Volg (klik door) de ontwikkelingen rond de REKENMACHINE, maar ook (een ander onderwerp onder dezelfde noemer) hoe op Linkedin door allerhande players (waaronder de pedagogische centra, particuliere burootjes en schoolbestuurders) nog steeds gesproken wordt over algemeen aanvaarde SBL-competenties. Op Linkedin zijn diverse BON-leden actief om het meelezende publiek van de juiste informatie te voorzien. In (BLOG 330) bespreekt BON-bestuurslid Presley Bergen het zogenaamd competentiegerichte onderwijs, dat o.a. door de CBEgroup door de strotten van veel goede en hardwerkende leraren is en nog steeds wordt geduwd.
De belangrijkste eerste taak van de nieuwe onderwijscooperatie betreft NIET het register maar het herschrijven van de bekwaamheidseisen bij de wet Beroepen in het Onderwijs (BIO). Den Haag wilde heel graag heel snel het register doordrukken op basis van de huidige bekwaamheidseisen. AOB-voorzitter Walter Dresscher, een van onze partners in de onderwijscooperatie, heeft de OC&W top uitgelegd dat het zo natuurlijk niet werkt. Evenzo moeten de huidige kennisbases voor de 2-degraadslerarenopleidingen natuurlijk niet gebruikt worden voor de nieuwe bekwaamheidseisen. Doekle Terpstra kan inmiddels wel uitleggen waarom.
Afkortingen: BON=Beter Onderwijs Nederland! CGO=Competentie gericht onderwijs?
SBL=Stichting Beroepskwaliteit Leraren (nu omgevormd tot de onderwijscoop)
WiVa=SBL/FI/NVvW-pilot voor bekwaamheid wiskundeleraren
cTWO=Commissie Siersma-Kollenveld-Drijvers(FI) voor de TOEKOMST van het Wiskundeonderwijs
NVvW=Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (in de coop via PVVVO en CMHF)
FI=Freudenthal Instituut (overal in, met name ook in het bestuur van de NVvW)
Gebaseerd op het inmiddels failliette CGO was de SBL-pilot Wiskunde Vakbekwaam (google WiVa0804.pdf) richtinggevend voor de CGO-gedomineerde kennisbases voor de tweedegraadslerarenopleidingen. Maar net zo min als toelating tot het lerarenregister gebaseerd kan zijn op de huidige CGO-bekwaamheidseisen, kunnen nieuwe bekwaamheidseisen gebaseerd zijn op WiVa of de huidige kennisbases. Waarom het bestuur van de NVvW er steeds voor kiest om zulke belangrijke zaken zo verkeerd uit te besteden blijft een raadsel. Geen lef? Of is het omdat CGO de facto synoniem is met INCOMPETENTIE en de subsidiegelden sowieso naar het FI moesten?
Terzijde, ivm (BLOG 8065) zou ik zeggen: cooperatie, dit is wel het moment om smoel te tonen. Waarom wordt Slagter hierover geciteerd in de NRC en niet de de voorzitter van de coop? Het is kennelijk opportuun om juist met Slagter de afspraken te maken (BLOG 8122). Leraren maken zich daar terecht zorgen over (BLOG 8167). Belangrijk is dat leraren niet meer naar DIT soort APS cursussen gestuurd worden door hun directies. Of naar wat het TOEKOMST TELT project aan duurbetaalde flauwekul gaat genereren, kijk HIER eens bijvoorbeeld. Waarom handelt de VO-raad in gebakken LUCHT? De vraag is een reden temeer om juist de onderwijscooperatie de natuurlijke gesprekspartner voor OC&W te laten zijn. Lees (BLOG 8146) en verder hieronder:
Onder niets teveel zeggende koppen als “hoe het hbo de vakdocent verjoeg” besprak Bart Funnekotter in de NRC de gevolgen van schaalvergroting en competentiegericht onderwijs (CGO) in het HBO. De redactie van het BON-forum berichtte hierover in (BLOG 7778). De principes van het competentiegericht onderwijs zijn bepalend geweest voor de invulling van de Wet Beroepen in het Onderwijs (BIO). Onder regie van De Stichting Beroepskwaliteit Leraren heeft dit geleid tot…tja, tot wat? DIT dus. Opmerkelijk is dat deze competentiebeschrijvingen de facto voorbij gaan aan de leraar in de onderbouw HAVO-VWO. Evenzo gaan de plannen voor de verplichte rekentoetsen volledig voorbij aan de HAVO-VWO scholier (BLOG 7791). De inmiddels tot onderwijscooperatie omgevormde SBL heeft de opdracht om de bekwaamheidseisen te herijken. Zoals u weet is BON hier nu actief en richtinggevend bij betrokken. Hoewel er sinds de zomer weer reden is tot zorg dat juist de sectorraden, die kritiekloos de gemankeerde kennisbases van de HBO-raad hebben omarmd, een bepalende rol gaan krijgen, is het inzicht dat het CGO volledig is doorgeschoten inmiddels breed doorgedrongen. Maar de gevolgen van het CGO op de lerarenopleidingen en PABO’s onder ogen zien, is Den Haag er al aan toe? De doorlopende leerlijnen van de commissie Meijerink lossen de problemen in het basisonderwijs zeker niet op (BLOG 7883): wie die stukken goed leest (en dan bent u de tweede) ziet dat ook in de doorlopende leerlijnen de toekomstige HAVO-VWO leerling ernstig tekort komt. Kijk eens naar de lijstjes bij rekenen, en hoe de voorbeelden gekozen zijn. Daar kun je alle kanten mee op, en normale generieke rekensommen zijn makkelijk te mijden, zoals bevestigd wordt door de hierboven al genoemde ZINLOZE voorstellen van de commissie Schmidt.
