En daar is-ie weer: de beloning voor de Excellente Leraar. Staatssecretaris Zijlstra neemt het advies van de Onderwijsraad graag over. Zie BRON voor een nieuwsbericht.
Extra salaris
Onder meer het extra salaris van excellente leerkrachten, die als rolmodel moeten gelden voor collega’s, kan volgens het advies oplopen tot 2500 euro per jaar. De eerste proeven met prestatiebeloning staan voor komend najaar gepland.
Nog een hele stapel verwijzingen naar dit bericht: KLIK.
Niet alleen extra beloning
Er is niet alleen sprake van extra beloning, maar ook van een vrije dag in de week om ‘schoolprojecten en collega’s te begeleiden’. Dus ‘excellente leraren’ worden voor de klas weggehaald. En wederom: minder voor de klas staan levert meer geld op.
Hoe bedenken ze het….
Eerst het niveau van de leraar afbreken….
‘Doorbreek het gelijkheidsdenken in de lerarenkamer, en wijs openlijk de beste collega’s aan, bepleit de Onderwijsraad.’
Dat betekent ruzie in de lerarenkamer en bevordert vriendjespolitiek.
‘Zijlstra heeft er wel oren naar. ‘Als we docenten extra kunnen motiveren om talenten van leerlingen te ontdekken en tot bloei te brengen, wordt het onderwijs als werkomgeving ook extra aantrekkelijk’.’
Maar niet op die manier.
‘De Onderwijsraad signaleert dat de kwaliteit van het onderwijs sterk afhangt van de kwaliteit van de docent. Die moet liefst zo hoog mogelijk zijn…………..met kop en schouders boven de rest uitsteken, moeten daarom extra in het zonnetje worden gezet, bepleit de raad.’
Zo leren we allemaal door dezelfde hoepel te springen, vanwege die bonus aan de andere kant.
‘Elke school zou de 5 procent beste leerkrachten moeten aanwijzen. Het moet echt gaan om mensen die voor de klas staan, en niet om coördinatoren of afdelingsleiders. De topleerkrachten moeten door collega’s en directie in een zorgvuldig traject worden aangewezen; een extern (!) bureau moet die keuze bevestigen. De topper van het jaar zou zelf 2.500 euro per jaar extra verdienen, en een dag…………….elke topleerkracht jaarlijks 10.000 euro moeten krijgen. Meer aandacht voor talent moet het onderwijs aantrekkelijker maken om te werken. De inspectie zou voortaan minder moeten letten op het vereiste minimumniveau, en meer op wat een school met kwaliteit doet.’
Eerst hebben we het niveau van de lerarenopleidingen tot onvoldoende gereduceerd, en nu worden er allerlei worsten voorgehangen redenerend vanuit het Angelsaksische model.
‘Lerarenbond AOb ziet niets in het advies: ‘Het plan werkt vriendjespolitiek in de hand en zal desastreus zijn voor de sfeer in de personeelskamer’, zegt AOb-voorzitter Walter Dresscher. ‘We kunnen het geld dat beschikbaar is voor onderwijs echt veel beter besteden.’
En die hebben gelijk.
Het moet echt gaan om mensen die voor de klas staan…..
……en niet om coördinatoren of afdelingsleiders….’
Op mijn school dus niet, want daar zijn regels voor. Daar kun je solliciteren op die ‘worsten’, maar je wordt niet voor ‘goed lesgeven’ gehonoreerd, maar alleen voor coördinerende taken.
De leerling en het onderwijs worden daar dus niets beter van.
Wél ruzie in de lerarenkamer. Die types gaan direct heulen met de directie, regelen en bedillen, collega’s de maat nemen en naast hun schoenen lopen.
kosten-baten-analyse?
