Voor de derde keer zal een forum met onderwijsspecialisten van politieke partijen deelnemen aan een BON-symposium. 12 Maart 2011 geven de PVV, CDA, PvdA en SP acte de présence. De vorige twee gelegenheden hebben geen verslag opgeleverd, vreemd eigenlijk, over andere onderdelen van het zeer gewaardeerde symposium is wel gerapporteerd. Ik was erbij en houd het erop dat er te niks te verslaan viel. Veel rumoer en brede gebaren -over details. Ook nu zullen ongetwijfeld actuele topics de revue passeren als daar zijn de prestatiebeloning voor excellente leraren en korting op de rugzakjes. Geschuif met miljoenen. Verward gesnap met ingestudeerde oneliners. De jeugd is de toekomst, lees: onze toekomstige rijkdom, in Nederland kennisland. Moreel spierballenvertoon richting tegenstanders die een onsje minder hart hebben voor de gehandicapte leerling. Alweer nadert een tweedeling in de samenleving en WO II staat klaar, de nationale multi-purpose knuppel bij uitstek. Alles vertrouwd en bij het oude dus, juist niet de werkelijke, rampzalige toestand rakend waarin het onderwijs al jaren verkeert. Juist niet de verantwoordelijken voor deze hartverscheurende puinhopen aanwijzend en bestrijdend.
Het is dus goed dat deze discussies niet worden verslagen. Ze vormen geen roemrijke pagina in de annalen van BON. Dan hebben we het over de minister nog niet gehad.
Willem Smit
De druppel en de steen Willem
Ons gevecht is weinig heroïsch en vooral van de lange adem. Verwacht niet te veel, maar kijk terug naar vijf jaar geleden en zie hoe zowel publieke opinie als politiek van opvatting zijn veranderd. Laten we trots zijn op onze bijdrage daarin. Vergeet niet Willem, we zijn een clubje vrijwilligers, zonder gebouwen, zonder blikken juristen, beleidsmedewerkers, kundigen, gogen en weet ik al niet meer. Onze voorzitter verdient ruim onder Balkenende: nul Euro en heeft geen chauffeur, laat staan een auto van de zaak. De vele werkzaamheden gebeuren in de eigen vrije tijd, in weekends en avonden. Maar de bakens zijn wel degelijk verzet. Laten we dat claimen en vieren. En natuurlijk zijn politieke fora zoals bij onze symposia weinig wereldschokkend, maar iedere confrontatie met de werkelijkheid en met onze denkbeelden die we die mensen kunnen bieden is er een. De drupel holt de steen uit.
Noem me naïef en constateer dat de besturen nog steeds de macht hebben, dat het cgo nog steeds officieel verplichte staatsdidactiek in het mbo is, maar ouders, leerlingen, studenten, ze weten nu dat ophokuren inderdaad ophokuren zijn en geen fraaie kleren van welke keizer dan ook, En wij hebben dat bereikt: één onooglijke David in gevecht met een heel leger aan duurbetaalde Goliats. Misschien wel hartstikke heroïsch eigenlijk;-)
Beste 2010
Met tegenzin beweer ik dat je ongelijk hebt.
Laat ik het zo zeggen.
Hoe moeten we een bijeenkomst typeren van politici die nog niet zolang geleden vrije doorgang verleenden aan cgo (om bij jouw voorbeeld te blijven, je kunt ook het nieuwe leren schrijven)? Dit op een moment waarop het mogelijk was hieraan een halt toe te roepen. Een moment waarop vergelijkbare vernieuwingen voor iedereen zichtbaar meer dan tien jaar als een tsunami door het onderwijs hadden gebeest.
Ik kan er geen woorden voor vinden. De geschiedenis zal over 20 jaar oordelen dat deze lieden voorstanders waren van vernieuwingen die ons land naar de verdommenis hielpen. Hun mineure kritiekpuntjes zijn dan vergeten. En wij maar denken dat ze BON bijstaan? Ik kan die naïviteit niet opbrengen.
Wat de druppel en de steen betreft, inderdaad zal de steen vergaan, maar niet door BON hoe eervol en bewonderingswaardig ik hun bijdrage ook vind.
Het schijnt zo te zijn dat onderwijs goed is als een vakkundige docent de leiding neemt en de leerlingen doen wat deze docent opdraagt. Dit lijkt op te gaan voor alle tijden, volken en culturen. Cultureel-antropologisch onderzoek (excuus voor het laatste woord) heeft aannemelijk gemaakt dat er grosso modo maar één soort goed onderwijs is, of je nou in Japan les geeft, in Almere of in Kabul.
Nationale condities verschillen uiteraard en kunnen goed onderwijs onmogelijk maken. Dit nu is in Nederland het geval. Een massale, uit verwende leegloop geboren gekte dicteert dat leerlingen in zelfstandigheid zelfstandig leren te leren en men is gaan geloven dat kennis competentie in de weg staat. Gekken denken dat ze Napoleon zijn en zo denken onderwijsvernieuwers dat ze een belangrijke boodschap hebben voor de mensheid.
Maar goed, als gezegd is in Nederland goed onderwijs onmogelijk gemaakt. Ervaring met eenzelfde soort vernieuwingen is in de VS opgedaan en daar is gebleken dat zelfs fervente voorstanders van deze vernieuwingen ofwel van uitputting afhaken of een keer doodziek de pijp aan Maarten geven. Zo zal ook in Nederland eens -ik schat over 20 jaar- het nieuwe leren als een slappe drol door worden getrokken.
Willem Smit
discussie
Willem, je hebt natuurlijk gelijk dat het gaat om
een bijeenkomst [..] van politici die nog niet zolang geleden vrije doorgang verleenden aan cgo.
Maar dit zijn precies de mensen met wie je in discussie moet als je iets wilt veranderen. ‘Preaching to the converted’ is ook belangrijk, maar kan niet het hele verhaal zijn.
Dwarsige docenten…
…zullen dus nooit mee mogen genieten van de prestatiebeloning, waar ik overigens tegen ben.
(Hoort onder dwarsigheid)