CITO zoekt toetsdeskundige rekenen / wiskunde

Het CITO zoekt een toetsdeskundige rekenen / wiskunde. Zie hier voor de advertentie. Wat mij opvalt zijn de volgende twee functie eisen:

  • Academisch werk- en denkniveau, bij voorkeur een eerste- of tweedegraads lesbevoegdheid wiskunde;
  • Bijvak op gebied van onderwijskunde / onderwijspsychologie of methodologie;

    Een opleiding op het gebied van de inhoud van de toetsing is dus ‘bij voorkeur’ maar een opleiding (als bijvak) op het gebied van ‘onderwijskunde / onderwijspsychologie of methodologie’ is verplicht. Dus de doorsnee wiskundige voldoet niet aan de eisen, maar de doorsnee onderwijskundige wel.

  • 9 Reacties

    1. Kon slechter,
      maar laten we hopen dat CITO niet dezelfde fout maakt als SLO destijds.

      Joost Hulshof

    2. Zelfontplooiers
      Academisch wiskundig denkniveau en tweedegraads bevoegd?
      Dat kan alleen bij de pedagogische academie.

    3. beter lezen svp
      Mark79 en Hendrikush lezen niet wat er staat. [Ik snap wel waarom, maar daarover zal ik het maar niet hebben.]
      Immers: een ac. werk- en denkniveau -bedoeld wordt uiteraard eentje die relevant is voor deze functie- kun je ook buiten de wiskundefaculteit opdoen (econometrie, natuurkunde, psychologie, ict, enz.) en een bijvak kwam vroeger, en waarschijnlijk nu ook, overeen met een studielast van niet meer dan 3 maanden.
      De hele laatste alinea van Mark79 is dus onjuist en het gevolg van slecht lezen.
      Willem Smit

      Willem Smit

      • Uiteraard
        Beste Willem,

        Ik ben genezen van ‘uiteraard’. Als het er niet staat dan bedoelen ze het meestal ook niet. Wat is er precies mis aan mijn laatste alinea? Een opleiding (wat voor opleiding dan ook) op het gebied van wiskunde is niet vereist voor deze functie (slechts ‘bij voorkeur’) terwijl een opleiding (als bijvak) op het gebied van ‘onderwijskunde / onderwijspsychologie of methodologie’ wel verplicht is. Als je de advertentie precies en letterlijk leest dan is dat gewoon wat er staat.

        • re Uiteraard
          Mark,
          Jij hebt het over functie-eisen waar in de advertentie sprake is van functie-eisen en competenties.
          Wat er van de reflectanten echt wordt geeist en wat een plus oplevert wordt doorgaans enigszins in het midden gelaten. In deze advertentie is dat heel duidelijk het geval. Heel gebruikelijk en verstandig omdat men zich zo enige vrijheid laat en per sollicitant een afweging kan maken.

          Ik zie in de tekst geen aanleiding in *het bijvak een harde eis te zien en in de *lesbevoegdheid een plusje. “Bij voorkeur´ betekent hier gewoon dat een andere kwalificatie ook mogelijk is zolang het ac. niveau er maar is. Dit bv. om werkeloze wiskundigen zonder lesbevoegdheid niet op voorhand uit te sluiten.

          Willem Smit

          • Re: re Uiteraard
            Er staan 9 eisen. Bij 2 van de eisen staat ofwel ‘bij voorkeur’ ofwel ‘is een pre’; bij de andere 7 eisen staat zoiets niet. Ik neem aan dat dit niet per vergissing is: dat ze daadwerkelijk bedoelen wat er staat.

            Onderdeel van mijn punt was dat wanneer je bijvoorbeeld onderwijskunde gestudeerd hebt je ook voldoet aan punt 1 (‘Academisch werk- en denkniveau, bij voorkeur een eerste- of tweedegraads lesbevoegdheid wiskunde’) en dat er daarmee geen enkele harde vakinhoudelijke (in casu: wiskunde) eis is.

            Stel dat er slechts 2 sollicitanten zijn op deze vacature.

            Sollicitant A heeft wiskunde gestudeerd (punt 1), maakt al jaren de schoolexamens wiskunde voor zijn school (punt 2), is conrector (punt 3), heeft jarenlange ervaring in eindexamenklassen (punt 4) en voldoet aantoonbaar ook aan de laatste 4 voorwaarden. Maar is hele oude lichting en heeft dus zijn bevoegdheid cadeau gekregen bij zijn doctoraal: dus nooit een bijvak op gebied van onderwijskunde / onderwijspsychologie of methodologie (punt 5) gedaan.

            Sollicitant B heeft onderwijskunde gestudeerd (punt 1), heeft op een opleiding onderwijskunde toetsen gemaakt (punt 2), is daar adjunct afdelingsleider geweest (punt 3), heeft ooit een bijvak methodologie (punt 5) gedaan en voldoet ook aan de laatste 4 voorwaarden. Voldoet niet aan punt 4 (Ervaring als docent in examenklassen), maar aangezien dat slechts een ‘pre’ is vormt dat geen probleem.

            Sollicitant B voldoet dus aan de eisen terwijl sollicitant A dat niet doet. Ik weet niet precies hoe de juridische situatie in Nederland is, maar in dit geval ben je in Engeland verplicht om sollicitant B aan te nemen.

            • re 3: Uiteraard
              Mark, dit wordt een woordenspel met een voorspelbare uitkomst.
              In de advertentie, helaas van de site verdwenen, stonden onder *Functie-eisen en competenties, negen rubriekjes, elk steeds 1 of meer elementen van het functieprofiel bevattend. Buiten deze negen rubriekjes werden als uitsmijter nóg een paar elementen genoemd. Ik schat bij elkaar zeker zo’n 20 elementen. Creativiteit, in een groep kunnen werken, ervaring met dit en met dat, enzovoorts.
              Dat zijn niet allemaal, juridisch of anderszins, even harde eisen. Het is natuurlijk vrij onnozel van een sollicitatiecie om creativiteit te eisen, dat doen ze ook niet. Competenties kunnen ze ook niet eisen want die zijn ook niet precies te meten, al denkt Cito daar anders over, blijkens PISA. Ik wil maar zeggen, nogmaals, dat we dit soort opsommingen niet letterlijk moeten nemen. That’s all.

              Willem Smit

    Reacties zijn gesloten.