Ken Robinson gefileerd

Met dank aan een Twitterbericht van Onderwijsgek: naar blijkt heeft R. Kneyber al enkele maanden geleden het verhaal van Ken Robinson gefileerd dat zo treffend is geïllustreerd op Youtube.
Kneyber maakt zich er (naar mijn smaak terecht) bezorgd om dat Robinson juist in de hogere onderwijsregionen bewierookt wordt. Het liefst zou ik zijn blog hier integraal citeren. Om de auteursrechten te beschermen: KLIK!

5 Reacties

  1. Goeroes
    Nu we toch bezig zijn met goeroes fileren…. Ik kwam het volgende blog tegen dit ingaat op een manisfest van (Amerikaanse) schoolbestuurders in de Washington Post (hier). De inhoud van dat manifest heeft sterke overeenkomsten met de toespraken van Ken Robinson: voor de buitenstaander lijkt er op het eerste gezicht wat in te zitten, maar voor de ingewijde is duidelijk dat het hier gaat om onderwijsbonzen met belangen die gebakken lucht verkopen. De eerste auteur van het manifest is overigens Joel Klein, de onderwijsbestuurder van New York die daar Freudenthal-achtige wiskunde ingevoerd heeft.

    • 2003, and after?
      Mark,

      Het laatste stuk waar je naar verwijst is van 2003. Hoe is het verder gegaan met Fuzzy Math in New York?

      Ik herken in het stuk van Matthew Clavel veel Freudenthalia. Het maakt mij nog weer nieuwsgieriger welke omstandigheden het zijn die tot deze absurditeiten kunnen leiden, kennelijk niet alleen in Nederland, maar ook in de VS en waarschijnlijk meer landen.

      • Nog steeds niet goed
        Volgens de website van de gemeente New York is het basisschool boek dat gebruikt wordt nog steeds everyday mathematics. Geen verbetering dus.

    • Denk even na
      De bestuurders willen alleen goede leraren en gebruiken een economisch motief: verspilling van talent is uit den boze. Als een 7-jarige (niet) terecht komt op het hoger onderwijs ligt dat aan haar leraar. Welke???
      Zelf kan ik geen antwoord vinden op de vraag welke leraar ervoor heeft gezorgd dat ik in het HO terecht kwam. Het was een mengeling van goede, matige en slechte voorbeelden in en buiten de school en inschattingen van eigen mogelijkheden en economische perspectieven.
      Ik heb ook geleerd van de slechte leraren; daar leer je mee te leven en ze prikkelen je om het anders en beter te doen. Projecteren van onbehagen op de buitenwereld is een slechte remedie. Verdraagzaamheid, wilskracht, doorzettingsvermogen moet je ook leren.

  2. wat een schitterende demonstratie
    Zijn marketing is in ieder geval geweldig! Ik zit met grote bewondering te kijken naar deze tekenaar en beschouw het eindresultaat bijna als kunst.
    Maar een nieuwe manier van denken (we hebben er al heel wat achter de rug) moet altijd met argwaan tegemoet getreden worden. Zo ‘nieuw’ is de mens nu eenmaal niet; het concept mens herhaalt zich vooral, bijna tot vervelens toe.

Reacties zijn gesloten.