Uitspraken (Sprekers)

Rekenen  –  Ict  –  Het Basisonderwijs  –  Het Voortgezet Onderwijs  –  Het Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO)  – Het Hoger Beroepsonderwijs (HBO) en het WO –  Onderwijskundigen  –  Adviesbureau's  – Hersenen en Leren  –  Politici en Beleidsmedewerkers  –  De Vakbonden  –  InternationaliseringDuurzaamheid  –  Sprekers en Publicisten

 

———————–

SPREKERS EN PUBLICISTEN

Inhoud:

  1. Invloedrijke onderwijsgoeroes
  2. Redacteuren, columnisten, schrijvers en filosofen

 

—————————-

Invloedrijke onderwijsgoeroes

 

Sir Ken Robinson (Veelgevraagd spreker. Adviseur)

  • Schools kill creativity.
  • Education dislocates many people from their natural talents.
  • Education does not need evolution but a revolution.
  • As standardized tests become more important, the number of ADHD-diagnoses rises.
  • The problem for reform or transformation is the tyranny of common sense.
  • We are getting are children through education by anaestheticing them.

 

Marc Prensky (Invloedrijk schrijver en spreker op het gebied van onderwijs)

Prensky is bedenker van de termen ‘Digital Natives’ en ‘Digital Immigrants’.

  • De huidige generatie studenten denkt fundamenteel anders en verwerkt informatie anders dan hun voorgangers. Zij zijn opgegroeid in een omgeving waarin technologie volop aanwezig is. Hun hersenen zijn daardoor fysiek anders.
  • Kinderen leren vrijwel zeker meer nuttige dingen voor hun toekomst van hun video-en computerspelletjes dan op school!
  • Games zijn de eerste ethische lessen voor kinderen. 
  • Ook de Bijbel zit vol geweld, net als de gebroeders Grimm.
  • Een game kan zich aanpassen bij een kind zoals een menselijke leerkracht dat nooit zou kunnen.

 

Otto Scharmer (Docent aan het M.I.T.)

Scharner is bedenker van Theory U, een theorie over transformationeel (onderwijs)leiderschap waarbij zelfkennis, sensing (verbinding met je hart) en prensencing (verbinding met je diepste zelf) een grote rol speelt.

Tijdens de 6-e conferentie duurzaam leren:

  • Het belangrijkste wat een leraar zijn leerlingen kan bieden is niet zozeer kennis van de wereld, maar zelfkennis: Kennis over wie jij als mens bent, en over wat jij wilt betekenen in de wereld. Geen eenvoudige taak: zelfkennis kun je niet van buitenaf aangereikt krijgen. Het is een kwestie van de leerling kennis laten maken met wat er al in hem zit.
  • Door een beweging te maken van de linkerpoot van de U helemaal naar beneden door het dal leren we in het nu te zijn en in contact te komen met het ‘innerlijk weten’. Dit is de enige manier om duurzame veranderingen in gang te zetten: je laten leiden door het hoogst haalbare potentieel dat al aanwezig is in jezelf en de toekomst.

 

Yong Zhao (Onderwijsgoeroe; Veelgevraagd spreker.  Schrijver van het boek ‘Onderwijs voor een ondernemende generatie')

  • Leerling zijn is nu echt een hondebaan. De hele dag moet je naar school, waar je gemicro-managed wordt en ieder uur andere taken moet uitvoeren waarvan je in de verste verte het nut niet inziet. 
  • Het is de hoogste tijd dat we leerlingen gaan zien als mensen, en niet als werknemers van de leraar.
  • Naarmate kinderen langer naar school gaan, neemt hun creativiteit af, evenals hun nieuwsgierigheid.
  • Zijn succesvolle vernieuwers als Steve Jobs, Bill Gates en Daan Roosegaarde groot geworden dankzij het onderwijs, of desondanks?
  • Een sterke focus in het onderwijs op taal en rekenen is nuttig voor ontwikkelingslanden, niet voor een land als Nederland. Lezen en rekenen is zoiets als lopen, iedereen kan dat op een gegeven moment.


