(Verder hieronder MEER INFORMATIE over “Wiskunde Vakbekwaam”)
Excellentie, Als U dit weer eens leest, U kunt klikken op de hoofdletters, dan krijgt U referenties of andere informatie in een nieuw venster.
De eerste keer dat ik U zag optreden was in Leiden bij het BON-symposium. U trad daar dapper en met open vizier een zaal tegemoet waarin de emoties hoog opliepen. Ik was toen een toevallige passant, net lid van BON, even terug op mijn alma mater. We zijn inmiddels een paar jaren en een crisis verder, en het was weer heftig vorige maand. Waarom waren die leraren weer zo boos? Niet over hun salaris, maar over het dedain van politici als Ton Elias en over de visieloosheid van de minister, zo schreef rector Gerard Olthof in de VK.
In zijn column pakte MARC Chavannes dit probleem op. Terecht viel hij zowel U als de leraar bij. Maar hij schreef ook: Beertema vroeg deze week terecht in De Volkskrant: ,,Waar waren de boze leraren toen het realistisch rekenen werd opgelegd door de bestuurders waardoor onze kinderen niet meer kunnen cijferen? Bij deze vraag moet het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren zich toch aangesproken voelen dacht ik zo, maar daar gaat het nu niet om. Dat algehele DEDAIN uit Den Haag jegens de leraar. Waar kan dat toch vandaan komen?
Harm Beertema had het aan de vooravond van de staking zelfs over een laffe beroepsgroep. Hij sprak uit eigen ervaring, een partieel antwoord op de vraag, maar deed de leraar ernstig tekort. Met name ook de leraar die een deel van de “zomervakantie” al gebruikt voor onderhoud en voorbereiding. Dat de NRC het een dag later ook nog een keer had over luxe regelingen deed pijn, ik zag het thuis. Ik vond het jammer dat Harm de discussie vermengde met de discussie over hoofddoekjes, en dat hij de inhoudelijke BON zaak combineerde met de nieuwe politieke campagne van Wilders tegen de SP. Waarom kunnen we de zaken niet gescheiden houden? Onderwijs is belangrijker dan symboolpolitiek. Voor onderwijs zouden alle politieke partijen samen op moeten trekken, liefst nu met deze minister, die echt wel van goede wil is, maar ook maar moet af gaan op wat ze krijgt ingefluisterd.
Excellentie, dat bent U dus nog steeds! Luister daarom eens eindelijk naar een WISKUNDEJUF van buiten dat bestuurlijke circuit waarin VO-raad, pedagogische centra en Platform VVVO gezamenlijk optrekken. Een vergelijkbare oproep deed ook MARC Chavannes. De eerste bevlogen leraar die daar meteen al op antwoordde in de Volkskrant van 28-1-2012, voor dat ze een en ander gelezen kon hebben, was ook weer een wiskundejuf. Meteen onder het stuk van VO-raadvoorzitter Slagter, een stuk dat ELDERS op het forum naar mijn mening volkomen terecht werd omschreven als een ongehoord brutale wit-wasoperatie van het eigen handelen, voor wie weet hoe de vork in de steel zit.
Meer ruimte voor de leraar zei U toen op het journaal, Excellentie. Meer ruimte voor de sectorraden bleef en blijft echter de praktijk. Hebben die niet de uitverkoop van het onderwijs op hun geweten? Slagter met zijn generatie Einstein bijvoorbeeld. Toneelspelend over 1040 handhaven de sectorraden hun invloed. Dat doen ze ook via het Platform van Vakinhoudelijke Verenigingen in het Voortgezet Onderwijs en de pedagogische centra. En straks weer met een SLO-rapport over een TOEKOMST die telt.
Excellentie, schaf die sectorraden toch eindelijk af en laat die pedagogische centra en wetenschappelijke onderzoekers naar de vakdidactiek waar geen vak bij te pas komt eens een keer inhoudelijk de maat genomen worden. Wat dat laatste betreft, grondig voorwerk is al gedaan, een willekeurige blog van Wilbrink op het BON-forum, waar iedereen binnen en buiten BON mag schrijven wat hij wil, binnen zekere grenzen natuurlijk, laat dat ZIEN. De prent van Oppenheimer bij de Opklaringen column van Chavannes had niet treffender kunnen zijn: ongeveer 1040 uur. Joost Kentson, voorzitter van de onderwijscooperatie, verzucht in het AOB blad dat hij geen puf heeft om daarvoor de klok 3 jaar terug te zetten.