Op de HBO-raad site zijn de kennisbases voor 2-graadslerarenopleidingen en PABO’s inmiddels wat verstopt, maar via klikken op publicaties en daarna 2009 geeft de HBO-raad SITE een overzicht. De beta-vakken (biologie, natuurkunde, scheikunde, techniek en wiskunde) komen aan de orde in DEZE stukken. Na een voorwoord van de bij InHolland tot inkeer gekomen Doekle Terpstra schetst de eerste sectie hoe het competentie gericht opleiden centraal staat. Opmerkelijk is dat naar het wiskunde gedeelte van deze kennisbasis al werd verwezen in het Wiskundeleraar VAKBEKWAAM document. Binnen SBL fungeerde dit WiVa stuk, geschreven in een samenwerkingsverband van SBL, het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en het Freudenthal Instituut, als een belangrijke en richtinggevende pilot. Op pagina 30 van dit stuk is te zien hoe de borging heeft plaatsgevonden. Alsof je een slecht profielwerkstuk leest. De op pagina 7 vermelde link www.feo.hvu.nl/kennisbasis naar de kennisbasis wiskunde is achterhaald. De facto verwijst WiVa nu naar Sectie 6 van de betavakkenkennisbasis. Vakredactie en legitimeringspanel van de kennisbasis wiskunde staan op pagina 137. Niet duidelijk is wie de 2 a 3 gezaghebbende vakwetenschappers mogen zijn die op pagina 6 bij de 2-de blauwe bullet worden genoemd. De beschrijvingen zelf zijn uiteenlopend van aard. Soms gedetailleerd, soms vaag. Maar ook hier is het volstrekt onbegrijpelijk dat men heeft besloten het heldere en overzichtelijk geformuleerde OVERZICHT van Jan van de Craats volledig links te laten liggen. Dit valt zowel het cTWO/NVvW/FI besturenkartel als SLO te verwijten en zou heel wel juridisch aangekaart kunnen worden. In een andere sector is recent door de rechter een interessante uitspraak gedaan bij vergelijkbare praktijken. Zie verder ook (BLOG 7753) en deze REACTIE.
Wiskunde was niet zo maar een testcase. Beter gezegd: wiskunde was wederom een testcase. Het onder de invloed van het realistisch rekenen verdwijnen van de rekenbasis op de basisschool en de keuze voor zogenaamd betekenisvolle functionele schoolwiskunde gingen de invoering van CGO vooraf. Newton en Gauss zijn vergeten en de rekenmachine heeft de algebraische vaardigheden vervangen. Zie bijvoorbeeld het citaat op Pagina 3 van dit OVERZICHT. Nog zo’n toekomstvisie begint HIER en de volgende stap in de verkeerde richting is “De toekomst telt”, zie het INTERVIEW met Tjeerd PLOMP in SLO Context voor het primair onderwijs, april 2011, blz. 10-12 Ondertussen is in de nieuwe kennisbasis rekenen-wiskunde voor de PABO’s het rekenonderwijs op de PABO een ondoorgrondelijke mix van realistische rekendidactiek en gecijferdheid, een begrip waarvan niemand echt goed weet wat het is. Zie bijvoorbeeld www.gecijferdheid.nl/pdf/Singapore_LeePengYee.pdf Zijn number bonds nu belangrijker dan breuken? Een fundamentele basisregel voor het rekenen met breuken, delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde, in Singapore gewoon basisstof, wordt op het FI afgedaan als een stompzinnige regel zonder betekenis.
