Ze blijven doorgaan

Nu “Iederwijs” is gestrand kunnen we ons opmaken voor de volgende onderwijsbeweging, de Positieve Revolutie. Het motto luidt:
“Want ieders talent moet gezien en ontwikkeld kunnen worden”.

Ik snap geen woord van dit motto. ieders? talent? moet? gezien? ontwikkeld?
Je zult maar aanleg hebben voor dommigheid of misdaad of geweld.
Ook een kreet als “Geen talent verloren laten gaan” is voor mij holpraat.

Kan iemand mijn onwetendheid verhelpen? Wat is een talent? Hoort het onderwijs alle talenten van elke persoon te ontwikkelen? Tot welke hoogte kan en moet het onderwijs talenten ontwikkelen? Heeft de maatschappij en het bedrijfsleven ook nog wat in te brengen? Is het geen ervaringsfeit dat talenten gesmoord worden zodra het onderwijs zich er tegenaan gaat bemoeien. Worden echte talenten niet juist ontwikkeld op eigen kracht? Zie deze Mathematicians Lament.

7 Reacties

  1. the beauty of it
    Beste Hendrikush
    Een boel vragen stel je, ik vrees: more than the wisest man can answer.
    De lamenterende Paul Lockhart is een romantisch dwaallicht. Citaat: the fact is that there is nothing as dreamy and poetic, nothing as radical, subversive, and psychedelic, as mathematics. It is every bit as mind blowing as cosmology or physics (mathematicians conceived of black holes long before astronomers actually found any), and allows more freedom of expression than poetry, art, or music (which depend heavily on properties of the physical universe). Mathematics is the purest of the arts, as well as the most misunderstood.
    Ach ja, de Schoonheid van Wiskunde, een oud en tamelijk probaat middel om discussie te ontlopen.
    Zijn onderwijsopvattingen zijn niet die van BON, niet dat dat nou zo erg is, maar aan zijn Lament hebben wij niets, vernieuwers daarentegen veel. Dit na lezing van 9 vd 25 pagina’s.

    Willem Smit

    • Beste Willem,
      Google ook eens op zijn schoolloopbaan en je ziet dat hij hetzelfde doet als veel onderwijsvernieuwlers; eigen onderwijservaringen als uitgangspunt gebruiken voor het veranderen van het onderwijs. Ook Stevens doet zoiets: er zijn kinderen die in het huidige onderwijs niet aan hun trekken komen, dus …
      Het blijft moeilijk om onbevooroordeeld boven je eigen denkraam te helikopteren.

      • Naar aanleiding van
        Als ik voor mezelf naga denk ik dat ik het beste onderwijsresultaat bereikt zou hebben als ik het VWO m.b.v. afstandsonderwijs doorlopen zou hebben. Ik heb sterk de neiging om mijn gedachten vrije loop te laten tijdens een klassikale les. Een syllabus doorlopen, vragen beantwoorden en een aantal uitwerkingen binnen een bepaalde tijd opsturen ter correctie zou er voor zorgen dat ik mijn studietijd beter gebruikte. Toch ben ik er van overtuigd dat dat voor de meerderheid der leerlingen niet opgaat. Wel zou ik willen dat leerlingen voor afstandsonderwijs zouden mogen kiezen.
        Seger Weehuizen

  2. Geen daden maar woorden
    Dat is het dus: “Men zou kunnen zeggen dat talent als ongrijpbaar fenomeen of onduidelijk begrip nog steeds een hiaat vertegenwoordigt.”
    Zo kun je dus eeuwig blijven volhouden dat niet alle talenten worden ontwikkeld en dat we hoognodig de onderwijzer moeten aanpassen.
    Je moet gepromoveerd zijn in de pedagogiek om er een touw aan vast te knopen. Gelukkig is er nu een
    lectoraat waar dit gaat gebeuren.
    Waarschijnlijk bestaan er parallellen met natuurkunde. Daar weten ze ook nooit precies wat?-wanneer?-waar? is.

    • Het gebruikelijke proces
      Het volgt een voorspelbare procedure.

      1. Zoek een “probleem” dat is ingebed in de politieke doelstellingen (in dit geval: 50% hoogopgeleid)
      2. Bedenk nieuwe woorden/begrippen die je verder niet uitwerkt of definieert, maar die wel lekker positief klinken (nu “latent talent”)
      3. Vraag subsidie voor onderzoek
      4. Ga instrumenten, procedures, protocollen ontwikkelen en zorg voor scholing, conferenties etc om de leraren te verplichten dat allemaal te gaan gebruiken. Zorg ervoor dat deze protocollen de bewegingsruimte van de leerkracht tot een minimum terugbrengen. Dat heeft voor managers grote voordelen en verlost je van de meer eigenwijze types die menen zonder protocollen goed les te kunnen geven.

      In deze hele trits aan activiteiten dien je zorgvuldig elke invloed van leraren te vermijden en geen enkele aandacht te besteden aan neveneffecten of collateral damage ten gevolge van de beoogde invoering van de nieuwe bureaucratie.

      Merk op dat de marketing tbv de politiek en bestuurders eenvoudig is: het zijn allemaal zaken waar niemand tegen kan zijn: betere talentontwikkeling, wie wil dit nu niet? Dus mogelijke tegenstanders hebben het direct moeilijk; ze worden zeurkous, verstoren de leuke illusie

    • Talent
      Is een elementaire woordenschatbeheersing talent?
      Is werkwoordsspelling talent?
      Is kennis van het rechtssysteem, politieke systeem talent?
      Is kunnen lassen talent?

      • Van lassen heb ik geen
        Van lassen heb ik geen verstand (helaas, ik vind het een ondergewaardeerd vak) maar om de rest van hetgeen jij noemt aan te leren heb je geen talent nodig, wel goede leermethodes en goede leraren. De een leert het snelelr dan de ander maar de meeste kinderen kunnen dit soort dingen prima leren.

Reacties zijn gesloten.