Al een tijd lang merk ik dat het aantal deelnemers aan dit forum zeer beperkt is. Toch was dat een tijd geleden wel anders. Naar mijn gevoel namen er toen (veel) méér mensen deel aan het forum.
Eigenlijk ben ik ontzettend benieuwd waarom deze mensen hebben afgehaakt. Is dat omdat ze uitgekeken zijn op de discussies over onderwijs, of is dat omdat het te veel tijd kost. Misschien is het omdat ze de omgangsvormen te ruw vinden.
Wat betreft dat laatste: persoonlijk heb ik wel een aantal keren gedacht om ermee te stoppen. Ik vind de scheldpartijen op links heel onplezierig bijvoorbeeld. Ook de soms wel erg botte manier om tegenstanders af te serveren staan me vaak tegen. Toch kan ik het forummen niet laten. Er staan te veel onderwerpen in die me raken en ik ben vastbesloten om op de stuitende bijdragen niet te reageren.
Nu hoop ik dat de ‘oude’ forumdeelnemers deze oproep lezen. Misschien kijken de afhakers toch zo nu en dan nog eens op deze site. Dan heb ik voor jullie een dringende oproep: Zouden jullie eens willen laten weten waarom je ermee gestopt bent. Misschien dat wij overblijvers, de moderatoren of zelfs de vereniging BON daar zijn voordeel nog mee kan doen.
Wat mij betreft geen speculaties gevraagd, maar reacties van mensen die eerst actief meededen en nu (bijna) niet meer.
waarom gestopt?
Juister is het om te zeggen minder vaak aanwezig. Ik ben mantelzorger en dat 20 uur per dag, dag in dag uit. Vandaar dat mijn schaarse reacties meestal erg kort waren en zullen blijven. Maar het blijft een prachtig forum, waarin ik heel veel herken.
Interessante vraag
Inderdaad, niet dat ik zo heel vaak verscheen/verschijn op dit forum, maar ook ik heb een hele tijd bewust niet gekeken naar het forum. Ik wilde mijzelf simpelweg beschermen tegen alle zaken in het onderwijs waar ik me druk over maak. En dat zijn er nogal wat.
Noem het laf, maar ik heb een half jaar voor struisvogel gespeeld. En ik ben daarvan “opgeknapt”.
Sinds de herfstvakantie kijk ik weer bijna dagelijks naar het forum. Slechts af en toe geef ik een reactie. Vaak heb ik wel een mening, maar vind ik het moeilijk om die op een juiste wijze te formuleren. En omdat ik bang ben dat mijn zienswijze verkeerd geïnterpreteerd wordt, schrijf ik hem maar niet op. Er zijn namelijk een aantal deelnemers op dit forum die altijd zeer voortreffelijk kunnen verwoorden wat zij van bepaalde zaken vinden. Zij moeten daar vooral mee doorgaan, maar het maakt mij af en toe onzeker of ik zelf die zaken ook wel zo goed kan formuleren.
Een aantal deelnemers heeft waarschijnlijk ook veel meer tijd dan de gemiddelde werkende docent zoals ik. Ik heb soms geen tijd om mij in allerlei zaken te verdiepen, maar ik ben wel blij dat er forumleden zijn die hier wel tijd voor hebben, want ik kan hier mijn voordeel mee doen.
Soms vind ik de reacties ook “erg kort door de bocht”. Zo las ik kort geleden iets in de geest van: waarom “weer” dit onderwerp, dat is toch al een keer ingebracht. Dat vond ik ongepast, want er komen steeds nieuwe leden bij, die dan misschien iets aankaarten dat inderdaad al eens besproken is. So what? Alle misstanden in onderwijsland kunnen niet vaak genoeg herhaald worden, zou ik zeggen. Ik vind het net een goede zaak om regelmatig bepaalde onderwerpen te herhalen. Dus “nieuwe mensen” die zoiets lezen worden wellicht afgeschrikt om een “nieuw” onderwerp in te brengen.
Zo, en nu stop ik, want ik heb nog minstens 5 uur nakijkwerk te doen.
@ hinke
Zelf kijk ik nog iedere dag naar het forum, maar ik merk ook, dat ik soms geirriteerd raak: Het gaat vaak niet meer over de kernpunten van BON. Door sommige deelnemers wordt hobbyisme bedreven. Om man en paard te noemen:
– weer een bijdrage van Ben met weer verwijzingen naar allerlei artikelen: hoeveel tijd denkt hij dat iemand heeft. Het zijn trouwens niet de zaken die de mensen op de werkvloer het meest dwars zitten en waarvoor BON is opgericht.
– weer een bijdrage van Hals met sneren en beschuldigingen tegen links: ik ben al bekeerd en ik heb hetzelfde gevoel als wanneer er een Jehova-getuige of Mormoon voor de deur staat.
Bovendien ben ik ervan overtuigd, dat de meeste partijen boter op hun hoofd hebben wat onderwijs betreft en dat het BON lidmaatschap niets met een politieke voorkeur heeft te maken.
– weer een bijdrage van Slecht Huis over het feit dat hoog opgeleide vrouwen intelligentere kinderen krijgen. Het zal misschien best zo zijn, maar we kunnen toch moeilijk onze dochters daartoe dwingen. Bovendien duurt het oogsten nog wel een tijdje, en dan is BON al ter ziele.
– Ik mis actie van BON. Na de uitzending van Zembla hebben we weinig vernomen in de media. Is het WSNS, het CGO, de diploma-fraude en het HBO en de salarissen boven het Balkenende niveau geaccepteerd? Daarom en om de andere kernpunten moeten we ons druk maken. Verschillende keren is mij al gevraagd, of BON eigenlijk nog wel bestaat. We moeten uitkijken dat we geen incrowd groepje worden.
Hannie Leek
Zou het zinvol zijn
om een quotum (in lengte en/of aantal bijdragen) in te voeren voor deelnemers aan het forum? Expliciet of via moderatie?
IQ-daling is nu relevant
Wanneer we trachten te bereiken dat meer hoogopgeleide vrouwen veel kinderen krijgen zijn we inderdaad bezig met iets dat pas effect zal kunnen vertonen als BON misschien niet meer bestaat. Als ik dat via BON probeer ben ik met mijn “hobby” bezig.
Maar wat wel voor de discussie bij BON relevant is is het volgende: Kinderen van hoogopgeleide vrouwen komen vaak op het VWO en doen het daar goed. Als weinig hoogopgeleide vrouwen kinderen krijgen is dus het aantal voor VWO geschikte leerlingen minder geworden. Dat moet dus leiden tot minder VWO-leerlingen of afname van het VWO-niveau. Als we de afname van het VWO willen verklaren moeten we dus met die geringere vruchtbaarheid rekening houden.
Seger Weehuizen
Discussie beperken
Namens de moderatoren:
Laten we de discussie in deze draad beperken door alleen in te gaan op de vraag van Hinke. Andere onderwerpen kunnen in andere draden besproken worden.
Helemaal mee eens.
Leo. (basisonderwijs)
Daarnaast vind ik het erg jammer dat de oprichter/voorzitter hier nooit reageert.