
Recensie De site beroepseer.nl heeft de Onderwijsbubbel gerecenseerd, de bubbel staat nu in de lijst van aanbevolen boeken! De onderwijsbubbel is voor €29,90 te koop in de boekhandel, ISBN 978-90-441-2854-3 BON-leden kunnen het boek aanschaffen voor €24,95, stuur dan een mail naar redactie@beteronderwijsnederland.nl met als onderwerp “bestelling onderwijsbubbel” en met uw naam, adres, woonplaats en lidmaatschapsnummer, U ontvangt dan de bestelinformatie per mail.
Onder redactie van BON-bestuurslid Fenna Vergeer zijn artikelen van verschillende BON-leden en -sympathisanten samengebracht die een beeld schetsen van de stand van zaken van het Nederlandse onderwijs. De Onderwijsbubbel bestrijkt het middelbaar- en hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs. Het boek, 36 artikelen van 14 verschillende auteurs en 278 bladzijden dik, eindigt met een verkorte versie van het BON Deltaplan. Een kleine selectie uit de inhoudsopgave: Hans Duijvestijn: “Het rijkste ROC van Nederland”, waarin de auteur, een voormalig directeur van een opleidingsbedrijf, zijn ervaringen beschrijft als docent economie op een ROC. “Wij willen les”, waarin oud-Tweede Kamerlid (SP) en BON bestuurder Fenna Vergeer analyseert waarom er geen les meer gegeven wordt op het mbo. Paul Gobée, arts en universitair docent anatomie en e-learning-ontwikkeling, beschrijft zijn ervaringen in “Lessen uit de praktijk van het probleemgestuurd onderwijs (PGO) in Maastricht”. Jan van de Craats, emeritus hoogleraar wiskunde en Gerard Verhoef, bestuurslid BON en docent wiskunde beschrijven waarom het rekenonderwijs faalt in “Wat is er mis met ons rekenonderwijs?”. Jan Dirk Imelman, emeritus hoogleraar grondslagen en geschiedenis van de pedagogiek waarschuwde de overheid voor invoering van het studiehuis/tweede fase, maar zijn rapport verdween in een bureaula. Hij bekritiseert de rol van de overheid in “De pedagogische kwestie en een onbezonnen overheid”. Paul Gobée filmde de perspresentatie:
Johan Hoekstra maakte foto’s van de uitreiking aan Halbe Zijlstra.
Ik ga het lezen. Fijn dat
Ik ga het lezen. Fijn dat jullie zoiets uitgegeven hebben!
Mooi!
Ik heb hem: hij is erg goed. Interessant en vooral uiterst leesbaar!
Hopelijk gaat Halbe Zijlstra
Hopelijk gaat Halbe Zijlstra dat exemplaar wat hij heeft gekregen lezen. Hij kan er veel van leren.
Complimenten voor de titel en de kaft.
Het hele kabinet
Het hele kabinet heeft het boek gekregen. Ook dus de leraren maatschappijleer die premier zijn geworden. En ook de leraar maatschappijleer die het via spindoctor tot minister van Defensie wist te schoppen.
Mooi, dat vergroot de kans
Mooi, dat vergroot de kans dat in ieder geval een van hen dat leest en zijn collega’s informeert.
informeren?
Het kan geen kwaad dat ministers het lezen, maar ik ben er van overtuigd dat de meest betrokken bewindslieden best op de hoogte zijn van wat er speelt. Of en zo ja welke actie men neemt hangt van heel andere zaken af. Bijvoorbeeld van signalen uit de maatschappij, van hun potentiele kiezers. Als er een kritieke massa is, dan zal het snel kunnen veranderen en worden onze tegenstanders allemaal plots voorstanders. Nogmaals, dan gaat het niet zozeer om informatie, maar om de inschatting van het effect op herkiesbaarheid en aantal medestanders.
Dat klinkt cynisch, maar eerlijk gezegd begrijp ik het ook wel. Politiek is de kunst van de haalbaarheid heeft iemand ooit (vast wel) eens gezegd.
Wat wij kunnen leren is om behalve direct ook indirect gevraagd en ongevraagd onze mening te geven en de mening van de massa te beinvloeden. Daarvoor is dit boek een mooi middel!
Gefeliciteerd
Alle betrokkenen gefeliciteerd met de uiteindelijke uitgave. Het beginstuk heb ik nog meegemaakt en weet nu dat het een hele opgave is om zo’n gevarieerde bundel samen te stellen en er een uitgever voor te vinden. Getuige onder meer DIT BERICHT is dit boek (helaas) uitermate zinvol.
Uitstekend overzicht
Na een valse start, uit het Belgische magazijn van de uitgever, viel het dan toch nog voor de kerstdagen op de deurmat: De onderwijsbubbel.
