs de aanhoudende zorg van de regering is, heb ik hem erop aangesproken die zorgplicht waar te maken en om niet dit soort grabbelgoed de samenleving in te strooien. Hij is not amused.”

    Nog een bericht van de PO raad:

    “Honderdtwintig schoolbesturen zijn bij de rechtbank in beroep gegaan tegen het voornemen van staatssecretaris Dekker om de eindtoetsgegevens van scholen openbaar te maken.”

     

    Bronnen: www.pedagogiek.nu/kleine-kinderen-kleine-problemen-weinig-geld/1024995

    www.poraad.nl/content/schoolbesturen-naar-rechter-tegen-openbaar-maken-eindtoetsgegevens .

  6. Transparante zaken zijn toch

    Transparante zaken zijn toch gewoon doorzichtig of onzichtbaar? Zoiets als de kleren van de keizer?

    En heeft het grabbelgoed van Kete iets met een striptease te maken?

  7. “Transparantie”. Het klinkt

    "Transparantie". Het klinkt zo 'eerlijk',  zo  'niets-te-verbergen', zo 'open' en zo 'moreel in orde'.

    Maar 'transparantie' kan gemakkelijk tot een soort terreur gaan leiden en dan vooral als van de school verlangd wordt dat deze alles wat er gebeurt moet verantwoorden richting welke openbaarheid dan ook. Dat de school op het schavot moet als het iets heeft achter gehouden voor het publiek of voor de inspecteur die 'het publiek' zegt te vertegenwoordigen. Dat de school aan 'openbare zelfkritiek' MOET gaan doen (waat kennen we dat van?).

    Dat er een nieuwe papierwinkel ontstaat volgeschreven  met elke historie van elke leerling en leraar. Dat elke leraar zijn POP (bestaat die ongein nog?) openbaar maakt. Dat alles wat een school bespreekt in de publiciteit moet.

    Zo kan dus een ogenschijnlijk onschuldig doel gaandeweg leiden tot een soort overheidsterreur.

    Laat de scholen toch zelf hun koers bepalen!

  8. Transparantie is Newspeak

    Transparantie is Newspeak voor versteend wantrouwen. Na de 'outsourcing' van het onderwijs moest een  controlemechanisme worden opgetuigd. Na de schandalen is het verder opgeschroefd. Kan iemand het verschil tussen vroeger en nu geven? De doelstelling van kostenreductie door 'outsourcing' is (nog) niet behaald. Is de Rekenkamer al klaar met de kostenanalyse van het Voortgezet Onderwijs? Ik zie oplevering in het eerste kwartaal van 2014. Eerste resultaten worden voor begrotingsbehandeing van OCW in 2013 gepresenteerd. Dan kan die op het PO worden gelegd. De PO-Raad is de laatste onderwijsraad die werd opgericht. Het lijkt de USSR wel. 😉

    www.vo-raad.nl/dossiers/bekostiging/onderzoek-rekenkamer-financiele-staat-vo 

Reacties zijn gesloten.