Wiskundeknobbels?

Lees www.intermediair.nl/vakgebieden/onderwijs/niks-geen-knobbel-wiskunde-te-leren Marian, iedereen kan wiskunde leren. En dan praten we over wiskunde, en niet over wat het FI wiskunde noemt in haar "strijd tegen de armoede van alleen maar puur formeel reken/wiskundeonderwijs waar (bijna) niemand gelukkiger van wordt als het gaat om het inrichten van een fatsoenlijk leven in een complexe wereld".

Wiskunde vakbekwaam? Rechtstreekse vragen aan de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren worden nooit beantwoord, en zeker niet publiek. Wel stuurt ze een brief naar de VK waarin ze Ruud Schotting subtiel verwijt het met de waarheid niet zo nauw te nemen. In die brief schrijft ze:

"Relevanter is dat een aantal jaren geleden door de toenmalige minister, met steun van de Kamer, het vak wiskunde B met ongeveer eenderde is teruggebracht."

Op 11-11-2009 deed ze hier over de mail ook al uitspraken over. Interessant om dat terug te lezen. Wie liegt er nu eigenlijk Marian? 

www.beteronderwijsnederland.nl/content/fijnproevers-en-het-lerarenregister

3 Reacties

  1. Als Duitsland zonder wiskunde

    Als Duitsland zonder wiskunde kan, waarom Nederland niet? 😉

    .

    – Hans Peter Klein (Lehrstuhl für Didaktik der Biowissenschaften, Goethe-Universität Frankfurt), Thomas Jahnke (Lehrstuhl für Didaktik der Mathematik, Universität Potsdam), ‘The consequences of competence orientation in maths’, Journal für Didaktik der Biowissenschaften (JfdB) 2,(2012) 1-9

    .

    “New competency-based examinations have recently been introduced in many federal states in Germany.”

    “Sixty three per cent of them achieved the lowest grade, “ungenügend” (6) on the typical German 6-scale grading. This was because the students were unable to answer the questions. Furthermore, the evaluation of the competency-based tasks and additional work sheet material provided showed that most of the information necessary to answer the questions correctly was provided for the students, in detailed descriptions, figures and tables. Thus, reading competence and everyday knowledge, not mathematical understanding, was entirely sufficient to fulfil most of the tasks successfully. Even basic mathematical knowledge was redundant.”

    www.didaktik-biowissenschaften.de/z_aktuellForschungIndex.html, (via: www.didaktik-biowissenschaften.de/Artikel/04-Artikel_mathe.pdf,

    .

    Biologie:

    .

    Hans Peter Klein (Lehrstuhl für Didaktik der Biowissenschaften, Goethe-Universität Frankfurt), ‘The new competence orientation: excellence or leveling effect?’, Journal für Didaktik der Biowissenschaften (F) 1, 1-11 (2012)

    www.didaktik-biowissenschaften.de/Artikel/02-Artikel_kompetenzorientierung.pdf, (via: www.didaktik-biowissenschaften.de/z_aktuellForschungIndex.html)

    .

    Nu duikt zelfs in Duitsland het woord 'competentie' op. Wat nu?

    bildung-wissen.eu/wp-content/uploads/2013/01/Lind-2012_kompetenz.pdf

    (via: bildung-wissen.eu/fachbeitraege/bildungspolitik/kompetenz-2.html)

     

     

     

     

  2. Foei, ‘Biowissenschaften’

    Foei, 'Biowissenschaften' zijn toch wel wat meer dan biologie. Denk aan biomedische wetenschappen? Of 'life sciences'? Wel goed als de topsector Life Sciences and Health bediend wordt met echte wiskunde. Toch jammer anders voor het wetenschappelijk onderzoek, en zeker voor de patiënten. Dan sta je toch raar te kijken met je competenties van afronden bij de HEMA-kassa. Nee, ik wil niemand te kort doen.

    Zie: de.wikipedia.org/wiki/Biowissenschaften

    Zie: www.top-sectoren.nl/lifesciences [of gaat het om snelle innovatie voor het bedrijfsleven met gebruik van wetenschappelijk onderzoek?, nou ja, ook dan moet je goed kunnen rekenen, CFO! De winst voor het bedrijfsleven, en de verliezen voor de belastingbetaler. Sorry, dit is te cynisch. De eurocrisis beïnvloedt  het gemoed. Wel positief blijven! De kenniseconomie – huh? – moet draaien. Laten we ons hier beperken tot de wiskunde, of wat daar nog van over is.]

    Deze blog loopt goed vol: www.beteronderwijsnederland.nl/content/mondiale-kenniseconomie 

  3. Fijne opmaak! 🙁 

    Fijne opmaak! 🙁 

    .

    Deze website lijkt WYSIWYG, en is het niet! Ik ga wel weer HTML inlezen.

Reacties zijn gesloten.