Wie kent deze links?
netwijs.blogspot.com/2011/06/leerlingen-denken-mee-over.html
www.stationtostation.nl/
In een van de reacties op
opinie.volkskrant.nl/artikel/show/id/8726/Het_rekenonderwijs_is_zo_slecht_nog_niet#reacties
gaat het over games in het onderwijs. Na de presentatie in het Spoorwegmuseum van het KNAW rapport over rekenen, zie ook
www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/7270.pdf
benadrukte FI-directeur Jan van Maanen in zijn slotwoord ook al de mogelijkheden van games in het onderwijs.
Joost Hulshof
Leuk?
Hopeloos vind ik deze reactie van een ouder over mobielgebruik in de klas:
“Ouders zijn er aan gewend geraakt dat verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van hun kinderen in handen ligt van de docent in t klaslokaal, zodra hun kind op school is.
Aanvoelen waar ze mee bezig zijn, stimuleren en steunen kan nu ook onder lestijd. Als kinderen onder schooltijd mogen delen wat ze bezighoudt en als ouders leren hoe ze daar onderdeel van kunnen zijn is het lesgeven en leren niet langer verbannen naar het eiland School.”
Zolang er nog dergelijke fantasten rondlopen kunnen we klassikaal onderwijs afschrijven.
games in onderwijs?
Niet alles is negatief, Joost. Hier onderzoek met bordspelen, dus zonder ICT
The boards were identical in almost all respects. Both were 52 cm long and 24 cm high and had ‘‘The Great Race’’ written across the top. Both included 10 horizontally arranged, different colored squares of equal size, with the word ‘‘Start’’ at the left end and the word ‘‘End’’ at the right end. The only difference in the boards was that the one used in the number version of the game had the numbers 1 – 10 listed consecutively from left to right in the squares, and the one used in the color version of the game did not. In addition, the number board condition had an associated spinner with a ‘‘1’’ half and a ‘‘2’’ half; the
color board condition had a spinner with colors that matched the colors of the squares on the board. Children chose a rabbit or a bear token and used it to mark their progress on the board.
At the beginning of each session, the experimenter told the child that they would take turns spinning the spinner and that whoever reached the end first would win.
Gaming
Houd er bij dit type literatuur rekening mee dat je te maken hebt met enthousiastelingen, met selectief publiceren van alleen de successen, etc. Je kent het wel, dat is in Nederland ook gebeurd: enthousiaste onderzoekers uit Twente kregen gehoor bij OCW over de fantastische mogelijkheden van computer-ondersteund onderwijs. Miljarden later weten we dat gebakken lucht deel van de boodschap was (Ha, hetzelfde probleem hebben we met het realistisch rekenen van de Freudenthal-groep).
gaming of……….een spel spelen
Ik ga voor het laatste. Er zijn genoeg leuke spellen te bedenken die educatief verantwoord en toch voorzien zijn van het hoge “leukgehalte”.
Wat te denken van: galgje (taal), kringspelen met de tafels (memoriseren, rekenen), ik ga op vakantie en neem mee……….(geheugentraining), 2 minuten volledig stil zijn (ogen dicht) en opstaan als je denkt dat de tijd om is (concentratie, tijdgevoel, tellen), op volgorde van naam (alfabet), grootte enz. gaan staan (binnen 3 minuten en zonder praten), woordenboekspel (opzoeken, beschrijven, woordenschat) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Natuurlijk maak ik ook gebruik van de computer en zelfs van de FI website: bv. sokken ophangen (breuken op de getallenlijn) en 24en (basisvaardigheden rekenen) vinden gretig aftrek, maar wel met z’n allen want dat is voor de sociale cohesie wel zo bevorderlijk en een beetje competitie kan geen kwaad.
In je eentje achter de computer gamen??? Dat gebeurt thuis meer dan voldoende als de betrokken paps en mams even rust willen of als het kroost “zich zo verveelt”.
Zolang als de meeste ouders geen flauw benul hebben van de bezigheden van hun geliefde oogappeltjes op de computer thuis op Facebook, Hyves, Youtube en “moord”spelletjes, wens ik geen bemoeienis met “gamen” in de klas.
Marina