Almere

Ik ken Almere. Ik woon er en heb er in het onderwijs gewerkt. Dat was in een tijd dat er niet genoeg leerkrachten waren voor de vele basisscholen van deze groeigemeente. Almere vluchtte naar voren onder het motto: "Het kán in Almere". Dus werd de onderwijsvernieuwing grootschalig ter hand genomen. Schoolbesturen moesten fuseren, het openbaar werd onderwijs middels een stichting op afstand gezet, de onderwijsvernieuwing was de heilige graal en er werden op grote schaal onderwijsassistentes voor de klas gezet en zij-instromers binnen gehaald. Vandaag lees ik twee berichten op lokale websites. Het eerste maakt melding van de slechte resultaten van de VO-scholen in Almere op de lijst van Dronkers. Het tweede bericht is een wanhoopsblog van een ervaren juf. Comentaar verder overbodig

10 Reacties

  1. Ik heb dit stuk doorgestuurd

    Ik heb dit stuk doorgestuurd naar de mensen die in de Onderwijscoöperatie met de Professionele Ruimte bezig zijn.

  2. De situatie is nog

    De situatie is nog krankzinniger geworden dan ik kon vermoeden. Externe bureaus inhuren?? Wat een ongelooflijke blijk van onvermogen van het directoraat!

    De directeur die zelf ook nog lesgeeft, blijkt het dichtst bij zijn collega's te staan. Ik hoor ze nog zuchten over hun problemen met een klas: leuk, want zulke problemen ondervonden zijn collega's ook.

    Toe kwam de directeur die helemaal geen les meer gaf, maar nog wel dag in dag uit in de school aanwezig was. Collega's bemerkten al hoe hun directeur soms neigingen tot zweven begon te vertonen en dan wel in het bijzonder nadat er cursussen waren gevolgd. De ijle hoogten van de theorie schenen de 'werker' die ooit ook mede in  de modder stond, enige wanen te hebben bijgebracht. Dit bleek dan uit voortstellen die b.v. een soort gedrag hadden aangemoedigd dat we nog nooit bij die 'eerste onder de gelijken' hadden aangetroffen. Die eerste begon plotseling te verlangen dat we 'hulpvragen' ginegen stellen aan hem/haar, zelfs wanneer we geen hulpvragen hadden. Men zag het gebeuren: de ivoren toren heeft kennelijk aantrekkingskracht.

    Daarna kwamen er de bovenschoolse directeuren. Nog verder verwijderd van de werkvloer! En we zien dus hier hoe zulke zwevers externe bureaus beginnen in te schakelen. Wat een enorm smijten met geld is dit alles, want de resultaten staan in GEEN ENKELE verhouding tot de investeringen!!

    Ik weet zeker dat de gechiedenis dit tijdperk enorm zal blameren als het om smijten met onderwijsgeld gaat in combinatie met zeer ijle verwachtingen die niet werden waargemaakt! Ook met 'dank' aan WSNS die het onmogelijke verwachtte van de basisschool.

    N.a.v. de moderne aandacht voor ´pesten´ zie ik nog een reden voor het belang van speciaal onderwijs. Sommige leerlingen die in een ´gewone´ groep gemakkelijk slachtoffer worden van pesterijen (ze kunnen zich eenvoudig niet verweren; ontberen de hardheid en de sluwheid) kunnen opbloeien in het speciaal onderwijs en daar wel kameraden vinden. 

  3. De nieuwe nieuwe website is

    De nieuwe nieuwe website is nu wel prettiger werkbaar. De kadertjes om berichten zijn helaas vaak te nauwsluitend!

  4. Adviesbureau nodig? CBEgroup

    Adviesbureau nodig? CBEgroup staat klaar! Met de forumule van Lenssen en Pollen:

     

    Boardroom Classes

    Leo Lenssen heeft samen met Pim Pollen (CBE Consultants Amsterdam) een formule ontwikkeld waarbij bestuurders in het publieke domein (onderwijs, corporaties, zorg- en welzijnsinstellingen) in kleine groepen gedurende een periode van ongeveer een jaar collegiaal werken aan verdieping en versterking van het eigen functioneren. Deze masterclass-formule heeft de naam 'Boardroom Classes' gekregen, wordt georganiseerd door CBE en heeft de vorm van maandelijkse bijeenkomsten.

    Leo Lenssen modereert de bijeenkomsten en verzorgt inleidingen, samen met Pim Pollen en Jan Gispen. De formule is uiterst succesvol gebleken. Inmiddels is voor de derde maal de Boardroom voor bestuurders in het Voortgezet Onderwijs gestart, voor de tweede maal een Boardroom voor bestuurders in het Primair Onderwijs en een gemengde Boardroom voor bestuurders uit het Primair en Voortgezet Onderwijs. (Deze formule wordt ook toegepast op verzoek van schoolbesturen voor het eigen bestuur en de eigen directieleden.)

    www.leolenssen.nl/onderhanden.htm

     

     

  5. Ik schreef al eens over het

    Ik schreef al eens over het door CBEgroup nu teruggetrokken CBEtimes.pdf:

     

    Laat een kamercommissie dit blaadje uitspellen. Over BON schrijft de anonieme flinkerd (is het Pim Pollen pal naast Sjoerd Slagter's verhaal over de Board Room op pagina 3):

     "Hun claims vragen om commentaar. Niemand is tegen goed opgeleide docenten. Investeren in kwaliteit en professionaliteit waardoor leerlingen betere leerresultaten behalen is wat alle betrokkenen bij het onderwijs willen. Ook aanhangers van het nieuwe leren. Wanneer echter docenten hun vak weer terugkrijgen, zich als een slak in hun huis terugtrekken, is door niemand te zien of zij al hun capaciteiten inzetten om alles uit de leerlingen te halen."  

  6. Zo… Almere heeft een

    Zo… Almere heeft een convenant onderwijsimpuls op papier weten te persen en alle deelnemers denken dat zij iets bereikt hebben, drinken een glas en doen een plas.

    Met regelmaat moet ik denken aan die USSR: ook daar hoorden de inwoners voortdurend hoe zij alweer op weg waren naar een geweldige situatie. Intussen was de malaise op de 'vloer' steeds weer zonneklaar voor de gewone mensen. De beleidsmakers waren echter steeds opnieuw weer tevreden als zij hun zoveelste papieren plan hadden weten te bedenken. De ellende van het Nederland van nu (en ook die van andere landen): we zitten boordevol mensen die uitstekend kunnen zwammen over macro-situaties; allemaal weten ze prachtige plaatjes voor te spiegelen, wat natuurlijk niet erg moeilijk is.

    Zelden hoort men concrete invullingen van zulke hemelbestormers. Het blijft bij macro-prietpraat. De werker op de vloer weet precies waarom het maar niet wil lukken, dat realiseren van al die vrijblijvende prietpraat van lieden die voor de zoveelste keer de schijn wekken iets op te lossen.

    Het onderwijsschip is lek geslagen en intussen vergaderen overheden voortdurend over reddingsplannen waarbij de belangrijkste voorwaarde schijnt te zijn: de geslagen lekken mogen niet worden gedicht.

    Ooit werkten wij zonder al die uitgebreide flauwekul van tallozen die papier weten te produceren. En wij wisten uitstekend onderwijs te verzorgen zonder de babbels van zulke holle vaten.

     

     

  7. PS Die foto, ik krijg hem

    PS Die foto, ik krijg hem niet scherp. Ik kan niet goed zien of het Molenkamp is.

Reacties zijn gesloten.