——————————–

2. Redacteuren, columnisten, schrijvers en filosofen

 

Wilma Cornelisse (Onderwijsjournaliste en beeldend kunstenares. Zij is/was hoofd- en eindredacteur van diverse bladen. Over onderwijs verscheen van haar hand een reeks reportages, interviews, analyses, commentaren en columns in kranten, tijdschriften, boeken en op websites)

[Noodklok LSVb ter discussie] [Visie Plasterk valt tegen] [Salarisverhoging: vergeet 't maar] [Marja’s wiskunde] [Hoe bangeriken en nitwitten het rekenonderwijs om zeep helpen]

  • U [Laks, JOBen de LSVb] grossiert in beschuldigingen aan het adres van onderwijsinstellingen, u schrijft meer dan eens dat scholieren zich suf klagen of anderszins protesteren, zonder hiervan enig concreet voorbeeld aan te voeren. Ook op uw websites staan geen overzichten van stakingen, acties, petities en klaagbrieven. U wekt zo de indruk dat u met de door de BON van Ad Verbrugge aangeblazen crisiswind meewaait. Ook BON voorziet niet in cijfers over slechte onderwijsresultaten of in andere wetenschappelijke onderbouwing van hun crisisbetoog. Veel meer dan water en wind verkondigt BON niet; uit alles wat zij publiceren krijg ik niet de indruk dat er bij BON mensen zitten die iets van onderwijs afweten.
  • De kwaliteit van dit onderwijs kan volgens de OESO-reviewers de toets der internationale kritiek glansrijk doorstaan. Het zijn de tweedegraders en de pabo-bachelors in het basisonderwijs die de 15-jarigen tot deze prestaties brengen. Het kan dus niet zo zijn dat de eerstegraders meer gaan verdienen, terwijl de tweedegraders het met hetzelfde salaris moeten doen.
  • Aanvoerder van de restauratieve rekenen/wiskundebeweging is Jan van de Craats. Zijn standpunt over rekenen/wiskunde is puur politiek, al zal frustratie over het succes van zijn collega Hans Freudenthal wellicht meespelen. De Van-de-Craats-wiskunde vloeit niet voort uit de discipline, uit het vak, maar uit een achterhaald cliché over hoe onderwijs eruit moet zien. De methode Van de Craats biedt scholieren in basis- en voortgezet onderwijs uitsluitend reken- en wiskundesommen die zijn voorzien van voorgeponste oplossingen. Nadenken hoeft niet meer, nadoen is voldoende. De koppeling met de wereld om ons heen verdwijnt, net als het oplossingsgerichte denken dat onlosmakelijk met realistisch rekenen/wiskunde verbonden is.
  • Met Marja’s staatswiskunde schaart Nederland zich bij de fundamentalisten in wiskundeonderwijs. Marja van Bijsterveldt stelt de staatswiskunde samen uit wat Jan van de Craats haar voorzegt. Hoogleraar wiskunde Van de Craats vecht al een paar decennia tegen de schoolwiskunde die hij te speels, te toepassingsgericht en te veelzijdig vindt. De wederkomst van de 19e eeuwse schoolwiskunde anno 2008 is banaal. Betekenisvol en aantrekkelijk voortgezet onderwijs begint niet bij de gestandaardiseerde lesboeken die met de methode Van de Craats meekomen.
