De Ontploffing

We zien dat de machthebbers in onderwijsland die zich ondernemers wanen al jaren bezig zijn om plofproducten op te kweken. En nog iedere dag zien we nieuwe initiatieven op dat gebied.

Zo is men in het MBO al vele jaren bezig plofwerknemers af te leveren, snel gekweekt, zonder echt vlees op de botten. Waterige inhoudsloze producten die in treurige portfolio's gehuld er vetgemest uitzien, maar meteen al door de poten zakken. Veel ondernemers, vooral in het MKB, komen er nu achter dat ze met dat soort plofproducten worden opgescheept. Maar het zal nog veel tijd kosten om nieuwe vakkundige kwekers op te leiden, in plaats van personeel dat alleen kraantjes open kan zetten en sluiten.

En dan hebben we de Raden, met de overheid op de achtergrond. In plaats van stevige leraren die hun vak verstaan en die ze serieus moeten nemen als de koers van hun school moet worden uitgezet, zien ze het liefst massale stallen voor zich waarin een initiatiefloze massa het echte krachtvoer onthouden wordt. Hun personeel wordt bezig gehouden met talloze nieuwe taken en taakjes, bezwijkt onder al dat gedoe dat iedere dag weer op hen afkomt. Die plofkippen worden gevoerd met duur spul uit dubieuze bedrijven, die consultants, innovators, coaches en owners allemaal voor ze bedenken. Dat wordt massaal wordt ingeslagen.
En als een enkele leraar zich wil roeren, een echte stevige kip wil worden en ook zeggenschap opeist, wordt dat onmogelijk gemaakt. Zoals de AOb me vertelde heeft de VO-Raad de minister een brief geschreven dat het voorstel van de bonden voor een wet Zeggenschap in een diepe la opgeborgen wordt. In plaats daarvan laten ze hun marionet, de staatssecretaris Dekker, verklaren dat die wet niet nodig is omdat zoiets wel in een Professioneel Statuut geregeld wordt. Dat document mogen de leraren, vindt de VO-Raad, zonder landelijke steun van een wet, zelf proberen overeen te komen met hun schoolleiding: dat Professioneel Statuut ziet de VO-Raad het liefst alleen maar als een model. 

En dan de nieuwste plofkip-operatie. De lerarenopleidingen die waterige leraren binnen zes weken als het kan willen opkweken. Inhoudsloze, vakonkundige trieste wezens die snel op de markt moeten komen. Maar die voor productie en hoge winsten zorgen. 

Het wordt tijd voor De Ontploffing. Leraren wordt hanig! En zorg ervoor dat deze staatssecretaris elke ochtend zijn bed uit moet springen omdat het gekraai verder slapen onmogelijk maakt.

 

9 Reacties

  1. Plofministerie?

    Zouden we soms te maken hebben met een plofministerie van onderwijs ? Gevoed met brainless procesmanagementvoer en onderuitgaand door minutieus uitgevoerde, inhoudschuwende procedure praktijken?

  2. Trek de champagne open voor

    Trek de champagne open voor het intellectuele nivelleringsfeest.

  3. MBO, VO, het verhaal is

    MBO, VO, het verhaal is hetzelfde. Waar ik me voor schaam is dat academische collega's het maar laten gebeuren. Het Toekomst Telt rapport van Plomp en zijn DUDOCkliek, het eindrapport van cTWO, Siersma die Van Streun zijn gang laat gaan, het aanstellen van onderwijsvandalen als hoogleraar (dezelfde …). Wie roept er een keer STOP? Ik. Schaam jullie allemaal.

  4.  Nederland bij de ‘top

     Nederland bij de ‘top performing countries’ 🙂

    .

    Arbeidsvoorwaarden: “In the Dutch system, the schools are responsible for hiring teachers, but teachers’ compensation and working conditions are set by national negotiations between the government and the teachers union.”

    .

    Lerarenopleiding: “The Dutch Ministry of Education, Culture and Science is responsible for setting the standards for entrance into the teacher education institutions, for the curriculum of those institutions and for teacher licensure, thereby giving it substantial control over the quality of teachers in the Netherlands.” (met uitwerking)

    .

    Leraren: “In recent years, the Netherlands has developed a severe shortage of teachers. This appears to be the result of a combination of factors, some of them demographic, some economic, some having to do with a decline in the perceived status of teachers and some having to do with what the teachers perceive as government intruding in recent years on their professional prerogatives.”

    www.ncee.org/programs-affiliates/center-on-international-education-benchmarking/top-performing-countries

     

     

     

  5. Wiskunde: “the almost

    Wiskunde: “the almost legendary effectiveness of the Dutch approach to mathematics teaching;”

    (…)

    “Freudenthal’s emphasis on having the student draw the principles of math from real life and on applying what he or she is learning to real life have carried over into other aspects of the Dutch curriculum, which is generally very well thought of among observers around the world. In many other countries with a strong curriculum, one can see that the Ministry is clearly in charge and the source of the curriculum. But in the Netherlands, consistent with the Polder mentality, the broad agreement on curriculum appears to be a result of the Dutch consensus-building process. Because that is so, once a consensus is reached, it becomes very easy to implement, because it arose organically, as it were, from within the system, rather than being imposed on it.” 

    .

    Hervormingen: “In 2006, the Netherlands’ coalition government decided to embark on a series of reforms in conjunction with the European Union’s education goals for 2010. These included more autonomy for schools, a move towards smaller schools (or schools within schools, where this was not possible), free textbooks, and streamlined funding.”

    www.ncee.org/programs-affiliates/center-on-international-education-benchmarking/top-performing-countries

  6. Prachtig geformuleerd,

    Prachtig geformuleerd, uitstekend gevonden vergelijking! Wat ik nog mis is de condities waaronder de plofleraren gehouden worden: ze kunnen vrijwel geen kant uit.

Reacties zijn gesloten.