Rekenmachinefabrikanten controleren ons reken- en wiskundeonderwijs:
www.beteronderwijsnederland.nl/node/8377
Ondertussen is ons onderwijs een pretpark voor de CBEgroep, en zijn pretparken onderwerp in het rekenonderwijs.
Is de cirkel rond?
Gisteren, woensdag 17 april 2013 was het Grote rekendag, georganiseerd voor basisscholen door het FI, nog steeds richtinggevend (en bepaald niet alleen voor wat betreft de rekenmachinetoetsen waarop scholieren straks kunnen zakken) in het bestuur van de NVvW, de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren. Het thema was pretparken:
www.fisme.science.uu.nl/rekenweb/groterekendag/
Ook het Jeugdjournaal was present, zie
www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1338038 (6:30 – 8:40)
Vandaag is Ruud Schotting jarig. Een van die zeldzame academici die hardop zeggen wat er mis is. De voorzitter van de NVvW las hem daarop onlangs nog de les:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/fijnproevers-en-het-lerarenregister
Recent was het FI nog prominent aanwezig bij dit AOB-evenement:
www.aob.nl/default.aspx?id=272&article=8653&q=help%20een%20homo%20in%20de%20klas&m=
Opmerkelijk in het verder prima AOB artikel over het schandaal in Purmerend is ook dit zinnetje: voor training bij oude, vertrouwde bureaus als APS en KPC was geen budget meer. Dat lijkt me toch eerder een geluk bij een ongeluk. De gecijferdheid flauwekul van APS bijvoorbeeld is zeker net zo schadelijk als de make shift happen gebakken lucht van CBE. En als we niet opletten heeft APS straks zomaar nog een termijn in de Commissie Onderwijs van Platform Wiskunde Nederland.
Maar goed, die rekendag. Rekendag? Een typisch voorbeeld van newspeak:
Doe de kwis zou ik zeggen:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/de-grote-rekenkwis-met-nieuwe-breinbrekers
Kijk vooral ook naar dat
Kijk vooral ook naar dat jeugdjournaal. De kinderen begrepen dondersgoed dat de nationale rekendag niks met rekenen te aken had, dat je uit een boek veel meer leert en dat je het beter nationale knutseldag kon noemen.
Deed me denken aan die
Deed me denken aan die onvergetelijk-foute dirigent Willem Mengelberg, die parafraseerde op :
"uit de mond der kinderen hoort men de waarheid"
(en daarbij de m en k verwisselde ; echt waar, tijdens een diner met koningin Wilhelmina in Amsterdam). Die parafrase is ongetwijfeld toepasbaar op die enthousiaste juf-zonder-benul in die video, je ziet (als je goed kijkt) die plank voor haar wiskundehoofd.
Wat heeft dat feestje trouwens gekost ? Wie heeft t betaald, uit welk budget ? Waarvoor dienstig ? Lijkt me dat de NvWL een probleem erbij heeft.
Jeugdjournaal. Die lieverdjes gaven dus aan : "niks geleerd, het was meer een knutseldag". Dat jeugdjournaal is overigens wel de meeste tijd een disaster, zeker voor jongere kinderen. Heeft niemand door dat dáár de ellende al begint ?
Link
Link
De raportage op jeugdjournaal over pretparkekenen staat hier jeugdjournaal.nl/item/496711-de-regenboog-bouwt-minibobsleebaan.html .
Geweldig, die kinderen zien
Geweldig, die kinderen zien heel goed dat zij vooral aan het knutselen zijn! De 'bevlogen' leraar kan dan wel beweren dat er drukt praktisch gerekend wordt, de werkelijkheid is volledig anders. In groepen (vanwege de competentie samenwerken waarschijnlijk) zit men vooral maar wat te knippen en te plakken om een soort werkend pretpark in mekaar te plakken. Gaat u eens PER LEERLING (!) observeren welk rendement er wordt behaald! De meeste kinderen doen het werk van het plakken en het knippen, sommige houden zich vooral bezig met het mondeling zaniken of de grote mond en een enkeling is bereid echt te gaan rekenen waarna de rest deze leerling met groot genoegen zijn gang laat gaan om aldus te kunnen profiteren van de rekenaar zonderzelf te hoeven denken.
DAT is de praktijk van dergelijke knutsellessen!! Het totale failliet van het samenwerkend 'leren' is hier erg duidelijk.
Hoe vaak heb ik dit niet gezien tijdens projecten b.v. waarbij ook veel geknutseld werd. Creatief?? Hoe kan iemand denken dat hier van creativiteit sprake is!
Geen theoreticus die dit (deze ECHTE gewone praktijk) in zijn modellen bedenkt en meeneemt natuurlijk. Want de modellen zitten altijd vol met kinderen die niets liever doen dan te rekenen om de wereld vooruit te helpen.
En over dat jeugdjournaal: dat slaat inderdaad maar wat vaak de plank mis. Zo wordt de bomaanslag in Boston vooraf ingedeeld onder het motto 'nog meer leuks in dit journaal'. Daarna heeft men het over een 'hardloopwedstrijd' en later over een 'marathon' zonder uitleg te geven over het aantal kilometers dat een marathon telt (Kilometers? Te moeilijk) terwijl men de jeugd tevens iets zou kunnen vertellen over de oorsprong van dit begrip. Daarna horen de jeugdige kijkers dat mensen samen komen om te 'bidduh'. Geen verdere uitleg.
De berichtgeving over Thatcher is helemaal om te huilen. 'Een leider' , 'sommigen waren voor' , 'anderen waren tegen'. Wat een totale leegte. Het lijkt precies op het dagelijkse radiojournaal van enkele miniuutjes voor volwassenen.
@ moby, hierboven (cit.) :
@ moby, hierboven (cit.) :
In groepen (vanwege de competentie samenwerken waarschijnlijk) zit men vooral maar wat te knippen en te plakken om een soort werkend pretpark in mekaar te plakken – – de meeste kinderen doen – – het plakken en het knippen, sommige houden zich vooral bezig met – – zaniken – – een enkeling is bereid echt te gaan rekenen waarna de rest deze leerling met groot genoegen zijn gang laat gaan om aldus te kunnen profiteren van de rekenaar zonderzelf te hoeven denken. DAT is de praktijk van dergelijke knutsellessen! !
Precies mijn ervaring (VO-klas, en WO-project) ook.