7 Reacties

  1. Vreemd dat al dat doe-het

    Vreemd dat al dat doe-het-zelf onderwijs, gebouwd op intrinieke motivatie, groepswerk en (profiel)werkstukken het nog nodig maakt om bijgeschoold te worden. Je werkt op eigen kracht een paar examenbundels door en klaar is kees; toch? 

    Als je tijdens je hele schoolloopbaan opgeleid wordt in sociale vaardigheden en samenwerken hoor je natuurlijk geen individueel examen af te nemen. Bij de volgende onderwijsvernieuwling moeten groepsexamens serieus worden overwogen. 

  2. Scholen die externe bureaus

    Scholen die externe bureaus inschakelen om bij te spijkeren???

    Daarmee alleen al tonen die scholen toch dat zij falen???

    Maar kennelijk willen die scholen werken volgens een niet-werkend recept (het verhoogt hun vernieuwende status) waarna externe bureaus de manco's moeten gaan aanvullen???

    Ik sta volledig perplex. De EERSTE opdracht van de school is toch dat men bijspijkeren bijna overbodig maakt???

    Ik vind het helemaal lijken op een tandartsbezoek waarbij de tandarts een extern bureau inschakelt om de kiezen te vullen. WAT is dan het nut van die tandarts geworden??? Een soort intermediair? Maar we hebben geen enkele behoefte aan zo'n intermediair. We zoeken juist EERSTE hulp!

    Het lijkt wel op het ambtenarencorps dat zich steeds van verantwoordelijkheden tracht te ontdoen door externe bureaus HUN werk te laten opknappen.

    De LERAAR hoort het bijspijkerbureau te zijn! Dat dit aan de aandacht ontsnapt blijkt te zijn, toont aan hoe volledig failliet het vernieuwende onderwijsdenken is geworden!

    Echt, ik kom vraagtekens en uitroeptekens te kort om mijn verbazing te onderstrepen.

  3. Als de scholen zelf de kosten

    Als de scholen zelf de kosten van examentrainingen opbrengen en alle leerlingen mogen er in gelijke mate aan mee doen valt de examentraining redelijk te verdedigen. De school zorgt immers voor zo goed mogelijk onderwijs voor haar leerlingen en één van de doelstellingen die daaronder vallen is om in de eerste plaats zo veel mogelijk leerlingen te laten slagen en in de tweede plaats leerlingen met zo goed mogelijke resultaten te laten slagen*. Nadelen kunnen zijn dat die doelstelling te zwaar kan gaan wegen en de aandacht die aan andere doelstellingen besteed wordt verminderd en men op de kwaliteit van de leraren gaat bezuinigen om een gratis examentraining voor alle leerlingen mogelijk te maken. Anders ligt het als de ouders van de leerlingen voor hun kind een eventuele examentraining moeten betalen. Dat doorkruist het streven van de overheid om alle kinderen onafhankelijk van hun milieu dezelfde kansen te geven. Ook als de ene school wel een gratis examentraining geeft en de andere niet zou het niet eerlijk zijn als kinderen of ouders niet vrij zijn om een school uit te zoeken.

    Een groot probleem bij al dit gedoe is dat de normen voor het centrale schriftelijke eindexamen aangepast worden aan de resultaten die de examinandi behalen. Men begint met de normering aan te passen aan de nagestreefde resultaten en als dat te vaak gebeurt verandert men de moeilijkheidsgraad. Het eindexamen is dus in de praktijk een vergelijkend examen. Als leerlingen ten gevolge van een examentraining bij eenzelfde kennis en inzicht betere resultaten halen wordt de leerling met examentraining bevoordeeld t.o.v. een andere leerling die het examenvak even goed beheerst maar die training niet krijgt. Als de moeilijkheidsgraad bij een examenvak jaar in jaar uit even moeilijk zou zijn en de eisen voor het krijgen van een bepaald cijfer ook jaar in jaar uit hetzelfde zou zijn zou geen enkel e leerling door de invoering van de examentraining doordat hij niet mee doet aan de examentraining een lager cijfer krijgen.

  4. *Annotationes

    *Annotationes

    Examenopgaven zouden natuurlijk zo moeten zijn dat zij de kennis over, het inzicht in en eventueel het vermogen om de verworven kennis en inzicht die bij het vak horen buiten het vakgebied te gebruiken betrouwbaar testen. Dan vallen de eisen die op het examen gesteld worden samen met de eisen die aan de overdracht van kennis etc. aan de leraar gesteld worden. Examentraining en overdracht van kennis, inzicht en eventueel het gebruik daarvan buiten het vakgebied komen dan wat betreft een deel van de leerstof op hetzelfde neer. De vraag is nu “Wat wordt er bij externe examentraining nog meer aangeboden wat de slaagkans vergroot. Te denken valt aan het opschrijven van een formule die je waarschijnlijk bij het maken van een opgave zou moeten gebruiken. Zo haal je mogelijk al een paar tienden van punten binnen. Een andere mogelijkheid is dat leerlingen geleerd wordt om wanneer zij van een deelvraag het antwoord niet weten naar de volgende deelvragen te kijken om daaruit opmaken wat bij de onderhavige deelvraag het goede antwoord zou kunnen zijn. Als dat de slagingskans voor de leerlingen zou vergroten ligt het meer voor de hand om de leraren daarvoor een extra cursus te geven dan om jaarlijks kennis in te kopen.

  5. Goed lezen en schrijven

    Goed lezen en schrijven blijkt ook een kunst, zelfs voor journalisten. Tijd voor examentraining taal?

    Zoals uit de reakties op het artikel in de VK blijkt worden er mensen op het verkeerde been gezet door een ontbrekende komma. De schrijver van het artikel is niet attent geweest op het verschil tussen de zinsneden "de exacte vakken economie en wiskunde" en "de exacte vakken, economie en wiskunde". 

Reacties zijn gesloten.