In het artikel ” Havo houdt de deur dicht voor vmbo’ers” van de parlementariërs AHMED MARCOUCH en METIN ÇELIK van 29 okt 2010 staat een zin die cruciaal voor het betoog maar helaas ook onduidelijk is, namelijk “Het onderzoek wees uit dat het gemiddelde IQ in Amsterdam 100 is, zowel in welvarend Zuid als in arm West – net zoals in heel Nederland. De conclusie van hun betoog is namelijk dat dat niet te rijmen valt mat het feit dat geen enkel kind uit heel Overvecht (een achterstandswijk) naar de Havo (of hoger) gaat alsmede met “In (de achterstandswijk) Amsterdam Nieuw-West gaat 90 procent van de Marokkaanse kinderen naar het vmbo. Slechts één op de tien gaat naar de Havo of het Vwo”. De zin “de helft van de leerlingen van de scholengemeenschap bestaat uit meisjes, zowel van het VWO als van de MAVO is een soortgelijke onzinzin want het is geen kenmerk van het VWO resp. MAVO dat de helft van de leerlingen VAN DE TOTALE SCHOLENGEMEENSCHAP!!!! uit meisjes bestaat. Wij denken dan dat bedoeld wordt dat ook voor de schooltypen VWO en HAVO geldt dat de helft van de leerlingen uit meisjes bestaan. Laten we maar aannemen dat M en Ç bedoelen dat zowel in arm West als welvarend Zuid het gemiddelde IQ 100 is. Maar zo’n slordige formulering maakt wel achterdochtig. Verder is het onduidelijk of alle leerlingen in Zuid naar een witte school gaan of alleen maar de kinderen met hoogopgeleide ouders. M.m. geldt dat voor West.
Als er in Zuid bijna alleen hoogopgeleide ouders wonen is het vreemd dat het IQ hunner kinderen slechts 100 is. De genetici hebben vastgesteld dat intelligentie in hoge mate erfelijk is. Dat en het bijbehorend milieu zouden tot een hogere waarde van het IQ moeten leiden. Het zou fijn geweest als M en Ç hun merkwaardige vondst zouden hebben toegelicht.
Onderstel nu ook dat dat alle leerlingen die in de achterstandswijk West wonen ook in die wijk naar school gaan. In dit geval is een gemiddeld IQ dat iets onder de 100 ligt goed verklaarbaar. Het gaat hier meestal om zwarte scholen dus het gemiddelde IQ wordt sterk bepaald door de kinderen die hun wortels in het Rifgebergte hebben of het hoogland van Anatolië. Er zou dan een belangwekkende en verheugende ontdekking gedaan zijn, namelijk dat de geïmporteerde gastarbeiders niet de domsten uit hun land waren en dat er in Nederland nog heel wat potentiële akademici te vinden zijn, zij het met een kleurtje.
Ik stel voor dat we de allochthone kinderen opsplitsen in meisjes en jongens en er op toezien dat de jongens een strenge meester krijgen en de meisjes een lieve juf. Als die jongens streng aangepakt worden zal het lukken om de leerlingen met VWO-potentie er uit te vissen en onder zware discipline klaar te stomen voor het VWO. Dat zou een voordeliger manier kunnen zijn om aan voldoende akademici te komen die die naam met ere dragen dan maatregelen om hoogopgeleide vrouwen te stimuleren om meer kinderen te krijgen. Alleen vrees ik dat plannen in die richting zullen struikelen over mitsen en maren.
Seger Weehuizen
Reacties zijn gesloten.
Statistiek
Eberhard vd Laan stelt vandaag in de Volkskrant nog een leuk staaltje misleidend taalgebruik in een gemeentelijk onderzoek aan de orde:
‘Verdachten van fysiek geweld zijn meestal jongens tussen de 17 en 25 jaar oud. De verdachten zijn even vaak van autochtoon-Nederlandse als van Marokkaanse afkomst (beide 36 procent). Aangezien van alle Amsterdamse jongeren tot en met 24 jaar 39 procent tot de eerste en 16 procent tot de tweede groep behoort, zijn Marokkanen oververtegenwoordigd als verdachten van de genoemde vorm van geweld.’
Hij zegt hierover: “Je gelooft je ogen niet”.
In dezelfde alinea ‘even vaak’ en ‘oververtegenwoordigd’. Zo krijg je dus alle partijen door één deur.
Strenge meesters zijn populair….
Seger zegt:”Ik stel voor dat we de allochthone kinderen opsplitsen in meisjes en jongens en er op toezien dat de jongens een strenge meester krijgen en de meisjes een lieve juf”.
Een heel goed voorstel, al denk ik dat de meisjes heel jaloers zullen zijn, want……..die willen ook liever een strenge meester.
Schooljuffen zijn namelijk over het algemeen verre van geliefd of populair. Een van de redenen waarom leerlingen soms school helemaal niet leuk vinden, en zeker de jongens niet. Uitzonderingen daargelaten.
Uit eigen waarneming en van horen zeggen
Toen mijn zoontje i.v.m. een scholenfusie één jaar eerder dan de kinderen van andere groepen uit zijn school naar het gebouw moest van de fusiepartner vielen mij enige Turkse jochies op die in en buiten het klasselokaal rondliepen alsof zij de baas waren en mijn indruk was dat de juf helemaal geen vat op hen had. De details ben ik nu, vele jaren later, helaas vergeten maar ik dacht wel “Die zullen hier op deze school weinig leren en mijn zoon ook niet”. Sedert dien heb ik steeds sterker het gevoel gekregen dat je veel Turkse en Marokkaanse jongetjes alleen maar schoolse kennis kunt overbrengen in een ouderwetse strenge klas. MAAR je kunt jongetjes van Turkse afkomst alleen anders behandelen als ze niet de Nederlandse nationaliteit hebben. De grootste stommiteit die de vorige regeringen m.b.t. de laagopgeleide gastarbeiders gemaakt hebben is hen de Nederlandse nationaliteit verstrekken voodat ze het Nederlands perfect beheersten.
Mijn zoon heb ik zo snel mogelijk van die school afgehaald.
Seger Weehuizen