Als je aan al dat geld denkt dat naast de extra honorering wordt uitgegeven aan het selectieproces, het mogelijk machtsmisbruik van de directie en de verbittering van leraren die menen ten onrechte niets extra’s te krijgen en daardoor aan motivatie verliezen lijkt het mij dat hier bakken geld worden weggegooid. En als je je dan nog eens realiseert hoe weinig de in opzet vaak verschillende bonussystemen in de VS hebben opgeleverd realiseer je je de lage kwaliteit van onze politici
.Seger Weehuizen
Bonussen leiden…
…structureel nooit tot betere prestaties
“Ben ik nou degene die zo slim is of ben jij zo dom?”
Hoe zou het toch komen dat het eerste dat in mij op komt deze uitspraak van Louis van Gaal is?
Zolang de buro-‘deskundigen’ de dienst uit maken, zal het onderwijs gebukt gaan onder dit soort ongein :-((
excellente leraar
Frank Huysmans leverde vandaag in NRC de tweet van de dag:
Stas Zijlstra ‘gaat 1 op de 20 leraren als excellent beoordelen’. Sinds wanneer is excellentie een relatief begrip, excellentie?
Volgens mij wil Halbe Zijlstra volgend jaar LIA’s Gouden Dijsselbloem winnen. Ik geef hem veel kans.
absoluut en relatief
“excellent” kan wel degelijk in een reletieve betekenis gebruikt worden. “excelleren is opgebouwd uit ex en cellӗre; cellӗre (derde conjugatie) betekent rijzen, groter worden, hoger zijn. “excelleren” betekent dus “uitsteken boven” In het Engels worden er voor to excell ook als absoluut ervaren betekenissen gegeven zoals “to have good qualities in a high degree” en “to perform very meritorious actions”
Seger Weehuizen
gelukkige goede leraren
Als goede leraren voor de klas gelukkig zijn dan worden ze weggehaald/weggelokt? En dit moet als voorbeeld zijn voor collega’s? Leraren geven zelf aan dat extra beloning niet is wat ze voor hun school willen, behalve dan als iedereen extra beloond wordt. Dat is wat scholen en het onderwijs ten goede komt.
Voorstellen als extra beloning voor excellentie kan alleen uit de koker komen van niet-docenten. Wanneer wordt er nu eens geluisterd naar mensen van de werkvloer?
Ferry Haan
Ferry Haan mengt zich in zijn column in de volkskrant ook in deze discussie over ‘excellente leraren’.
Ferry Haan…
…zegt het goed.
Nederland innoveert?
@ mark79
“Er is niet alleen sprake van extra beloning, maar ook van een vrije dag in de week om ‘schoolprojecten en collega’s te begeleiden’. Dus ‘excellente leraren’ worden voor de klas weggehaald. En wederom: minder voor de klas staan levert meer geld op.”
Deze prestatiebeloning doet hetzelfde als de functiemix. Alleen docenten die projecten buiten de klas ontwikkelen komen er voor in aanmerking. De functieomschrijvingen van docenten zijn speciaal voor dat doel aangepast.
Als ouder sta je machteloos. Geen school geeft cijfers over lesuitval. In de bovenbouw van Havo en VWO is dat een gigantisch probleem.
In welk ander land in de wereld wordt zoveel geld uitgegeven voor innovatie om het tegendeel te bereiken?
De Vensters voor Verantwoording van de VO-raad geven alleen informatie die besturen kwijt willen. Het geheel is nu voorzien van standaardformulieren om de tevredenheid van ouders en leerlingen te meten maar wat feitelijk gemeten wordt is het eigen gelijk. Heeft iemand ooit via VO-raad, bestuurs- of managementkanalen gehoord van een project dat niet geslaagd was?
Voorbeeldje: Dag van de talen voor de hele school, 1300 leerlingen. Schoolleider afwezig, leerlingen vertrekken tussen 11.00 en 13.00 uur in plaats van om 16.00 uur. In de haast aangebrachte kettingen om vertrek te voorkomen werden met hulp van buitenaf doorgeknipt. Kind huilend thuis. Had een uur in de rij gestaan en eenmaal aan de beurt, waren anderen voorgedrongen.
Nieuwsblad van de school maakt enkele weken later melding van een zeer geslaagde dag.