Een opmerkelijk bericht in Trouw. Het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap en de Nederlands-Israëlitische Hoofdsynagoge dagen de Wageningen Universiteit, de Nederlandse Staat en enkele andere instellingen voor de rechter. Zij eisen tekst en uitleg over de herkomst en de wetenschappelijke waarde van onderzoeksrapporten van de Wageningen Universiteit.
Nu gaat het mij niet om de discussie over de manier van slachten, maar ik ken geen voorbeeld waarbij de wetenschappelijke waarde van een onderzoek (indirect) wordt betwist via een gerechterlijke procedure.
Nu gaat het me eigenlijk ook niet om juridische geschiedschrijving, maar het gaat mij om onderwijs. En binnen het onderwijs hangen allerlei instituten en organisaties nogal klitterig aan elkaar, zijn er wederzijdse belangen. Het zou aardig zijn om afhankelijk van de uitkomst van de zaak over het koosjer slachten eens te gaan kijken of iets dergelijks mogelijk is met onderzoeken die aantonen dat de kinderen van tegenwoordig Einsteins zijn of onderzoeken die onjuist en suggestief verwijzen naar Dale. Wat zijn de belangen van iemand als Luc Stevens?
Wat te denken van kerndoelen en referentieniveaus rekenen?
Wat te denken van kerndoelen en referentieniveaus rekenen doortrokken van realistisch-rekenen geloofsartikelen (handig rekenen, gebruik alsjeblieft die rekenmachine, gewoon kunnen vermenigvuldigen en staartdelen is in de 21e eeuw niet meer nodig)?
Daar is bovendien heel rap een ijverige commercie omheen gegroeid (cursusaanbod APS, Cito enz.), en ambtelijke belangen (CvE, SLO enz), of kan ik commercie en ambtenarij ook al niet meer uit elkaar houden?
Tot nu toe ken ik alleen een uitspraak in een advies van de Onderwijsraad dat het realistisch rekenen een geloofsartikel is, niet ondersteund door empirisch onderzoek.
Het is nu wachten op een ‘In-Holland moment’ waarop de misleiding glashard aan het licht komt: dan stort het hele realistisch-rekenenkaartenhuis ineen.
Hoop doet leven
Het is nu wachten op een ‘In-Holland moment’ waarop de misleiding glashard aan het licht komt: dan stort het hele realistisch-rekenenkaartenhuis ineen.
Laten we het hopen Ben.
Delen in de PPON 2004
Er was al zo’n ‘In-Holland’-moment, maar kennelijk nog te vroeg om breed te worden opgepakt: Kees van Putten (2005).
Internationaal
Een scherp debat in het top-tijdschrift Psychometrika, voor het front van toets- en testpsychologen wereldwijd, waar ook TIMSS- en PISA-resultaten bij zijn gehaald: