Morgen wordt het eindrapport van cTWO, de Commissie voor de Toekomst van het Wiskunde Onderwijs, gepresenteerd. We bidden God en Allah op onze blote knieen dat deze nooit gefunctioneerd hebbende commissie nu eindelijk opgeheven wordt.
Beste Roel, prik de proefballonnen over het samenvoegen van Wiskunde B en D door, zorg dat voor Wiskunde B de reparatievoorstellen van de resonanscommissie worden geimplementeerd, en stel een nieuwe commissie in om Wiskunde A een zinvolle invulling te geven. We staan op een keerpunt:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/transfer-en-transitie
De voorzitter van de commissie heeft destijds mijn afdelingsvoorzitter over de telefoon uitgelegd dat het allemaal dik in orde was met de leerstoel voor de projectleider van het TAL-project, en in het Nieuw Archief voor de Wiskunde een betoog gehouden over stoorzenders. Wiskunde A, het nu meest gekozen examenvak wiskunde, is voortgezet realistisch TALrijk rekenen dat nergens toe dient. Meer daarover hier:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/tussendoelen-en-toekomst-met-talrijk-onderwijs
www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/verplichte-rekentoetsen
staff.science.uva.nl/~craats/Kanttekeningen_open_brief.pdf
Marian, de profeten zijn door de mand gevallen:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/gezocht-wetenschappelijk-geschoolde-collegas
Laat de Boaler farce je ogen openen:
When Academic Disagreement Becomes Harassment and Persecution
Generaties zullen je dankbaar zijn.
Vriendelijke groet, Joost
portal3.rdmc.ou.nl/rib
portal3.rdmc.ou.nl/rib/app/player.jsp?topic=762 .
Het Ruud de Moor Centrum helpt bij rekenen
Uit de kennisbank 'Rekenen door Denken':
“Vermenigvuldigen betekent ‘tot een veelvoud maken’ of ‘in aantal doen toenemen’. Denk maar eens aan de konijnenberg: konijnen vermenigvuldigen zich.”
“Vermenigvuldigen wordt te vaak vooral, of zelfs alleen gekoppeld aan de verkorte notatie. Het symbool ‘x’ staat centraal. Dit lijkt overigens erg op ‘+’ wat voor sommige kinderen verwarrend is, het zijn allebei kruisjes. Verkorte notatie met symbolen wordt soms te gemakkelijk en te vroeg ingezet, zodat het betekenisloos is.”
“Het aanleren van de tafels is uiteraard een proces op zich. Het gevaar is dat je gedachteloos maar wat voor je uit zit te zeggen.”
Wat een treurigheid. Ik stel
Wat een treurigheid. Ik stel voor dat we de letter l (verwarrend, lijkt teveel op 1), misschien de i (korte l) en natuurlijk het cijfer 0 meteen maar gaan verbieden. Wat een enorme verwarring voor die kinderziel
Wat een idioot! Sorry hoor,
Wat een idioot! Sorry hoor, maar dat misverstand heb ik nog nooit meegemaakt. Anders lijkt me één keer uitleggen voldoende om het verschil te maken. Zijn we gelijk af van dat rare 'erbij ' .
Eigenlijk vinden deze idioten
Eigenlijk vinden deze idioten dat niets gedachteloos mag gebeuren. Hoe verstikkend dat is wordt misschien duidelijk als we rekenen door ademhalen vervangen. Maar pas er voor op om te generaliseren. We hebben niet alleen met idioten te maken maar ook met vandalen. Er is weinig verschil tussen het opblazen van oude monumenten vanwege een religieuze overtuiging en het verwoesten van vakinhoud in de betavakken omdat de betakken van en voor iedereen moeten zijn, net als huisvesting, eten en drinken.
Meer over “denkactiviteiten”
Meer over "denkactiviteiten" in de eindrapportage van cTWO:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/denken-en-doen-siersma-en-de-rekenmachinelobby
hetkind.org/2012/12/20
hetkind.org/2012/12/20/rob-martens-in-woord-en-beeld-school-dat-is-voor-als-ik-offline-ben/ .
@lonesomejoe
Prof. Rob Martens van het Ruud de Moor Centrum:
"In strafkampen en door lopende band werk worden iemands kansen om zich competent te voelen geminimaliseerd en dat geldt ook voor wiskunde-onderwijs."
Martens behoort weer tot een
Martens behoort weer tot een derde categorie.