TV avond onderwijs: kinderen hebben geen voorbeeld meer

omdat we hen als voorbeeld genomen hebben. Presley Bergen van Beter Onderwijs Nederland formuleerde dit mooi, op de valreep weliswaar, ik hoop dat iedereen het gehoord heeft.

Rob Martens denkt daar anders over, met een wel heel erg zelfgenoegzaam lachje steeds: ICT is het voorbeeld.

Om op te reflecteren, de discussie:

Van een vader: computers maken kinderen dom.

Over ICT: niet een vervanging maar een ondersteuning.

Over ICT: dwing ons er niet toe.

Van een ICT-kindje: kinderfouten worden verbeterd.

Martens: ze hebben gelijk. Bergen heeft gelijk. Nieuw apparaat. Morgen…..

Bergen: organisatie? Waar gaat het om? In de klas? Lessen beter?
Nee, van buiten wordt het bepaald dat ICT moet.

Martens neemt afstand van CGO: eens met Presley!

Bergen: blij met die conclusie.

Conclusie: ICT is middel, geen doel.

Ik: nou Professor Martens, waarom ben jij dan professor en Presley niet?
Of ben jij gewoon zo slim? Leg eens even uit?

Na afloop overgrote meerderheid: ICT geen oplossing!

Daarna, over kennis, andere spelers:

Er is meer nodig, dat weet ieder kind…… (De omgekeerde rollen weer).

Reacties: school is school, thuis is thuis.

Nou, gestotter, want, eigenlijk,…….

Alle tijd die ze aan een ouder besteden ze niet aan de kinderen.

Een directeur: heel mooi wat die Micha de ? zegt , maar waarom die vreemde verbindingen met goed onderwijs? Daarna komen toch pas andere zaken zoals contacten. Wel in die volgorde! Onderwijs bovenaan.

Het woord lobbyen valt. Maar het gaat om die doelstelling: leren.

Kind: nou, niet in de zomervakantie

Op de valreep: liever een goed voorbereide les.

Professioneel: kennisbasis VOOR inzicht en maatschappelijke vorming.

Uitslag onduidelijk, vervolgens de….

Minister: kennis! Maar niet afrekenen op toetsen. Betrokkenheid ouders belangrijk. Zaterdag zei ze al, ophouden met op school mopperen. Ouders ongewenst in consumentenrol. Help liever mee! Goed zo Marja!

Nu kijk ik verder zonder te typen, ook een beetje ontspanning vanaf de zijlijn;-)

Jammer van die leraren van het jaar, die maar even in beeld waren, en ook geen enthousiast bericht over de onderwijscooperatie. Al die mensen die zich een slag in het rond gewerkt hebben, beetje sneu. Niemand in het zonnetje gezet. Dat had wel gemogen.

Dit vindt Geen Stijl er trouwens van:

www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/10/kudtste_baan_van_nederland_doc.html

Met punt 1 geven ze zo lijkt het Martens een beetje gelijk, maar toch niet echt gelukkig. De andere 9 punten? Lees zelf! En neem notitie van

www.beteronderwijsnederland.nl/node/7963#comment-65484

Joost

25 Reacties

  1. schaamte onderwijsdebat
    Ik kruip over de vloer van schaamte als ik het debat zie.
    Was zelf ooit mild geengageerd maar zie het onderwijs
    IN HET GUNSTIGSTE GEVAL
    in handen van hedonisten vanwege de vrije tijd en vakanties
    en The Mama’s & the Papa’s die het zo fijn kunnen combineren
    met de opvang van de kinderen.
    De minst genante positie lijkt me die van hedonist.
    De beste positie is die van de leraar die lesgeeft aan de vijf besten.
    De rest mag er bij zitten en een gokje wagen
    Op een sportclub vinden we het ook doodnormaal dat al het geld naar het eerste elftal gaat, naar Sjoerd Slagters medaillewinnaars

    • televisie: geen visie
      Weg met die t.v.
      De hele zaak wordt een kwestie van infotainment en elke spreker lijkt bang te zijn dat de kijkers wegzappen.
      Ik heb kinderen in de klas gehad die thuis geen televisie hadden, maar die met kop en schouders boven de rest uitstaken, OOK als het om creaitiviteit ging.
      Andersom kwam ook voor. Begaafden met televisie bestonden ook.
      Televisie en internet zijn als tijdschriften: je bladert ze wat door en leest af en toe iets vermakelijks.

    • Schaamte?
      ik vind het wel meevallen. De BON standpunten scoorden hoog. Waarom zo negatief? Het debat kantelt. Martens die Presley gelijk geeft, althans op het scherm nu. In de gaten houden.

      Joost Hulshof

      • Clairy Polak probeerde…..
        …..Van Bijsterveldt nog uit te tent te lokken, maar de minister verschool zich achter oppervlakkig gezwam.

        En het ‘nivo’ van de discussie? Geen niveau!

        • @hals
          Het niveau van jouw reactie ligt hoger? Ik vind niet dat je deze minister kunt verwijten dat ze zich verbergt.

          Joost Hulshof

          • clairy polak
            Waarom moet ik altijd twee keer inloggen?

            Clairy P. is een virtuoos, niet alleen inhoudelijk, maar ook technisch: in een enkel shot van een discussie van twee personen, sprekend, terzake, lopen naar de volgende desk om daar acht sprekers met tegengestelde posities aan het woord te laten in een strakke regie. Chapeau, ze maakte de avond.

            De minister heeft ze gespaard en ook dat siert haar.