Begrijpelijk, maar Excellentie, die puf moet liever wel opgebracht worden om uit het moeras te komen waar we in zijn gestrand met de doodlopende leerlijnen van Meijerink en Van Streun, en om wat te doen aan de invloed van rekenmachinefabrikanten en andere belangenhebbers van andere belangen dan het belang van goed onderwijs. Hoeveel lerarenbeurzen worden wel niet verspild aan HULPmiddelen waarmee het onderwijs van de regen in de drup belandt, en aan die onbruikbare en aanstootgevend SLECHT geformuleerde referentieniveaus die geen enkele rekentoets waard zijn? In het verlengde hiervan Excellentie, google op WiVa0804 en u vindt het door het FI geschreven stuk Wiskunde Vakbekwaam, de pilot voor de 7 SBL-competenties van de wet BIO (BLOG 7786).
Lukt het de onderwijscooperatie dit WiVa stuk nu definitief van tafel krijgen? Misschien ten overvloede hieronder het hoofdstuk waarin verantwoording wordt afgelegd. In een profielwerkstuk kom je hier naar ik mag hopen niet mee weg maar van FI, SLO en APS rekenen PVVVO en VO-raad al jaren ongezien ALLES realistisch goed, en dus nu ook weer de verplichte rekenmachinetoetsen en het idee van APS-REKENcoordinatoren.
Daar sta je dan als wiskundejuf, nadat in WiVa je vakbekwaamheid al zo voor je was geborgd:
In het projectplan was een en ander voorzien, de praktijk is altijd een beetje anders. Daarom in dit hoofdstuk een en ander opgesomd. Kernteam Dit is het team dat het WiVa project uitgevoerd heeft 1-9-2007 tot 1-4-2008 (tot aan het advies aan het bestuur van de NVvW). In dit kernteam zaten:
Marianne Lambriex (nvvw)
Natalie van der Veen (sbl)
Resonansgroep Deze groep heeft gedurende de projectperiode (1-9-2007 tot 1-4-2008) één keer vergaderd. Maandag 21 januari, 15.00 – 18.00. De volgende mensen zaten in de resonansgroep:
Henk Bijleveld
Adri Knop
Peter Kop
Hans Krabbendam
Wim Kuipers
Alle kerngroep leden Verder heeft een open bijeenkomst op 4 maart 2008 (voor docenten) nog het nodige aan feedback opgeleverd (aanwezig: Klaske Blom, Willem Hoekstra, Wim Laaper, Marianne Lambriex, Marrianne van Norel, Pieter van der Zwaart, Monica Wijers, Vincent Jonker) Daarnaast hebben we veel steun gehad aan diverse mensen die schriftelijk hebben gereageerd.
Excellentie, lees bladzijde 16 van “Op zoek naar de kracht van de samenleving”, uitgebracht door het wetenschappelijk instituut van uw CDA, over de Stichting Goed Rekenonderwijs. Er zijn inderdaad genoeg burgers die belangeloos inzetbaar zijn.
Voor het KOPPIE, dat had u goed gezien, want daar gaat het om, al denken de pedagogische centra er misschien anders over.
Met vriendelijke groet,
Joost Hulshof
Achtergrondinformatie
Onderwijskwaliteit, onderwijstijd en vakanties*; toelichting*.
Kamerleden blijven worstelen met onderwijstijd en roostervrije dagen…* (overzicht van Bonnie).
Off topic:
* Versterking van de positie van personeel dat is belast met het geven van onderwijs*;
* Wet op het voortgezet onderwijs* (WVO).
Beertema
Als iemand lid is van de PVV, is al voldoende hem/haar af te schieten, nog voordat wordt nagedacht over wat de persoon te berde brengt.
Dat is wel jammer natuurlijk. Ik wil echter erkennen dat ik gemakkelijk in dezelfde fout verval als ik socialisten hoor preken.
Ik heb wel eens eerder op dit forum naar voren gebracht, dat ik het weinig overtuigend vindt als leraren vooral staken als het om salaris en vakantie gaat. Dat is aan de buitenwacht gewoon niet uit te leggen.
Stakingen vanwege onderwijsprincipes ziet men niet. Maar die zouden indruk kunnen maken, vooral als de staker uiteraard afziet van inkomen op zijn stakingsdag.
Want staken met behoud van inkomen, roept ook al weinig sympathie op bij de andere hardwerkende burgers.
En ook daarom heeft Beertema een vinger op een zere plek gelegd. Hij wijst op principes die verder gaan dan vakantie en salaris.
ik vindT
Dat schrijf ik dus zomaar fout.