  • Waarom accepteren we van Plasterk een onzinuitspraak als 'dertig jaar geleden waren de leraren de baas op school, terwijl ze tegenwoordig door het management als pionnen heen en weer worden geschoven?'
  • Een minister die meent dat 'ook in individuele gevallen' het kabinet 'het laatste woord moet hebben' over de salarissen van managers in de (semi-)publieke sector en die persoonlijk wenst te sanctioneren of onderwijsinstellingen mogen fuseren, meet zichzelf macht aan over verkeerde zaken.
  • De huidige bewindslieden-equipe is erop uit het passieve, op herkennen en herinneren gerichte voortgezet onderwijs te continueren en te herstellen waar de met basisvorming en tweedefase meegekomen toepassing-vaardigheid-samenhang, de Freudenthalwiskunde, ‘gericht schrijven’, profielwerkstuk of de grotere zelfregie en leerlinggerichtheid dit vastgeroeste stramien hebben opengebroken. Vakgericht, disciplinair, exclusief, in plaats van toepassingsgericht, interdisciplinair en inclusief, een kapitale fout in deze snel veranderende globaliserende samenleving.
  • De conservatieve elite die de kwaliteitspers beheerst, wil selectiever onderwijs en dit kan alleen ontstaan als het huidige wegens verondersteld kwaliteitsgebrek pijlsnel het loodje legt. De elite schuwt geen enkel argument om dit voor elkaar te krijgen: ze kunnen niet meer rekenen en ze kunnen niet meer schrijven, realistisch rekenen is te moeilijk voor domoren, het studiehuis ongeschikt voor lagere klassen en immigranten. De kaalslag in het onderwijs die deze op niets gebaseerde onzin veroorzaakt, biedt ruimte voor onderwijs dat geen enkele emancipatie toestaat: frontaal, abstract, leraargericht. De leraar distribueert de kennis en beheert de poort naar hoger op. Wie niet kan opzeggen wat de leraar wil, verdwijnt naar de onderste regionen van het systeem die opleiden voor een onmondige, ondergeschikte toekomst.
  • Wie het blanke gymnasium als dè oplossing van de toekomstige elite afficheert, legitimeert impliciet de witte basisschool en het zwarte VMBO. De aanhangers van ouderwets onderwijs lijken er bovendien op uit te zijn de maatschappelijke orde van vroeger te herstellen.
  • 32/125 en 9/20 zijn geen breuken die ik regelmatig nodig heb. Het is zinloze kennis. Het aardige is dat je voor taal- en rekentrucs ook niet veel hersens nodig hebt, iedereen kan ze leren.
  • Het Freudenthal Instituut is niet afhankelijk van marktinvloeden, terwijl de resultaten van de wetenschappers die hier werken zowel in Den Haag als in de provincie al op voorhand verdacht zijn.
  • Zijlstra's kennisbases voor de lerarenopleidingen staan op wetenschappelijk drijfzand, Van Bijsterveldts aan de hand van een begin- en eindtoets te berekenen meerwaarde die de school heeft aangebracht, heeft veel weg van namaak-wetenschap.

