In de medea 2013; Presley Bergen Volkskrant

Reactie op ONVOLDOENDE OPGELEIDE LERAREN STAAN AAN DE bASIS VAN DROEVIGE BEHEERSING VAN TAAL EN REKENEN

 

“Omdat niemand het meer snapt is er een circus ontstaan van peperdure steunpunten “→ er is onvoldoende geld om voldoende opgeleide leraren te kunnen betalen.  In de natuurwetenschappen wordt de wet van behoud van Energie wel eens vergeleken met boekhouden en wordt het nuttig gebruik ervan uit de entropietoename van een proces bepaald. Een kenmerk van een entropietoename is dat er bij een proces die toestand ontstaat die in detail op de meeste manieren verwezenlijkt kan worden. Het is duidelijk dat aan de chaotische toestand die in het reken- en taal-onderwijs ontstaan is alleen maar een einde gemaakt kan worden door er veel geld in te steken. En Nederland heeft zijn geld verbrast.

Het is goed dat een rekentoets op het eindexamen slechts voor spek en bonen meedoet. Nederlanders zouden van schaamte door de grond moeten zakken als buitenlanders zo duidelijk zien dat 18-jarige Nederlanders die op het punt staan om naar de universiteit te gaan elementair rekenen nog niet eens beheersen.

De samenhang tussen gebrekkig taalgebruik en gebrekkig rekeninzicht wordt eigenlijk mooi door het woord kommagetallen gedemonstreerd. De oude naam tiendelige breuken gaf nog aan dat deze getallen met breuken te maken hadden en dat daarbij het getal 10 belangrijk was. De nieuwe naam demonstreert de geplande verdomming van de scholieren en de wens om overal Newspeak in te voeren. Onderwijzers leraren noemen helpt ook niet echt bij het nastreven van helderheid.

Het lijkt er weer op dat het VWO en het MBO over één kam geschoren worden en de leerlingen van beide niveaux hetzelfde proefexamen afgelegd hebben. Bijna gelijkwaardigheid tussen beide groepen. Nu nog zonder dat bekend te maken de MBO-ers soepel beoordelen en we zijn allemaal weer lekker “gelijkwaardig”.

Er is ook nog een formeel probleem op te lossen. Wie zijn eigenlijk de onderwijsdeskundigen en wie zijn de onderwijsideologen? Dat moet dan helaas beoordeeld worden door mensen die dat eerste niet zijn!

Uniformiteit in spelling heeft als hoofddoel het leestempo te maximaliseren. Maar de spelling van uit het Latijn of Grieks overgenomen woorden is zo absurd dat men daar de leerlingen toch vrijheid zou moeten laten.

Bedrijven, scholen en de overheid willen meestal de beste die zich voor een bepaalde beroepepsfunctie of scholing aanmelden. Slechte leraren kosten de maatschappij veel geld maar slechte ingenieurs ook. De oproep om alleen de allerbesten tot de lerarenopleidingen toe te laten is dus echt te kort door de bocht. Er zal met behulp van honorering en secundaire arbeidsvoorwaarde naar een optimale verdeling van talent over de verschillende beroepen gestreefd moeten worden.

Het is ergerlijk dat we niet in één klap naar het praemammoettijdperk kunnen terugkeren. We hebben op dit moment te weinig leraren die daar voldoende bekwaam voor zijn en wat zou je met alle leraren moeten doen die dan ontslagen zouden moeten worden? De opeenvolgende regeringen hebben zich door de onderwijshervormers behoorlijk in de luren laten leggen. We kunnen nu helemaal niet (snel) terug naar de hoog opgeleide leraar met een grote eigen verantwoordelijkheid; er lopen te veel onderwijsmedewerkers rond van wie men niet meer kan vragen dan coachen. We gaan zware zwarte tijden tegemoet.