Ik, die bijna zijn hele leven met deze spelling te maken heeft.
Maakt zomaar zo’n kardinale fout.
Ook daaruit blijkt hoe NIET vanzelf het leren gaat.
Het effectieve leren en toepassen vergt inspanning en concentratie, steeds maar weer!
vakantie?
Ik zie elke vakantie hoe hard er gewerkt wordt. Houd(t) toch op met die flauwekul. Mensen als Slagter en Elias hebben vakantie.
Staken vanwege principes
Moby zegt:
“Ik heb wel eens eerder op dit forum naar voren gebracht, dat ik het weinig overtuigend vindt als leraren vooral staken als het om salaris en vakantie gaat.”
Maar als je gaat staken vanwege je onderwijsprincipes, dus bijvoorbeeld tegen het Nieuwe Leren dat je door jouw schoolbestuur/schoolleiding door de strot wordt geduwd, dan is het ineens geen conflict meer tussen jou en de politiek, maar tussen jou en je directe leidinggevende en je werkgever. En het is duidelijk hoe dát normaalgesproken voor een docent afloopt.
Daar komt nog bij dat het onderwijs, onder meer middels te sterk achterblijvende salarissen, is volgestroomd met niet-eerstekeus docenten die het met goed onderwijs sowieso wat minder nauw nemen, maar die, omdat ze alsnog boven hun macht moeten werken, zich klemdraaien in de hoge werkdruk.
Waarom spreekt Beertema alleen de docenten aan?
Waarom niet de ouders?
Waarom niet de kiezers?
Waarom niet zijn collega-politici?
Waarom niet het bedrijfsleven?
Waarom niet het Ministerie van Financiën?
Waarom niet het Ministerie van Economische Zaken?
Waarom niet het Ministerie van Onderwijs?
beertema
De persoon Beertema is aardig, de Bon-bestuurder Beertema was goed, de politicus Beertema lijkt het in ieder geval aan Fingerspitzengefühl te ontbreken. Het is nogal wat als je het klaarspeelt je voormalige collega’s – waarvoor je het allemaal doet – zo op de kast te jagen. Wat dat betreft kan hij nog een boel leren van Jasper.
Ton Elias
Een dag later, Ton Elias in de VK, met een heel verhaal over schoenen en een blind vertrouwen in de Inspectie van Onderwijs. Wie zei er nee tegen een reisje Singapore met Sjoerd Slagter? Over voorbeeldfuncties gesproken.
Weer partijen die onderwijs oneigenlijk willen gebruiken
Weer de partijen die onderwijs willen gebruiken om de maatschappij te hervormen of juist intact te laten uit een regeringscoalitie!
Voor de PvdA is onderwijs in de eerste plaats een strijdmiddel tegen een standenmaatschappij. Zij wil kennis, macht en inkomen gelijkelijk over alle mensen verdelen. Zij wil de voorsprong op de gebieden van kennis en gedrag die kinderen uit de hogere milieux hebben van hen afpakken. Daarbij schuwt zij niet om intelligente en leergierige kinderen uit de lager lagen van de maatschappij de kans te ontnemen om via onderwijs de achterstand op kinderen uit de hogere milieux te verkleinen. De middellen die zij daarvoor aangewend heeft waren de middenschool en de basisvorming. Van een partij die zo met onze kinderen en daarmee de toekomst van ons land omgaat moeten we hopen dat ze geen kans meer krijgt om deel uit te maken van een regeringscoalitie. Seger Weehuizen
APS
Er zijn 10 aandachtspunten geformuleerd voor het rekenonderwijs in het VO (8206), beginnende met de aanbeveling dat elke school een rekencoordinator moet aan te stellen, voor vragen wordt u doorverwezen naar Kees Hoogland. Een cursusrekencoordinator (APS) voldoet aan de criteria voor de lerarenbeurs en kost 3000 euro. Onderwijscooperatie, is dat zo? Blijft dat zo?
Mag ik daaraan toevoegen dat voor de hulpmiddelen die APS aanbiedt het label X-rated zou moeten worden overwogen (TI), zoals een VAKdidacticus vrijdag 27 januari op de ICAB workshop in Eindhoven bepleitte (ICAB).
Nutteloze cursussen
In Wiskunde E-brief (E-BRIEF) nummer 585 worden goede vragen gesteld over duurbetaalde nutteloze (of erger) cursussen die schooldirecties voor hun leraren regelen. De E-brief verwijst ook naar de BON-site.