——————————————————————–
———————-
LERAAR24.NL
Leraar24.nl is opgericht door Kennisnet, het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit, SBL en Teleac/ NOT en heeft als doel bij te dragen aan de professionalisering van leraren.
“Het gebruik van Leraar24 uur zal aanzetten tot professionaliseringsgedrag.” Prof. Rob Martens
"Wanneer we door de oogwimpers naar de effecten van leraar24 op professionalisering van leraren kijken dan kunnen de uitkomsten niet anders dan als zeer positief worden gezien. Veel verwachtingen zijn zelfs overtroffen. De conclusie moet dan ook zijn dat we vanuit het onderzoek rond Leraar24 sterk aanbevelen het initiatief voort te zetten. Het Nederlandse onderwijs is er klaar voor!” ‘Leraar 24. De balans na 3 jaar’ (rapport n.a.v. onderzoek o.l.v. Prof. Rob Martens van het Ruud de Moor centrum)
“Deze internetsite wordt door Leraar24 met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld.”
“Elk thema is uitgewerkt in informatieve video's die samen met verdiepende informatie een rijk dossier vormen. De organisaties achter Leraar24 zorgen voor kwalitatieve en betrouwbare informatie.”
“Leraar24 is er vóór en door leraren”.
Dat ‘dóór leraren’ is nog te bescheiden uitgedrukt. Ook onderwijsadviesbureau’s hebben materiaal aangedragen, inclusief links naar hun websites.
De site bevat veel informatie, ook over wetenschappelijke onderwerpen zoals de theorie van de meervoudige intelligenties, systeemdenken, dit alles inclusief onderzoeksresultaten en toepassingen voor het onderwijs.
Voorbeeld: *Braingym in het onderwijs*:
"Door gebrek aan beweging wordt het ‘complete leren’ (leren met alle hersendelen) te weinig geactiveerd. Dat kan blokkades veroorzaken en daardoor het leerproces verstoren. Fysieke oefeningen waarbij de eigen middenlijn overgestoken wordt en eenvoudige (zelf)massages en stretchoefeningen helpen om blokkades op te heffen. Door deze bewegingen wordt de samenwerking tussen beide hersenhelften en van en naar de zintuigen weer hersteld. Deze inzichten hielpen Dr. Paul Dennison om later met behulp van kinesiologie een educatief programma te ontwikkelen, educatieve kinese. Sindsdien zijn er verschillende benamingen en methoden ontstaan voor het werken met braingym-oefeningen, waaronder Touch for Health, Woordblind, Stress-release en BrainGym.
Onderzoeksresulaten:
- leestempo verbetert met gemiddeld 8 woorden per minuut
- leesvordering is toegenomen met gemiddeld 5 maanden
- Onder elkaar optellen is gemiddeld met 3.6 maanden vooruit gegaan
- Onder elkaar aftrekken is gemiddeld met 6 maanden vooruitgegaan.
- Verbeteringen bij concentratie, ruimtelijke oriëntatie, oog-handcoördinatie, lange- en korte termijngeheugen, inzicht, het handschrift
- Verminderding van agressie.
Op enkele scholen in Nederland wordt ‘braingym’ inmiddels toegepast in de klas. Zo zijn er per vakgebied specifieke oefeningen te doen. Aan het begin van de ochtend beginnen vier oefeningen PACE genoemd: Positive, Active, Clear en Energy. Oftewel vice versa: water drinken, hersenknoppen masseren, de kruisloop en in de knoop/uit de knoop.”
Op de website staan honderden video’s.
Een aantal titels van de video’s: Breinbewust onderwijs, 21th century skills, Creatief denken, Het leren van de toekomst, De 6 denkhoeden van Edward de Bono, Denkvaardigheid m.b.v. de CoRT methode van de Bono, Activerende leerstrategieën in het PO, Activerende didactiek, Handelingsgericht samenwerken, Stimuleren van cognitieve vaardigheden, Naturalistische intelligentie, Visueel ruimtelijke intelligentie, Duurzaam talent, Duurzaam leren, Meedoen aan klimaatonderzoek, Lichaamstaal, Gelukslessen, Games in het onderwijs, Structuur aanbrengen met getalkaartjes, Teamonderwijs op maat (TOM), Wereldburgerschap, Hersenvriendelijk leren, Breinbewust leren, Natuurlijk leren, Hart-brein-leren, Mindmappen, Conceptmappen, Systeemdenken, Maakbaarheid van het brein, Kernreflectie, Braingym, Duurzame ontwikkeling in het onderwijs, Competenties in beeld, Competenties bewijzen m.b.v video, Flipping the classroom, Tablets en ipads in de klas, ROTOR-model: onderwijs in ontwikkeling, Onderzoekende leraar, Excellente leraar, Leren & innoveren, Onderzoek in de klas, Persoonlijk ontwikkelingsplan in teamverband, Handelingsmodel rekenen, Handelend rekenen, Opbrengstgericht rekenonderwijs, Rekenen: rijk rekenprobleem.