          • 2 x inloggen…
            …moet bijna iedereen.

            Wij pleitten gisteravond voor een ruil.
            Clairy op onderwijs en Van Bijsterveldt bij een of ander ontbijtprogramma.

          • @ Joost: Waarom bescherm je haar…?
            Waarom wel Terpstra en niet Van Bijsterveldt. Het schiet met deze dame geen meter op, omdat ze totaal geen visie heeft. Ze past op de winkel, maar de schappen zijn leeg, er is geen gekwalificeerd personeel en de klanten wachten buiten in de rij tot de winkel eindelijk opengaat.

          • Hé! ha! het niveau hier op
            Hé! ha! het niveau hier op het forum zakt toch naar nivo :-))

            Maar als ik mag kiezen: liever niet. Liever niveau!

          • Of moed
            Leiden, mijn eerste Bon symposium. Met een dappere Marja.
            Daar kan onze Hals een voorbeeld aannemen.

            Joost Hulshof

          • Marja dapper
            Marja van Bijsterveldt is herhaaldelijk op BON-symposia verschenen. Daar heeft ze haar visie en beleid verdedigd. Dat getuigt – los van wat je van haar visie en beleid vindt – zeker van een bepaalde dapperheid en toonde m.i. tegelijk aan dat Van Bijsterveldt BON een belangwekkende partij vindt.

          • Geen ijzer op de tanden…
            Zolang we in de praktijk daar niets van merken, kan ze nog zo vriendelijk zijn.

          • Excellentie
            Dat Clairy Polak van Bijsterveldt zou hebben gespaard, zou haar als journaliste helemaal niet gesierd hebben. Ik heb echter iets anders gezien: een minister die tegenover het gedram, van een interviewster goed stand hield en haar eigen beleid consistent verdedigde. Zondag in Buitenhof zei ze, dat goed taal- en rekenonderwijs essentieel zijn bij vorming. Ook nu zei ze heel verstandige dingen in overeenstemming met BON. Maar goed, we moeten niet te vroeg juichen. De analyse van Huub lijkt me juist. Onthullend te vernemen hoe in sommige ambtelijke kringen wordt gedacht over excellentie.

  2. Zwak?
    Je kunt niet zomaar oordelen dat deze minister zwak is. Van Bijsterveldt heeft de laatste jaren af en toe verrast met zeer verstandige opmerkingen, al herinner ik me ook enkele uitglijers op BON-bijeenkomsten.
    Maar een CDA-minister die in de leeuwenkuil van het maatschappelijk middenveld rondloopt (allerlei organisaties die vele lijntjes hebben lopen naar CDA-kamerleden), in deze uitzending desondanks durft te stellen dat kennis voorop staat daarmee afstand nemend van alle cgo-gedoe, toont moed.
    Bovendien heeft ze tijd nodig om die weerstanden te overwinnen.
    In dit verband vond ik de uitspraak van een hoge functionaris van het onderwijsministerie opmerkelijk (afgelopen zaterdag in kleine kring) dat het cgo-onderwijs niet zo negatief moest worden bekeken “omdat 90% van alle leerlingen toch binnen een a twee jaar werk had gevonden). Deze mensen treft zij om zich heen op haar ministerie.
    Het oordeel ‘zwak’ is dus op zijn minst voorbarig.

    • (afgelopen zaterdag in kleine kring)
      Die functionaris deed dat in gesprek met mij. Ik heb daarop uitgelegd dat het stuk van BON met de werkgevers (ben even de link kwijt) juist tot stand gekomen is nadat uit werkgeverskringen het duidelijke signaal kwam dat nieuw personeel niets meer kan. Ik heb dat toen opgepakt en ben met Ad naar de toren in Den Haag gegaan. Dat kan mijn gesprekspartner natuurlijk ook doen.

      Joost Hulshof

      • Hoog van de toren blazen
        De vraag hoe lang het nog duurt dat duizenden leerlingen en leraren (en toekomstige leraren op lerarenopleidingen) nog door deze CGO geknot worden in hun ontwikkeling zou ik inderdaad ook naar het torentje willen sturen.
        En dan hoop ik dat het een storm wordt en niet het zuchtje wind dat we nu af en toe denken te voelen.

  3. de minister
    ik heb de minister niet zwak genoemd. ik dicht haar alle kwaliteiten toe die van pas komen in het maatschappelijk middenveld. een dosis machiavellisme bijvoorbeeld die je in alle fora doet roepen dat kwaliteit en kennis o zo belangrijk zijn terwijl je onderwijs de facto door de zorgtaken meer weg heeft van het hospitaalschip ‘henri dunant’ dan van de ‘beagle’. zo snoer je alle andersdenkenden de mond, maar je doet niets. zij kan al die bobo’s die zich, mind you, als baasje van een aantal scholen ‘college van bestuur’ noemen, een geweldige schop onder hun achterste geven. maar dat geeft geen pas in het maatschappelijk middenveld. ze kijkt wel uit. zij kan alle subsidiesponzen leegknijpen, zij kan het onderwijs aantrekkelijk maken voor anderen dan zij – instromers. maar ook dat zal ze niet doen. ze wil het onderwijs dicht bij de mensen, dicht bij de gezinnen, dicht bij de vaders en dicht bij de moeders brengen. ze wil een klas niet uit zeventwintig maar uit eenentachtig kennispartners laten bestaan. de veelvormigheid van barbapapa, barbamama en barbajuffie (m/v).

Reacties zijn gesloten.