Het boek laat zien dat de problemen in het onderwijsveld niet simpelweg zijn terug te brengen tot kleilagen en CGO, maar dat er daarnaast nog veel meer aan de hand is. Het is verdraaid handig om dit overzicht bij de hand te hebben.
Ik kan het natuurlijk niet laten om ook deze publicatie kritisch te lezen, maar ik heb verdorie niets aan te merken op wat ik nu al heb gezien. (Huub: de tekst gaat er bij mij in als Gods woord in een ouderling. In deze beeldspraak is Fenna de dominee).
Bijzonder kernachtig
Bijzonder kernachtig is het interview met Greetje van der Werf. Zo’n beetje alle thema’s die direct met de kwaliteit van het onderwijs te maken hebben, komen hier aan de orde, in scherpe samenvattingen.
Ik kan eraan toevoegen dat Greetje van der Werf zich baseert op de internationale onderzoekliteratuur en op de resultaten uit de sinds de tachtiger jaren lopende cohortstudies Pirma en VOCL, nu samengevoegd in COOL. Die internationale onderzoekliteratuur is op dit forum wel bekend uit mijn omgevallen boekenkast. De resultaten van de cohortstudies zijn deels online beschikbaar op de website van de universiteit Groningen (Gion), en deels in internationale tijdschriften gepubliceerd.
Greetje houdt een pleidooi voor conventioneel onderwijs: frontaal voor de klas. Ik ga mee in de stelling dat dat juist is, wat effectieve didactiek betreft. Frontaal lesgeven (natuurlijk niet altijd)is iets anders dan het leerstofjaarklassensysteem; dat laatste is een hier onbesproken onderwerp.
Bubbels? Dacht van niet.
Heb het boek in twee rukken uitgelezen.
Het is over de hele lengte van hoog niveau. Dat zal zeker ook aan de redactie hebben gelegen. Lof, lof voor Fenna Vergeer.
Een boek dat studie vergt van de lezer. Een bestseller zal het dus niet worden en voor de politici lijkt het me een paar bruggen te ver. Die houden meer van fast food.
Hier op het forum moeten we er, startend met een bespreking van een hoofdstuk (of twee), maar enige draden aan wijden. Ik heb wel zin in een bespreking van het hoofdstuk It’s getting better all the time van Chris Lorenz. Over het New Public Management dat hem zo te lezen hinderlijk uit de slaap houdt.
Wat me opvalt is dat dit boek mijn al bestaande mening bevestigt, ja versterkt, dat BON een verloren gevecht levert.
Bestelling via BON gaat prima, vlug en voordelig.
Willem Smit
Mijmeringen bij kerst: ik ben dom, dus ga ik voort!
Wat een sombere kerstgedachte. Maar ook ik zie vaak niet hoe we er uit komen. Het is een spelletje risk waarbij duidelijk is dat je veel te weinig legers hebt. Het kan even duren, maar verliezen zul je zeker. Of, wellicht moderner, de voetbalcompetitie waarbij aan de jaarbudgetten van te voren met grote zekerheid te voorspellen is wie de cup wint. Ajax maakt dan alleen een kans als Cruijff ….. nee, als een of andere Chinees of Arabier een speeltje wenst dat begint met een A en eindigt met jax.
Ik kan dan ook geen strategie bedenken die ik zelf niet als hopeloos naief onderuit kan halen. Toch heb ik één ding geleerd: mijn hersens zijn ten ene malen onvoldoende om de toekomst werkelijk te voorspellen. Er hoeft maar iets te gebeuren en het kan anders lopen. De machtige DSK is nu een eenvoudige sukkel in Frankrijk, Murdoch is geen schim meer van wat hij was en Enron ….. tsja. Of een mooier voorbeeld, Mandela, van herdertje tot halfgod.
Nu kun je, en dat kan ikzelf ook, bij ieder van die voorbeelden feilloos aangeven waarom dat niet relevant is als vergelijking met het Nederlandse onderwijs, maar ik had DSK, Murdoch en Enron niet voorspeld. Die onkunde noopt mij tot bescheidenheid en dat is mijn hoop. Maar die hoop werkt alleen als ik me blijf inzetten (nee klopt ook niet rationeel), maar ik wens in dat idée fixe te geloven, het maakt mijn activiteiten doelgericht in plaats van nutteloos en daarmee mijn kerst plezieriger. Uiteindelijk gaan we allemaal dood, en ik niet alleen, ook mijn kinderen die straks komen eten. Dus waar doe ik het voor. Nou … voor dat idée fixe, voor mezelf en omdat niks doen geen plezierige keuze is.
Laten we dus blijven strijden: het is in ieder geval veel leuker dan chagrijnig en onbegrepen onder een eikeboom te eindigen. En je weet het nooit, de kans op een lintje van Trix en onsterfelijkheid in de literatuur van elke onderwijzer is niet eens uitgesloten. Een aardig lijstje: Theo Thijssen, Maria Montessori (als dwaallicht) en dan Ad Verbrugge c.s. Kunnen je kleinkinderen lezen dat je erbij was Willem.