Video: [Kernvisie methode]
Wim Bouman is dé ontwikkelaar van de Kernvisie methode. Hij is eigenaar van BouwmanCoaching. Hiervoor was hij accountmanager bij Stegeman
. Wim Bouman was zo vriendelijk om een reactie en een link naar zijn website te plaatsen.De reactie van Wim Bouman bij deze video:
"De Kernvisie methode is door mij ontwikkeld: door de leerling de informatie rechtreeks in het lange termijngeheugen te laten zetten hoeft het niet meer te herhalen. Dit in het hoofd zetten doet de leerling door de informatie in het hoofd te projecteren, waardoor de hersenen, bijvoorbeeld het woordbeeld hebben geregistreerd. Voor rechtsgeoriënteerde leerlingen een eenvoudige actie, welke direct tot resultaat leidt."
Quote's uit de video:
- De kernvisiemethode laat kinderen informatie rechtstreeks in het langetermijngeheugen zetten.
- Deze methode is "vooral geschikt voor 'rechtsgeorienteerde kinderen'.
Wim Bouman is elders in dit blog besproken.
Op 'Leraar24' vindt men veel tips over toepassingen van de theorie van de meervoudige intelligenties.
Video [Logisch mathematische intelligentie]
Quote's:
- Sommige leerlingen hebben moeite met het logisch-mathematische. Daarom gaan we in de breukenles ook uit van andere intelligenties.
- Leerlingen mogen met zijn tweetjes rekensommen oplossen. Leerlingen mogen daarbij rondlopen, dat is een motorische intelligentie, en ze mogen samenwerken, dat is een interpersoonlijke intelligentie.
- Zodra ze aan een ander de som kunnen uitleggen, hebben ze het te pakken.
- Het fijne is het hoge rendement dat dit oplevert.
Video [Visueel ruimtelijke intelligentie]
Quote’s:
- We werken in het onderwijs alleen maar met taal. Als je andere gedeelten van de hersenen gaat gebruiken, dat visueel ruimtelijke gedeelte, dan zie je dat kinderen veel actiever worden.
- De linker en de rechterhersenhelft worden met elkaar gecombineerd zodat de leerlingen de begrippen beter kunnen onthouden.
Video [Durven Delen Doen: vwo-Xtra]
Commentaar bij de video: "In Expeditie Durven, Delen, Doen krijgen scholen gedurende twee jaar de kans om met een financiële impuls en ondersteuning van experts te laten zien of hun innovatie tot de beoogde resultaten leidt. Vwo-Xtra is speciaal bedoeld voor leerlingen die aan meer uitdaging behoefte hebben."
Quote’s:
- De leerlingen krijgen allemaal een intelligentierapport, een geschreven rapport waarbij bij alle 8 intelligenties commentaar staat en of ze daar ontwikkelpunten hebben.
- In de aardrijkskundeles staat vandaag de intrapersoonlijke en muzikaal-ritmische intelligentie centraal. Leerlingen gaan op zoek naar liedjes die met aardrijkskunde te maken hebben.
Video [Maakbaarheid van het brein]
Deze video bevat een les van Gerjanne Dirksen.
Gerjanne Dirksen is *elders in dit blog* besproken. Ze studeerde bedrijfskunde en werkte als management-consultant. Hierna werd ze oprichter en directeur van het BreinCentraalLeren Instituut.
Op twitter stelde ze onlangs de vraag of er al scholen zijn die experimenteren met de trilplaat. Dirksen: “Twee minuten op een trilplaat met 30 Hz gedurende 5 dagen per week verbetert de aandacht en het geheugen; de cognitieve performance stijgt met 15%. Voor mensen met ADHD is de trilplaat net zo effectief als ritalin. “
Video's [Breinbewust onderwijs: leren] [Breinbewust onderwijs: relatie] [Breinbewust onderwijs: de leeromgeving] [Breinbewust onderwijs: tips]
In deze video's houdt Kees Vreugdenhil een monoloog. Hij wordt er aangekondigd als ‘expert hersenontwikkeling en leerprocessen’.
Commentaar bij één van de video's: “Brein expert Kees Vreugdenhil legt uit hoe het kinderbrein zich ontwikkelt en hoe je als leraar hier rekening mee kunt houden in het leerproces.”
Brein expert Kees Vreugdenhil (elders in dit blog besproken) studeerde sociale pedagogiek en heeft een eigen adviesbureau: ‘Vreugdenhil Onderwijsontwikkeling’.
Quote's uit de video's:
- Uit neurowetenschappelijk onderzoek weten we nu dat we bij het leerproces de context iedere keer moeten veranderen, net ietsje anders, want anders slijt het niet in.
- Het is bij neurowetenschappers vrijwel onomstreden dat het brein zich ook ontwikkelt onder invloed van de omgeving.
- We moeten naar een doelgerichte rijke leeromgeving. Een kale ruimte, zoals je die in het voortgezet onderwijs vaak tegenkomt, is niet zo’n geslaagd fenomeen.
- ’ADHD-achtige’ leerlingen hebben een rustige leeromgeving nodig.