 

Corinne Nederlof (Eindredacteur van de site onderwijsvanmorgen.nl van uitgeverij Malmberg)

  • Wat leren leerlingen een hoop onzin! En wat worden ze eenzijdig gestimuleerd, vrijwel alles wat er gevraagd wordt is reproductie van iets dat in een boek staat.
  • In het onderwijs zijn we vooral bezig met het verleden. Grammaticaregels, wiskunde, allemaal zaken die we ooit ontdekt hebben en weer klakkeloos doorgeven.
  • Er is geen enkel schoolvak dat enige maatschappelijke relevantie heeft.
  • In Roermond staat sinds 2007 Niekée: een school vol kleur en beweging. Waar docenten hun vak hebben gemaakt van de groei van leerlingen. Waar een kunstenaar directeur is. Waar alle leerlingen diamanten zijn. Waar de kern van het leren draait om het leven zelf en de leerstof daaraan moet bijdragen en anders niet deugt.
  • Volgende week gaat een groep van de kinderen naar de Gamma, daar is een feestweek. Ze gaan daar theater doen en dansen en ze verzorgen de catering. Die leerlingen gaan daar leren, ze missen niks, ze staan daar midden in de maatschappij.

 

Marianne Offereins (Eindredacteur NVOX, tijdschrift voor natuurwetenschap op school)

[De waarheid over huiswerk]

  • Er is het wijd verbreide geloof dat huiswerk het in de klas geleerde versterkt. Maar wat betekent dat? Het heeft geen zin te zeggen: ‘Ga door met oefenen tot je het begrijpt’, want door oefenen ga je niet begrijpen. Het zou zin kunnen hebben, te zeggen: ‘Ga door met oefenen tot wat je doet een automatisme is geworden’, maar bij welke vakbekwaamheden is dit nodig?
  • Om goed te kunnen tennissen is heel veel oefening nodig; maar de vergelijking met een vak als wiskunde, waarbij het draait om begrip, gaat volledig mank. Je kunt zolang als je wilt oefenen op bepaalde vraagstukken, maar als je ze niet begrijpt, zul je het nooit leren. Er zijn nu eenmaal leerlingen die de stof onmiddellijk begrijpen – voor hen is dus oefening niet nodig – en leerlingen die dat niet doen – voor hen is oefening zinloos.
  • Woordjes kun je leren door veel oefenen en herhalen, maar daarmee spreek en begrijp je een taal nog niet.

 

Marja de Vries (Vaste medewerkster van het tijdschrift 'Educare'. Schrijfster van artikelen over onderwijs)

[Een andere visie op leren]

  • De recente revolutionaire nieuwe inzichten op basis van de kwantum fysica, chaos theorie, evolutiebiologie, neurowetenschappen en cognitieve wetenschappen werpen een geheel nieuw licht op het proces van leren en onderwijs. Vanuit dit nieuwe perspectief kunnen we onjuiste modellen voor georganiseerd leren verwerpen en krijgen we een idee hoe levendige dynamische zelf-organiserende leergemeenschappen vorm zouden kunnen krijgen.
  • Het nieuwe persoonlijke leren voor de 21ste eeuw moet voortdurend de individuele vaardigheid vergroten door het stimuleren van natuurlijk leren op basis van verbinding, coherentie, wederzijds gecreëerde betekenis, dynamische relaties en de evolutionaire aard van de menselijke ervaring zelf. Dit alles betekent dat we het mechanische paradigma voor onderwijs moeten veranderen in een geïntegreerde en holistische visie van een duurzame en dynamische leergemeenschap.
  • Ook wij mensen hebben ieder een uniek en complex trillingspatroon. We kunnen leren om bewust ons persoonlijke trillingsfrequentie te verhogen. Hoe hoger ons trillingsfrequentie is, des te beter zijn we in staat om ook de andere niveaus van de werkelijkheid waar te nemen.
  • Recent wetenschappelijk onderzoek wijst in de richting dat de Gulden Snede verhouding op alle verschillende niveaus aanwezig is. Een synthese van een aantal nieuwe wetenschappelijke inzichten heeft geleid tot de recente ontwikkeling van een nieuwe theorie die de Quantum Golden Field Theory genoemd zou kunnen worden. Jay Harman stelde vast dat alles in de natuur de spiraal gebruikt als de meest favoriete vorm. Het hele universum beweegt en groeit volgens de Gulden Snede verhouding. Hij stelde vast – overeenkomstige de universele wetmatigheden – dat de Gulden Snede Spiraal de meest efficiënte weg is voor beweging voor alle energie. Hij ontwierp vervolgens een op de vortex geïnspireerd apparaat om water in voorraadtanks te mixen, zodat het geschikt blijft voor drinkwater. Harman’s machine is zo succesvol in het vers houden van water, dat het gebruik van chemicaliën zo’n 80 tot 100 procent kan worden gereduceerd.