Wat mag dat zijn trouwens, betekenisvol? In de bijlage ziet u hoe de domeinbeschrijving in de kennisbasis op pagina 50 begint met de maatschappelijke relevantie van getallen als 68 quadriljoen. Het gaat hier in deze uitgewerkte versie, die zo te zien niet meer op de HBO-site staat (dat kun je een stap in de goede richting noemen), over rekenen. In de beknopte versie (het geel-oranje boekje) zat bij de uitreiking in december 2009 een CD-rom met de uitgewerkte en voor gebruik op de PABO bedoelde versie, met op pagina 69 twee 5-hoeken die 3/4=0.75 en 2/3=0.66 illustreren. Geen van de experts is hierover gevallen. Inhoudelijke correctheid is een irrelevant begrip geworden dankzij uitspraken van bestuurders en onderwijsprofessoren over halfwaardetijden van kennis. De TAL-boekjes, zie www.few.vu.nl/~jhulshof/TAL.pdf, bevatten het voorwerk voor de HBO-raadkennisbasis, op basis van als wetenschappelijk gepresenteerd ontwikkelingsonderzoek, en overtuigingen zoals geformuleerd in www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/6990.pdf Volledig genegeerd is het alternatief staff.science.uva.nl/~craats/#pabo. Ook op www.few.vu.nl/~jhulshof/als.pdf is men niet ingegaan. In eigen kring praat men wel, www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/200904_elwierboek.pdf, maar daarbuiten zie je ze niet. Wetenschappelijk verantwoord onderzoek is er inmiddels wel degelijk. Op 25 oktober promoveerde Marian Hickendorff: www.benwilbrink.nl/literature/hickendorff_2011.htm Cum laude. FI/NVvW/cTWO waren niet aanwezig.
Dat is jammer, bijvoorbeeld in verband met de vraag of dit de juiste herstelwerkzaamheden zijn: www.fi.uu.nl/zoefi/leraar24.html? Het filmpje geeft ook een indruk van het gebruik van het digibord (wordt daar ook op geschreven?) in de klas. Ondertussen wordt er verder gexperimenteerd met het wiskundeonderwijs (BLOG 7792) en de formulering van de tussendoelen wiskunde voor HAVO/VWO laat helaas zien dat de Commisie voor de Toekomst van het Wiskunde Onderwijs (cTWO) de hierboven genoemde problematiek nog niet onder ogen ziet (BLOG 7762). In samenhang met de hierboven geschetste problematiek speelt ook de vraag wie gaat bepalen wat er mee gaat tellen voor het onderhoud door leraren van hun bekwaamheid. Er wordt al van alles aangeboden. Bijvoorbeeld www.fi.uu.nl/minor1014/ www.fi.uu.nl/minor1014/cursus.html Met een filmpje van Leraar24 ook: www.leraar24.nl/video/997/overgang-rekenen-wiskunde-van-po-naar-vo Zie in dit verband ook (7799).
De NVvW valt onder het platvorm van Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs www.platformvvvo.nl/ Het WiVa stuk is onder het toeziend oog van PVVVO binnen SBL afgeleverd. Mag de naar excellentie strevende leraar ook buiten het PVVVO om zijn VAKbekwaamheid bijhouden? Lees ook de WISKUNDE E-BRIEF, doorklikken naar nummer 585, waarin goede vragen gesteld worden over zinloze maar duurbetaalde cursussen die schooldirecties voor hun leraren regelen. Waarom gaan er eigenlijk OC&W gelden naar APS? TEJAS Instruments is toch rijk genoeg? APS bepaalt het rekenbeleid zo te ZIEN. Meer over de rol van de pedagogische centra in de onderwijsbubbel: stoottroepen van de vernieuwing? Bestel de bubbel en lees alvast de VOORPUBLICATIE in Vakwerk, MARIAN.
Tenslotte, ik was eens uitgenodigd voor de Nationale Wiskunde Dagen om een verhaal te houden over een van de grote open problemen in de wiskunde, de Navier-Stokesvergelijkingen. In een e-mailwisseling met depersoon in de organisatie (lees FI) die de sprekers van instructies voorzag opperde ik
Zou je instructie niet veel meer richting leren en bijspijkeren moeten zijn, gebruikmakend van die fascinatie. Kortom, een herbezinning op doel en middelen?
