Wij doen mee aan het VM2 traject, dit betekent dat onze leerlingen met een vmbo basis diploma doorstromen naar een niveau 2 opleidingen binnen onze school (vmbo/mbo) en daar hun startkwalificatie halen. Een goede zaak.
Nu wil ons bestuur het examen van onze vmbo basis leerlingen afschaffen, een slechte zaak. Als dat gebeurt hebben onze leerlingen helemaal geen centraalgeregeld examen meer, ik ben bang voor een diploma dat niet getoetst is aan een bepaalde norm.
Leerlingen zijn dan gedwongen om bij ons op school hun MBO niveau 2 diploma te behalen en kunnen niet overstappen naar een andere sector MBO niveau 2.
Einstein
Slechte zaak
De volgende situatie zal dan schering en inslag worden.
– Jantje/Mo wordt geboren in een achterstandswijk
– Gaat naar zwarte school.
– Jantje gaat braaf elk jaar over, want zittenblijven is zielig
– In groep 8 doet Jantje niet mee aan de cito want dat zou het alleen maar frustreren en de afspraken met het bevriende vmbo zijn toch al lang gemaakt. Jante gaat dus drempelloos over naar het vmbo, zijn hele zielige achtergrond in de vorm van rapporten en mislukte handelingsplannen met zich meetorsend.
– Aan het eind van het vmbo doet jantje geen examen, maar gaat drempelloos verder. De inschrijfformulieren zijn al ingevuld bij de geboorte destijds toen Jantjes vader aangifte deed.
Na enkele jaren mbo-2 mag Jantje van school af, waarschijnlijk met een nietszeggende startkwalificatie waarvoor Jantje nooit of te nimmer een extern gevalideerde toets heeft moeten doen.
Is dit nu de ideale leerweg voor jantje, of is dit het ideale productieproces voor de onderwijsondernemers?
Voor de duidelijkheid Einstein: ik ken uw school niet dus wellicht zijn er ideële motieven. Het is dus geen aanklacht tegen deze specifieke school, maar tegen het systeem dat hier wordt ingevoerd.
Ook al zijn de motieven goed, dan nog denk ik dat drempels opwerpen in zichzelf nuttig en zelfs noodzakelijk is. Kinderen leren daarvan.
Tour de France
En de volgende Tour bestaat alleen uit etappes die uitsluitend bergaf gaan.
Zo krijgen ook de zwakkeren uit de wieler-samenleving een startkwalificatie.
Stom
Natuurlijk benadrukt het ontbreken van examens de éénheid van het traject. Toch is het hartstikke stom om geen VMBO examen te laten doen (hoe weinig dit trouwens ook maar garandeert). Mocht een leerling toch halverwege het traject afhaken of een andere richting op willen, dan heeft-ie niks om op terug te vallen.
Stomme zet dus! Niet in het belang van de leerling.