- Neurologen weten nu precies waar de verschillen tussen jongens en meisjes in het brein aanwezig zijn. We weten nu dat jongens meer handelendgericht moeten leren rekenen en meisjes moeten meer talig leren rekenen.
De beelden aan het begin van een paar video's suggereren dat Vreugdenhil bezig is met breinonderzoek. Er verschijnt het onderschrift 'expert hersenontwikkeling en leerprocessen'. Dat hij een adviesbureau heeft wordt verzwegen.
Video [Mindmappen]
Commentaar bij de video: “Mindmappen is een techniek om je hersens beter te gebruiken waardoor leren leuker en makkelijker wordt. Volgens deskundigen kun je met mindmappen meer informatie verwerken, complexe informatie structureren, een beter overzicht houden en sneller leren.”
Video [Studiogesprek Duurzaam Onderwijs]
Commentaar bij de video: “Duurzame ontwikkeling staat politiek en maatschappelijk hoog op de agenda. Tekorten aan voedsel, een opwarmend klimaat, tekorten aan grondstoffen en een financiële crisis treffen elke wereldburger direct of indirect. De problemen van nu vragen om structurele oplossingen die ook op lange termijn houdbaar zijn. Duurzaam onderwijs, hoe deze dan ook wordt vormgegeven, is daarmee een noodzaak geworden.”
Guus Geisen (*elders in dit blog besproken*) is werkzaam bij onderwijsadviesbureau IRISZ.
Quote's van Guus Geisen in deze video:
- Duuzaam onderwijs is heel belangrijk. Dit volgt uit nieuwe ontwikkelingen vanuit hersenonderzoek: het brein ontwikkelt zich heel erg in de jongste fase. Wil je muzikaliteit ontwikkelen dan moet je er van jongs af aan mee beginnen, om de mogelijkheden van het brein zo optimaal mogelijk te benutten. Als wij kinderen betrekken bij duurzame vraagstukken pas nadat ze van school zijn gegaan dan is het brein naar zijn duurzaamheid niet ontwikkelt. In het brein zijn daarvoor nog niet voldoende verbindingen gecreëerd. Je moet het brein voorbereiden op zaken die in de toekomst belangrijk zijn.
- Een van de belangrijkste essenties van het geheugen van kinderen is dat iets betekenisvol is. Als je begint met de leerstof, dan zie je dat dat voor kinderen niet betekenisvol is en dan zie je dat het brein zegt: ‘meteen deleten’.
- Alle vakken zoals die nu gegeven worden zijn niet betekenisvol. Het onderwijs moet dan ook wezenlijk kantelen.
- Kinderen zijn vanaf de geboorte systeemdenkers. Dan komen ze naar school en maken we van hun lineaire denkers. Dan komen ze van school af en vertellen ze: ‘Ik heb geen idee wat ik kan doen met datgene wat ik op school geleerd heb’. Het is dus zonde van de investering.
——————————————————————–
Wat een gekkenhuis aan
Wat een gekkenhuis aan meningen. Hoe kan een leerkracht hier iets mee? Ik moet denken aan de bladenafdeling van een boekhandel: zoveel geschreeuw van zovele kanten. De filosoof/pedagoog schreeuwt nog het hardst om aandacht.
Laten we vooral niet vergeten dat al die kritiek op het huidige onderwijs dus kritiek op het vernieuwde onderwijs is. Of tal van vernieuwingen blijken steevast maar niet door te dringen tot de werkvloer vanwege een hoog gebrek aan realiteitszin, of die vernieuwingen zijn inderdaad toegepast en hebben kennelijk belabberde resultaten geboekt.
In het eerste geval moet de filosoof zich eens achter oren krabben: de werkelijkheid beantwoordt kennelijk niet zo simpel aan zijn wensdromen zoals hij ons die voorspiegelt. In het tweede geval zouden de vernieuwers van hierboven zich eens achter de oren moeten krabben, want hun voorstellen werken blijkbaar niet: ze geven in feite kritiek op onderwijs dat vernieuwd werd naar hun voorstellen.
Maar dit is de situatie waarin de leerkracht verkeert: een kakafonie van ijle wensen betreffende zijn bezigheden, terwijl de leerkracht met een groep echte mensen te maken heeft die iets moeten weten aan het eind van een periode.
“Jos Elbers is geen schurk.
"Jos Elbers is geen schurk. Geert Dales is geen opportunist. Ze zijn beiden energieke bestuurders, die gewend zijn volle kracht vooruit te gaan. Juist daarom is er een stevig toezicht nodig, dat een tegenwicht kan bieden tegen al te veel dadendrang, om te voorkomen dat er brokken worden gemaakt in de organisatie."
Een gotspe. Om nog even het geheugen op te frissen: de toenmalige toezichthouders van Inholland regelden achter de rug van Geert Dales om diverse profijtelijke deals met Jos Elbers (Zie "De Onderwijsbubbel,pag. 221). Toezichthouders zijn geen garantie tegen brokkenpiloten. Ze maken de brokken zelf.