Het antwoord was ondermeer
Ik denk inderdaad dat de vakinhoud bijhouden een onderdeel kan zijn van de registratie. Leren en bijspijkeren past m.i. niet bij de doelstellingen van de wiskundedagen en is volgens mij niet het doel van de registratie. Ook daar neem ik aan dat op de hoogte blijven van ontwikkelingen de hoofddoelstelling is.
Ik blijf van mening dat zulk een herbezinning gewenst is. Gezien het lage vakinhoudelijke niveau van de lerarenopleidingen is het van het grootste belang dat juist ook op de NWD vol ingezet wordt op het verhogen van vakinhoudelijke kennis van de leraar, en dat kan prima samengaan met fascinatie als middel.
——————————-
De BESTE wensen voor 2012 aan de onderwijsCOOPERATIE!
Sterkte in de strijd om de CBEgroup en andere kapers op de kust af te slaan:
——————————-
Naar de knoppen. Weer een voorbeeld:
Verduntools op de stageplek? Zijn ze nou helemaal stapelgek?
Voor de slides van twee van de voordrachten op het 25-ste Skepsis (Bij de Les) congres zie hier:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/huub-philippens-en-joost-hulshof-op-skepsis-congres
Mijn lesstof is behandeld tot en met de pizza’s. Het toetje is voor thuis. Ook voor
Schrikken
Ik schrik altijd als ik die eisen aan de leraar PO lees die nota bene in het Staatsblad gepubliceerd zijn. Na ruim 25 jaar ervaring zou ik niet durven solliciteren als leerkracht basisschool als ik die eisen lees. Ik denk dat alleen Superman nog in aanmerking komt voor dit werk.
‘Hij werkt planmatig aan de ontwikkeling van zijn bekwaamheid’.
Dat moeten knappe planners zijn, die leraren. Die weten van te voren schijnbaar precies welke valkuilen hen te wachten staan en hoe zij kunnen voorkomen erin te vallen. Volstrekt strijdig met de realiteit waar ’trial and error’ de beste garanties zijn geweest voor het ontwikkelen van de eigen bekwaamheden.
‘Hij stemt de ontwikkeling van zijn bekwaamheid af op het beleid van de school.’
Kennelijk zijn ‘hij’ en ‘de school’ twee aparte werelden. De wetgever kan kennelijk niet begrijpen dat ‘de school’ het beleid afstelt op de opvatiingen van de betrokken leerkrachten. Terwijl dat de gewone praktijk is.
‘Hij heeft voldoende gedragspychologische kennis om zijn eigen gedrag en dat van anderen (welke anderen??) te begrijpen en te analyseren.
Misschien kan alleen Jezus Christus voor de klas.
Wat een ongelooflijk waardeloze teksten zijn dit toch. Hoe kan men nog respect hebben voor de pennelikkers die dit achter hun bureautjes zitten te bedenken!
Respect
kun je hebben voor mensen die toe durven te geven dat ze het mis hadden. Wat dat betreft is er in de nieuwe onderwijscooperatie wel reden tot hoop. Waar het in deze draad om kan gaan zijn de gevolgen van CGO op de lerarenopleidingen. Joost Hulshof
Niet schrikken Moby
De tien geboden zijn ook heel mooi als leidraad maar geen mens krijgt het voor elkaar om ze overal en altijd na te volgen. Vroom veinzen dat je het wel doet is vaak al genoeg.
religie
Ik heb meer met Jezus dan met de 10 geboden, maar zullen WIJ religie er maar buiten houden?
Joost Hulshof
competenties in het staatsblad
Dat vind ik nogal wat, dat het Staatsblad competenties opsomt. Ik denk niet dat het bedoeling van dat Staatsblad (inclusief betrokken ambtenaren) is dat we onze schouders er maar over ophalen: “Ach, het is het Staatsblad maar.’
Als die opgesomde competenties ook nog rammelen, zie ik een overheid die kennelijk ook de subjectieve willekeur bij de beoordeling van a.s. leerkrachten, omarmt, uitgaande van rammelende sprookjeswerelden. Dat vind ik erg kwalijk, zulke willekeur bij overheden.
Naast het verwerpen van het onmeetbare, het willekeurige, het leugenachtige en de erg subjectieve beoordelingen binnen het CGO, is het ook mogelijk de competenties zelf te bekritiseren!