Helder
Willem,
Dat verloren gevecht zie ik niet. De eerste slag is nu al geleverd en gewonnen: dat de problemen glashelder zijn aangegeven, en niet meer onder welk kleed dan ook kunnen worden geschoven.
Wat de volgende slag zal zijn is onzeker, zoveel is wel zeker. Er zijn talloze kleine punten binnen te halen, en ik ben het met je eens dat die op zichzelf genomen de armzalige staat van het Nederlandse onderwijs niet wezenlijk zullen veranderen.
Omdat het lerarenkorps deels zijn professionaliteit is kwijtgeraakt, is er een lange weg te gaan om daar verbetering in te bereiken (zie de zorgelijke ervaring van Greetje van der Werf, dat de waarschuwingen uit het meest grootschalige onderwijsonderzoek dat het vo kent, door een belangrijk deel van de leraren niet worden verstaan).
Maar beroerd onderwijs is een stomp in de maag van iedere Nederlander: de terechte eis van de mondige Nederlanders aan de scholen en aan de politiek zal zijn dat de kwaliteit van het onderwijs op orde moet komen.
De veranderingen zullen uiteindelijk vanuit de basis komen of afgedwongen worden. InHolland-incidenten helpen daar goed bij. De Onderwijsbubbel is een uitstekende bril waarmee het voor iedereen mogelijk is beter te zien waar met kwaliteit de hand wordt gelicht, en waar onderwijsgelden oneigenlijk worden gebruikt.
BON heeft zijn pijlen nog niet echt gericht op al die internationale onderzoeken (PISA, TIMSS en anderen) die de laatste decennia de politiek hebben voorzien van valse argumenten dat het met het Nederlandse onderwijs prima voor elkaar is. Misschien is het sterker om eerst de aandacht te richten op de vraagstelling in de Cito Eindtoets Basisonderwijs, waarvan het nu wel duidelijk is dat het niet toetst wat in het basisonderwijs aan de leerlingen moet worden meegegeven (basisvaardigheden, Greetje van der Werf), en wel toetst wat die leerlingen om te beginnen al in hun bagage hadden (intelligentie; intellectuele verschillen tussen leerlingen dus).
no passaran
Iedere keer dat ik deze sombere voorspelling waag word ik wel door een of twee heilssoldaten terecht gewezen. Echt niet nodig. Ik loop niet weg.
Maar ….. toen ik De Onderwijsbubbel uit had en er een eindoordeel opkwam was het deze.
In detail ga ik daar nu niet op in want niet velen hebben de gelegenheid gehad het boek te lezen. Later dus maar eens.
Ik bedoel het ook niet defaitistisch, het is mijn inschatting en een gevoel, niet veel meer dan dat.
Hetzelfde gevoel als bij het jaarlijkse forum van onderwijsspecialisten uit de 2e Kamer wanneer het zich in bochten wringt om maar niet buiten het politieke boekje te gaan en tegelijk het BON-publiek voor zich te winnen -eigenlijk onmogelijk- en dan nemen ze, en Van Bijsterveldt, tevreden het applaus in ontvangst …. van die dingen, jongens, daar word ik toch zo somber van.
Maar niet voor lang! het Kindeke Jezus is ook voor mij geboren, Ich bin ein Bonner! V for Victory! Pek, Veren en Verachting.
Willem Smit
Van niets komt niets
Hoewel vanaf het begin bij dit project betrokken, ben ik de verschillende bijdragen pas echt gaan lezen na het verschijnen van het boek.
Het verhaal van Paul Gobée heb ik gelijk doorgespeeld aan een student psychologie in Rotterdam die veel herkende en er echt wat van opstak.
Het interview met Greetje van der Werf was, en dat vindt Fenna vast ook, een genoegen om te doen. Ik ben blij dat het onze geleerde Ben aanspreekt.
Of het allemaal wat uithaalt Willem? Een Beiers gezegde luidt: “Von Nichts kommt Nichts”.
En reken maar dat Halbe Zijlstra deze pageturner met rode oortjes verslindt tijdens één van zijn doorwaakte nachten.
recensie schrijven
Wellicht wil iemand (of meer mensen) een recensie schrijven over de Onderwijsbubbel op de Bol.com site waar deze wordt aangeboden (hopelijk binnenkort weer leverbaar): ‘http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-onderwijsbubbel/9200000000907414/index.html
Dat heeft denk ik nog meer impact dan op het forum, persoonlijk geschreven reviews zijn altijd zeer motiverend voor potentiële kopers. Des te meer mensen, met name ook buiten de BON kringen, het kopen, des te meer mensen het lezen en kennisnemen van de inhoud, daar gaat het om!
Als mede-auteur ligt dat niet op mijn weg, daarom de oproep aan anderen!