Lees deze blog ook in relatie tot het eindrapport van cTWO, de commissie voor de Toekomst van het Wiskunde Onderwijs:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/denken-en-doen-siersma-en-de-rekenmachinelobby
2012 eindigde met de commotie over de verplichte rekentoetsen. Voor een samenvatting zie
www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/verplichte-rekentoetsen
Niemand kan meer ontkennen dat het rekenonderwijs in de afgelopen 40 jaar verwoest is en wat de rol was van het Freudenthal Instituut in dat proces. Onduidelijk nog is hoe op het FI het roer in 2013 om gaat. In Utrecht heet het wiskundegebouw nu de Hans Freudenthal Building. Marja van den Heuvel-Panhuizen, de projectleider van het veelbesproken TAL-project waarmee de verwoesting definitief in gang werd gezet, is tijdelijk geparkeerd bij sociale wetenschappen. Denk aan Theo Wubbels die ook het pamflet ondertekende waarin gesteld werd dat dat realistische rekenonderwijs echt het beste van het beste is. Paul Drijvers (cTWO, CvE, management FI) vertrekt naar CITO en er schijnt een nieuwe directeur gevonden te zijn die de huidige interim directeur Harry Eijkelhof (denk aan het mislukte ANW) gaat opvolgen. Zou daar nog advies over gevraagd worden in het land?
Een nieuwe lente, een nieuw geluid?
Hier zijn een paar (ongeveer 10) aandachtspunten:
1. Herstel van het rekenonderwijs. Onderscheid tussen trucjes en methoden.
2. Herstel van het wiskundeonderwijs voor scholieren die geen harde beta vervolgstudie kiezen.
3. Wakker worden uit het denkactiviteitendromenland.
4. Ook wiskunde voor iedereen moet wel wiskunde zijn.
5. Houd op over een ondersteunende rol van de GR bij algebraische vaardigheden. Niemand gebruikt later die GR.
6. Terugdringen van de invloed van de realistische rekendidactiek in de andere schoolvakken.
7. Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.
8. Ophouden met flauwekulcontexten (driehoekige koffievlekken en zo).
9. Alleen met abstractie wordt wiskunde (weer) betekenisvol (op school).
Leek me wel relevant, in de nasleep van de Boaler affaire. De blog over deze hoax blijft leerzaam:
When Academic Disagreement Becomes Harassment and Persecution
Overigens, Drijvers blijft op het FI wel onderzoek doen naar ICT en algebra. Meer over dit onderwerp hier:
www.few.vu.nl/~jhulshof/algebra.pdf
18-1=17:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/de-nrc-vandaag-18-117
www.few.vu.nl/~jhulshof/17.pdf
Nummer TIEN
Nummer TIEN
Oefenen, oefenen, oefenen; het enige dat leidt tot echte vaardigheid!
In plaats van de
In plaats van de denkactiviteiten, ik hang hem maar aan 3.
Een echte Utrechtse lente is nog ver weg vrees ik:
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/social-sciences-shining-wetenschap-en-techniek
APS en TI-Nspire: http://www
APS en TI-Nspire: www.beteronderwijsnederland.nl/forum/ti-nspire-vrije-opdracht-1
De olifant die de FI-sprookjes
De olifant die de FI-sprookjes uit…..: www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/staartdeling-terug-engeland-rekenniveau-moet-omhoog
De winter komt er weer aan:
De winter komt er weer aan: www.beteronderwijsnederland.nl/content/nieuwe-examenprogrammas-wiskunde-het-onderwijzen-en-toetsen-van-wiskundige-denkactiviteiten
Hoop doet leven. De nieuwe
Hoop doet leven. De nieuwe directeur sprak zich uit tegen de GR. Maar alleen nog op persoonlijke titel. De vraag is wanneer er een eind komt aan de macht van de oude garde:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/nwo-nro
APS controleert nog steeds
APS controleert nog steeds het Platform Wiskunde Nederland. Het is niet anders.
Kwak kwak edukwakzalverij
Kwak kwak edukwakzalverij:
www.didactiefonline.nl/47-uncategorised/12649-reken-en-wiskundeonderwijs-voor-2032
Schadelijke website
Schadelijke website geblokkeerd
??
www.didactiefonline.nl
www.didactiefonline.nl/47-uncategorised/12649-reken-en-wiskundeonderwijs-voor-2032
Schadelijk ja. Geblokkeerd niet.
Zomer 2016:
Zomer 2016:
www.uu.nl/onderzoek/freudenthal-instituut/over-ons/medewerkers
Het dromenland van de
Het dromenland van de wiskundig activiteiten anno #Schnabel2032, de professor vertelt:
www.onderwijsvanmorgen.nl/wiskundig-denken-wat-is-het-precies/