De competenties zoals opgesomd voor leerkrachten, beschouw ik vooral als bueaufantasie-en. Maar die fantasie blijkt tot in het Staatsblad te zijn doorgedrongen. Wetgeving op grond van fantasie, lijkt me het begin van een nachtmerrie.
Het is een nachtmerrie
Het IS een nachtmerrie
‘zich inleven’ volgens het Staatsblad
Volgens het Staatsblad is de juf of de meester zich helemaal bewust van de invloed zij/hij uitoefent op elke leerling.
Toe maar.
Hij moet zich dus voortdurend bewust zijn van zijn eigen houding EN de invloed daarvan op elk kind, maar moet zich tevens bewust zijn van zijn gedrag voor de groep EN de invloed die dat gedrag op elk individueel kind heeft.
Die leraar heeft helemaal geen tijd meer om lessen voor te bereiden , want hij moet na schooltijd voortdurend aan de zelfanalyse. Hoe gaat hij/zij ontdekken hoe zijn gedrag invloed uitoefent op elk kind??
Elk kind na schooltijd op de sofa??
Allemaal elke dag op zoek naar eventuele zielepijntjes en zieleroerselen?
Wat is dit voor nep-therapeutische prietpraat? Geen wonder dat vooral vrouwen actief zijn op dit emotionele drijfzand.
Verkondigd door… Het Staatsblad!
Niet de VIVA dus!
En dan: ‘Om te voldoen aan die eisen KAN de leraar de volgende handelingen verrichten.’
Wat betekent ‘KAN’?
Een advies? Geeft het Staatsblad adviezen?
Of betekent ‘KAN’ dat de leraar minstens een mogelijk dwingend opgelegd dient te krijgen?
Of zegt Het Staatsblad hier: ‘U mag het helemaal zelf verder uitzoeken, wij geven slechts een paar suggesties.’
Het is werkelijk abacadabra.
Maar de wetgever bedient zich ervan. Geen respect dus voor zo’n wetgever. Het is alsof je moet verschijnen voor een tribunaal van onnozele en onwetende boeren, die niettemin wel de macht hebben.
Dergelijke zaken kunnen leiden tot de nachtmerries van Kafka.
Als er gewoon kennis-eisen worden geformuleerd, hebben we helemaal geen last van dergelijke griezelige en onpeilbaar subjectieve verlangens.
De 7 competenties verschenen in 2005 in Het Staatsblad.
Ooit was er goed onderwijs ZONDER dergelijke flauwekul. De noodzaak van zulke nieuwe flauwekul is dus ook nog eens volkomen in twijfel te trekken.
Wat was ik altijd blij met leerkrachten die zich beperkten tot het rationeel en objectief op fout en goed nakijken van het werk!
Na zes jaar
Gelukkig maar dat die competenties in de praktijk niet bleken te werken.
Maar er is ondertussen wel veel schade door aangericht in pop-gesprekken of hoe ze ook mogen heten, in eisen aan nieuwe leraren in lerarenopleidingen, in de legitimatie die ze gaven aan bestuurders die konden bezuinigen op vakdeskundigen en goedkope coaches konden inhuren waardoor het onderwijs op brede terreinen verwoest werd werd.
Dat is nu tot de politiek verantwoordelijken doorgedrongen.
Helaas gaat men op verschillende plaatsen onverdroten door ze toe te passen. Dat moet zo snel mogelijk gestopt worden.
PVVVO/VO-raad en CGO
De koepels van vakinhoudelijke verenigingen en werkgevers spreken zich nog niet uit.
Joost Hulshof
Hypertext vergt wat 21st
Hypertext vergt wat 21st century skills. Een leestipje achter af voor het blogje hierboven is daarom:
Toch meteen geklikt? Dan
Toch meteen geklikt? Dan heeft u vast gemerkt dat de nummertjes het niet doen. Heeft met de migratie van het oude naar het nieuwe systeem te maken. Maar elk nummertje doet het wel met een andere link. Lees bijvoorbeeld wat Presley Bergen schreef via:
www.beteronderwijsnederland.nl/node/330
Nog een lijstje met links in
Nog een lijstje met links in het blogje hierboven om eens rustig te bekijken:
Het blijft irritant, dat what
Het blijft irritant, dat what you see is no what you get, hier een nieuwe poging:
Ik geef het op met die k*t
Ik geef het op met die k*t-editor.