 

Ron Ritzen (Filosoof. Docent 'Ethiek' op Fontys Hogeschool. Hij schrijft artikelen. Hij heeft een eigen website ‘drogredenen.nl’)

  • De kritiek op het onderwijs is niet mis. Wat opvalt is dat men in de discussie voortdurend schermt met het begrip 'kwaliteit van het onderwijs' zonder dat ergens afdoende te definiëren.
  • Het is volstrekt onduidelijk hoe het met het kennisniveau in het middelbaar en hoger onderwijs gesteld is. Met name ouders maken zich zorgen over het kennisniveau. Dat staat in schril contrast met hetgeen onderzoek op dit moment laat zien, namelijk een gebrek aan cijfers!
  • Men beweert dat slechts 75% van de eerstejaars pabostudenten de gewenste rekenkunsten op voldoende niveau vertoont. Vervolgens stelt men dat het niveau daalt. Dat is onlogisch. Om van een daling te kunnen spreken, moet je de ‘75 procent’ kunnen vergelijken met oudere cijfers.
  • De voorstanders van realistisch rekenen beroepen zich op onderzoeken waarop volgens Peletier en Verhoef door velen kritiek is geleverd. Dit argument is irrelevant, want op vrijwel al het sociaalwetenschappelijk onderzoek wordt kritiek geleverd.
  • ”Bijna iedereen ziet dat het rekenniveau niet goed is”, aldus Peletier en Verhoef. Het gaat er niet om dat bijna iedereen dat ziet. Dat gegeven is alleen van belang als je wilt weten hoeveel mensen het rekenniveau goed of slecht vinden. Uit dat gegeven valt niet af te leiden dat het niveau dus goed of niet goed is.
  • Critici als Verbrugge sommen een aantal feiten op en zeggen op basis van die feiten wat er moet gebeuren. Een blunder van de eerste orde. Feiten geven nu eenmaal nooit aan wat er moet gebeuren.
  • Jeanet Meijs, bestuurslid van BON, sabelt het basisonderwijs genadeloos neer. Dat roept de vraag op waar Meijs de oorzaken daarvan allemaal vandaan heeft. Haar antwoord is echt onthutsend. De problemen die zij schetst, zo geeft zij volmondig toe, zijn niet zichtbaar voor de buitenwereld. Wij moeten haar kennelijk op haar blauwe ogen geloven, maar veel reden is daar niet toe. Meijs leukt haar betoog op met een aantal goed bekkende mythes. Neem de mythe over de werkdruk. Die zou in het basisonderwijs gigantisch zijn: docenten worden volgens Meijs naast 'hun onderwijsgevende taak bedolven onder vernieuwingen, veranderingen, vergaderingen, scholingsdagen, toetsen, testen, beleidsplannen’ en wat al niet meer. Ervaren docenten in het basisonderwijs dat ook zo? Ook nu nog is 52 procent tevreden over de werkdruk en 3 procent zelfs zeer tevreden.

 

Hester Macrander (Theaterregisseur. Zij is oprichtster van 'Zinvol Onderwijs Nederland' en lid van de onderwijsdentank van de PvdA. Regelmatig is zij discussieleider op congressen en symposia over onderwijs)

  • Dat passieve consumeren is verschrikkelijk. In het huidige systeem is er zoveel verspilling van talent, energie en motivatie.
  • Veel onderwijs in de ouderwetse vorm, zoals die met name op havo en vwo te vinden is, vind ik onderdrukkend, afstompend, demotiverend, kortom: psychisch beschadigend. Jongerenmishandeling dus.
  • Zinvol onderwijs is letterlijk het genieten van onderwijs, voor alle betrokkenen.
  • Zinvol onderwijs is gebaseerd op de gelijkwaardigheid tussen leerkracht en leerling.
  • Ik heb echt geleden op de middelbare school.

 

Dr. Etienne Kuypers (Filosoof, pedagoog. Schrijver. Columnist)

[Het onderwijs is een grote schande]

Kuypers schuwt de controverse niet. Hij hoopt daarmee publiekelijk een gesprek op gang te krijgen.”  Kader Primair, jan 2010 (vakblad voor leidinggevenden in het primair onderwijs)

