3 Reacties

  1. professionaliseringsagenda
    Die agenda van de VO-raad ligt mede aan de basis en is tot stand gekomen na vele gesprekken in het veld, o.a. met de bonden en de Onderwijscooperatie.
    Wat je er allemaal leest doet me sterk denken aan het verbale geweld dat de basisschoool al dedennia over zich heen krijgt (omgaan met verschillen, professionalisering, monitoren).
    De agenda gaat er prat op dat nu ook de docenten een plek krijgen en dat er verbindingen met het basisonderwijs worden gelegd.
    Ik zie hier dus gewoon een uitbreiding naar het VO van alles waar men de basisschool al mee heeft opgezadeld.
    Dat is geen prettig vooruitzicht voor het VO en al helemaal niet uitdagend.

    Zo langzamerhand ga ik geloven dat dit de Hollandse aanpak is: we gaan het vooral allemaal heel omslachtig doen met veel ‘begeleiding’ vanaf allerlei zijlijnen (VO-academie als virtuele kennisvindplaats, Vensters voor verantwoording, professionaliseringsplan e.d.)
    Tekenend vind ik wat ik op het weeklog van de heer Slagter tegenkom. In het kader van ‘de gezagscrisis’ in Nederland wordt er door de VO-raad gesproken met een psycholoog die allerlei verklaringen en oplossingen weet.
    Als de heer Slagter kort daarna naar Belgie afreist, constateert hij enthousiast dat men in Belgie geen last van een gezagscrisis: ‘Als de docent binnenkomt, staan alle leerlingen op!’
    Ja mensen, zo eenvoudig kan het. Net als bij goed onderwijs.

  2. Dat vraag ik me af
    Dat weet ik niet dat die agenda van de VO-Raad gecoördineerde is met de coöperatie. We moeten die afspraken goed bekijken. En de voorzitter van de coöperatie moet zich daarover uitlaten.
    De prestatiebeloning zal mislukken. Het is niet mogelijk om zonder massaal verzet op te roepen de best presterende extra geld toe te kennen. We hebben gezien hoe de bevordering tot LC en LD-functies op verschillende scholen tot protest heeft geleid van collega’s. Zeker omdat op scholen vriendjes van het management die minder presteerden en minder bevoegd werden, voorgetrokken zijn. Dat rumoer zullen we in het kwadraat terugvinden.
    Zou ik als excellente leraar (die NOOIT enig ordeprobleem had, ook niet in klassen van 32) ooit in aanmerking zijn gekomen? Zou het geld niet eerst naar wiskunde, nederlands zijn gegaan? Is er überhaupt een criterium te geven over een leraar die goed is en een die nog meer goed is?
    Maar de andere elementen van het akkoord horen in te houden dat onbevoegde leraren, vooral op vmbo-scholen, massaal moeten worden bijgeschoold. Dat betekent ook dat de tekort schietende lerarenopleidingen flink opgeschud moeten worden en dat daar op korte termijn cursussen moeten worden ontwikkeld die vakinhoudelijk en vakdidactisch op niveau moeten zijn. Dat wordt een krachttoer. Daar zullen die miljoenen aan besteed moeten worden.
    Stroop je mouwen maar op. Een onverdoofd Slagter lukt dat niet. Daar is een ferme regie vanuit het ministerie voor nodig, in nauwe samenwerking met de coöperatie.

    • Prestatiebeloning
      We hadden een mooie vorm van prestatiebeloning in het onderwijs: de verschillende schalen die standaard hoorden bij verschillende opleidingsniveaus en verplichte opleidingsniveaus voor verschillende schoolsoorten. Helaas zijn beiden afgeschaft.
      Verder lijkt het mij niet onverstandig om ook een beetje naar het gegeven vak te kijken, stel dat de wiskundige meer kan verdienen met een andere baan dan de historicus dan zou ik het niet onlogisch vinden om de wiskundeleraar meer te betalen dan de geschiedenisleraar.

Reacties zijn gesloten.