De titel van het interview in NRCHandelsblad van 4 oktober luidt:
Dit gaan we doen. Structuur werkt.
Daarin komt Susanne Winnubst, een van de drie leraren van het jaar aan het woord. Zij is leraar aan het ROC in Ede.
Citaat: Ik volgende een module adolescentenpsychologie. Dat zou iedereen moeten doen. Hoe de hersenen van adolescenten zich ontwikkelen, waarom ze graag het gevaar opzoeken, dat ze niet kunnen plannen. En dan zitten wij er maar op te hameeren dat ze dat wel moeten doen. (…)
Een paar jaar geleden, kwam iemand op school spreken over het multitasken. Kinderen van tegenwoordig, was de boodschap, deden alles tegelijk en daar moest het onderwijs op inspelen. Wat een onzin. Als je alles tegelijk doet, dan doe je niets, dat is allang bewezen. Zo’n man gaat wel zo’n verhaal de scholen langs en verdient er veel geld mee. Het werkt helemaal niet, om leerlingen aan hun lot over te laten en aan het eind van het uur eens te komen informeren of er nog vragen zijn.
Wat werkt wel? Structuur. Op het bord zetten: dit gaan we doen en het komt terug in het examen.”
Was dat Sjoerd Slagter die daar langs kwam?
Er is een kentering bezig. Het CGO brokkelt af. Maar hoe lang nog worden leerlingen en leraren voor de voeten gelopen met dit “top-down” gedropt wansysteem?
(Deze managersterm ’topdown’ komt uit een vroeger interview met de nieuwe voorzitter van onze coöperatie)
Reacties zijn gesloten.
Hoe lang nog?
Huub, stel de vraag aan de functionaris in
beteronderwijsnederland.net/node/7961#comment-65466
Met cc aan de toren boven de A12.
Joost Hulshof