  • Het huidige onderwijs is onethisch, het is een vorm van verwaarlozing die tot grote maatschappelijke problemen heeft geleid. Er ontbreekt passie in het onderwijs, voeling met de kinderlijke leefwereld lijkt opgedroogd en liefde voor kinderen is nauwelijks nog aanwezig.
  • Zelf ontving ik liefdevol onderwijs. Maar bij de schoolgang van mijn zoon viel ik van de ene verbazing in de andere.
  • Leerkrachten discussiëren op diverse internetsites over salaris en werkdruk; pedagogische/onderwijskundige argumenten ontbreken.
  • Leerkrachten zijn zakelijke managers geworden. De moderne leerkracht is gefocust op zijn loopbaan in plaats van op zijn beroep.
  • Het salaris van leerkrachten is meer dan voldoende, zeker in relatie tot de belabberde kwaliteit van het geboden product. Wat zouden ze in het bedrijfsleven doen met werknemers die slechts omwille van vele vakantiedagen of het goede salaris hun arbeidsplicht komen vervullen?
  • Het is een schande dat we zoveel kneuzen voor de klas tolereren.
  • Wij mogen eisen stellen aan leerkrachten! HELEHOGE EISEN ZELFS! Wij vertrouwen hen onze kinderen immers toe!
  • Leerkrachten behoren regelmatig te worden getoetst op nauwkeurig omschreven competenties: inhoudelijke kennis, betrokkenheid bij het wel en wee van het individuele kind, passie voor het vak, een morele instelling die hem/haar tot identificatiefiguur maakt, genoeg culturele bagage, voldoende pedagogische en psychologische kennis en vaardigheden, interessante didactische werkvormen, etc. Als blijkt dat leerkrachten hun pensioen niet waard zijn dienen ze te worden ontslagen.
  • Het is kenmerkend dat mensen uit het onderwijs de integriteit van hun gesprekspartners in twijfel trekken. Kuypers stelt dan ook geen vragen bij de integriteit van leerkrachten, maar poogt hun monistisch denk- en handelingspatroon te doorbreken, met het oog op welzijnsbevordering van de jonge mens. Schandelijk dit narcisme, deze minachting voor onze kinderen!
  • Als pedagogisch advocaat blijf ik hen vervolgen. Ze zijn immers vijanden van het kind.
  • Het hele vormingsidee staat op de helling. Er wordt uitgegaan van een puur mechanistisch mensbeeld, alsof kinderen robots zijn.
  • Ouders aller kinderen: steek de koppen bij elkaar en veeg de dictatuur van de Cito-toets van de kaart!
  • Ik vraag me wel eens af wat ik nu werkelijk op school heb geleerd dat ik niet ook al in het dagelijks leven of in mijn vrije tijd heb geleerd. 
  • Door de neurowetenschap serieus te nemen kan het meer individueel gestructureerde competentiegericht onderwijs het geldverslindende corrigerende onderwijs vervangen.

 

 

3 Reacties

  1. dank, triest en hoe nu verder
    Veel dank voor deze uitgebreide verzameling uitspraken met bijbehorende links! Het levert zeer interessante informatie hoe deze mensen denken.
    Het stemt me wel triest, deze nieuwe onderwijswereld waarin we leven. Over hoeveel jaar ligt BON eruit? We worden ouder en pensioneren. Ik ben zo benieuwd of we hier (op deze site) over pakweg tien jaar nog zijn. Het onvoldoende onderwijs zal dan in alle geledingen van de maatschappij gegroeid zijn. Het is dan niet meer omkeerbaar. Zeg me dat het niet waar is.

    (Ik vraag me overigens af hoe een ieder hier nu z’n eigen (klein)kinderen begeleidt in hun onderwijsloopbaan.)

  2. De nieuwsten?
    Hoe vind ik de laatst bijgekomen uitspraken? Een tijdje lang kregen we de nieuwste in een aparte posting…..

    • Aparte posting
      De laatst bijgekomen uitspraken worden door mij steeds in een aparte posting opgesomd. Dat dit blog nu weer vooraan staat bij ‘Laatste forum postings’ komt niet omdat ik uitspraken toegevoegd heb, maar omdat er een reactie toegevoegd werd.

      mvg,
      jl

Reacties zijn gesloten.